Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 19:35
  #1
Medlem
Vad är att föredra för att promota och samla nya kunder.

Är mässor fortfarande ett bra sätt. Jag själv tycker mässor känns dyrt onödigt och gammaldags.

Vad tror ni är att föredra:

Betala 25 000kr för en mässplats ex merkostnader, eller lägga 25 000kr på internätmarknadsföring på Facebook o instagram vid rätt tillfällen?

Låt säga att det kommer 20 000- 40 000 personer till en mässa. Men för de pengarna lär du nå ännu fler på nätet.
Citera
2017-08-12, 20:52
  #2
Medlem
Det beror helt på vad du har för produkt/tjänst, hur du saluför den på mässan, samt vad det är för bransch, var din monter är placerad och vilka andra utställare som finns.

Det kan vara pengar i sjön om förutsättningarna är fel. Men det kan också vara bra pr o lönsamt ifall det görs rätt.
Citera
2017-08-12, 21:02
  #3
Medlem
Vissa varor vill man känna och klämma på. Kanske även prova. Andra vet man exakt vad det är och är mer ute efter pris, transportlösning och smidig beställning.
Citera
2017-08-12, 21:35
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Vad är att föredra för att promota och samla nya kunder.

Är mässor fortfarande ett bra sätt. Jag själv tycker mässor känns dyrt onödigt och gammaldags.

Vad tror ni är att föredra:

Betala 25 000kr för en mässplats ex merkostnader, eller lägga 25 000kr på internätmarknadsföring på Facebook o instagram vid rätt tillfällen?

Låt säga att det kommer 20 000- 40 000 personer till en mässa. Men för de pengarna lär du nå ännu fler på nätet.
Vad är du för tomte som endast ställer dessa saker mot varandra?

Beroende på vad du gör, säljer och har för målgrupp och möjligheter att nå de som fattar köpbeslut och påverkar dessa personer så sätter du ihop din marknadsmix.

Vid sidan av detta kan du behöva förstärka eller portionera ditt varumärke på olika vis.

Detta ger dig ett underlag som du sedan kan använda för att utvärdera vilka olika kanaler du ska använda. Självklart är mässor utmärkta för massor av företag. Lika självklart är de värdelösa för andra.

Att något känns "gammaldags" är knappast ett särdeles tungt vägande beslutsunderlag.

Du är däremot förstås på rätt väg när du börjar göra ekonomiska analyser. Men att säga att en viss godtycklig summa är mycket eller litet för ditt eller datt räcker inte.

Om du nu når din målgrupp via Instagram. Kan du där påverka dem i samma omfattning som du kan vid ett personligt möte? Och vice versa. Om du har dem framför dig i din monter. Vet du vad du säger där?

Hursomhelst. Det normala är att du sätter ihop en marknadsmix som består av många olika delar och för i princip 100 % av dagens företag ingår digitala medier på något vis i den aktuella budgeten – just för att det är så lätt att skjuta prick om man kan och att skjuta hagelbössa om man inte har en susning om målgrupp.
Citera
2017-08-13, 23:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Vad är du för tomte som endast ställer dessa saker mot varandra?

Beroende på vad du gör, säljer och har för målgrupp och möjligheter att nå de som fattar köpbeslut och påverkar dessa personer så sätter du ihop din marknadsmix.

Vid sidan av detta kan du behöva förstärka eller portionera ditt varumärke på olika vis.

Detta ger dig ett underlag som du sedan kan använda för att utvärdera vilka olika kanaler du ska använda. Självklart är mässor utmärkta för massor av företag. Lika självklart är de värdelösa för andra.

Att något känns "gammaldags" är knappast ett särdeles tungt vägande beslutsunderlag.

Du är däremot förstås på rätt väg när du börjar göra ekonomiska analyser. Men att säga att en viss godtycklig summa är mycket eller litet för ditt eller datt räcker inte.

Om du nu når din målgrupp via Instagram. Kan du där påverka dem i samma omfattning som du kan vid ett personligt möte? Och vice versa. Om du har dem framför dig i din monter. Vet du vad du säger där?

Hursomhelst. Det normala är att du sätter ihop en marknadsmix som består av många olika delar och för i princip 100 % av dagens företag ingår digitala medier på något vis i den aktuella budgeten – just för att det är så lätt att skjuta prick om man kan och att skjuta hagelbössa om man inte har en susning om målgrupp.

Ja det stämmer. Jag är en tomte som tänker på vilken korgar jag ska lägga mina ägg i. Tack för svar. Jag gjorde faktiskt ett test att marknadsföra för 300kr på Facebook och det drog in lika mycket som en hel mässhelg som jag även fick betala 40000kr för med boende o allt skit. Men visst jag förstår vad du menar. Det kanske är lättare att hitta större butiker som väljer att handla In våra produkter på mässor än på Facebook.
Jag vet även att det är någon på andra sidan som tjänar på mässor utställningar osv, grattis. Men gärna inte på min bekostnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback