Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 18:46
  #1
Medlem
Tjo, ingen aning om jag är på rätt ställe eller om det hör hemma under relationer o.O

Och jag vet att det skulle kosta en del både tid och pengar om en tjej ska kunna få chansen att flytta till Sverige. Men hur funkar det med att komma på besök?
Typ turistisvisum eller vad de heter.

O.o

Ska googla vidare och se om jag får svar på den frågan, brukar bara börja på flashback då det finns mycket folk här med mer kunskap än mig
Citera
2017-08-12, 18:51
  #2
Medlem
AX64s avatar
Du får nog läsa lite på www.migrationsverket.se .. bör gå på 5 minuter.
Citera
2017-08-12, 22:55
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Komma in i Sverige är väl inga problem men Thailändare får väl inte lämna militärdiktaturen hur som helst? Gifter dom sig med en farang är det en sak men inte annars.
Citera
2017-08-12, 23:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Komma in i Sverige är väl inga problem men Thailändare får väl inte lämna militärdiktaturen hur som helst? Gifter dom sig med en farang är det en sak men inte annars.

Typ totalt helt fel.

Inte helt okomplicerat att komma till Sverige.

Thais är välkomna att resa fritt till större delen av världen.

Du kanske tänkte på Kina ?
__________________
Senast redigerad av Flashcash 2017-08-12 kl. 23:35.
Citera
2017-08-13, 04:04
  #5
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnkanubite
Tjo, ingen aning om jag är på rätt ställe eller om det hör hemma under relationer o.O

Och jag vet att det skulle kosta en del både tid och pengar om en tjej ska kunna få chansen att flytta till Sverige. Men hur funkar det med att komma på besök?
Typ turistisvisum eller vad de heter.

O.o

Ska googla vidare och se om jag får svar på den frågan, brukar bara börja på flashback då det finns mycket folk här med mer kunskap än mig

Det är inte så komplicerat och kan gå rätt fort.
Men ni behöver kunna bevisa att ni umgåtts, bilder tillsammans, chattloggar.
www.swedenabroad.com

Allt står där, finns facebookgrupper och sånt också om du vill hitta mer stöd/info.
Citera
2017-08-13, 09:26
  #6
Medlem
Min erfarenhet är att om du är presentabel med en städad bakgrund och har heltidsarbete och tjejen är likadan så besök ambassaden i Bangkok och fråga vad som gäller. Ha med pass och ID-kort. Sedan bara fylla i ansökan och vänta. Är ni normala människor tar det från några veckor till några månader. Kom ihåg att miggan är hårt belastad och ni har lägst prioritet även om besöksvisum inte brukar vara så komplicerat.

Men som sagt besök gärna ambassaden och var artig oavsett vad du tycker om personalen. Frågasr någon om anlednigen så säg bara att ni umgåtts i Thailand och vill prova att se om det funkar i Sverige. Ange alltid en seriös relation som orsak till visumet och se till att du är ostraffad och har fast jobb. Och som sagt se presentabel ut, inga tat, långt hår, linnen eller badshorts.
Citera
2017-08-13, 09:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Min erfarenhet är att om du är presentabel med en städad bakgrund och har heltidsarbete och tjejen är likadan så besök ambassaden i Bangkok och fråga vad som gäller. Ha med pass och ID-kort. Sedan bara fylla i ansökan och vänta. Är ni normala människor tar det från några veckor till några månader. Kom ihåg att miggan är hårt belastad och ni har lägst prioritet även om besöksvisum inte brukar vara så komplicerat.

Men som sagt besök gärna ambassaden och var artig oavsett vad du tycker om personalen. Frågasr någon om anlednigen så säg bara att ni umgåtts i Thailand och vill prova att se om det funkar i Sverige. Ange alltid en seriös relation som orsak till visumet och se till att du är ostraffad och har fast jobb. Och som sagt se presentabel ut, inga tat, långt hår, linnen eller badshorts.

Om man söker 3 månaders turistvisum eller 3 månaders besöksvisum och har alla papper i ordning borde det inte ta mer en vecka om det inte är några helgdagar.

Behandlas inte dessa typer av visum direkt på ambassaden i Bangkok?

I vart fall när jag har lämnat in papper för dessa typer av visum har det vart klart på 2-3 dagar.

Om man är osäker hur man gör, ta hjälp av någon av visum firmorna i samma hus som ambassaden kostar inte mycket. Det kan vara skönt att ha en mellanhand på plats speciellt om man inte själv är på plats.
Citera
2017-08-13, 11:31
  #8
Medlem
Serges avatar
Ska inte vara några problem. Min flickvän har varit här mer än en gång på besöksvisum.
3 månaders besöksvisum lämnas in på VFS Global, inte på ambassaden.
Brukar inte ta så lång tid att få svar.

Tänk på att hon måste ha en sjukförsäkring under hennes tid i Sverige.
Finns flera bolag som tillhandahåller detta, det är inte så dyrt.

https://www.vfsglobal.se/Thailand/Visiting_Friends.html

I länken har du en lista på de saker som behövs för att söka besöksvisum.
Det kanske ser komplicerat ut, men det är inte så krångligt.

Hör av dig i PM om du vill ha mer detaljer.

Lycka till.
Citera
2017-08-15, 11:12
  #9
Medlem
Oj oj, tack för alla bra svar. Då har jag iaf bra ben att stå med så får vi se vad som händer ^^

Tack igen
Citera
2017-08-15, 12:45
  #10
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnkanubite
Tjo, ingen aning om jag är på rätt ställe eller om det hör hemma under relationer o.O

Och jag vet att det skulle kosta en del både tid och pengar om en tjej ska kunna få chansen att flytta till Sverige. Men hur funkar det med att komma på besök?
Typ turistisvisum eller vad de heter.

O.o

Ska googla vidare och se om jag får svar på den frågan, brukar bara börja på flashback då det finns mycket folk här med mer kunskap än mig
Det är inte alltid ett paradis eller deras högsta dröm att hamna här i kylan, med stora brister i variation av mat, tex grönsaker de har ett hysteriskt stort utbud av i hemlandet, här har de bara ett fåtal. De saknar solen (kanske inte att sola men ljuset), de har ofta en svår tid på sfi, likadant med körkortet. De blir oftast erbjudna städjobb trots att de har bra utbildningar mm, de är mer glada i att man som Svensk har planer på att flytta ner till Thailand efter pensionen och tills dess reser ner ofta och länge. Har de bott i Bangkok så kan de få lappsjuka av att hamna i ett Svenskt samhälle där man knappt ser andra när de är vana att det är liv och rörelse dygnet runt.
Så visst en del kanske vill hit med det är ingen högsta vinstlott att få hjälp till svedala, så se dig inte som en hjälte om du förstår vad jag menar.

Ett tips om nån skall besöka dig här under turistvisa är att inte göra det på hösten/vintern, gör det på våren eller försommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Komma in i Sverige är väl inga problem men Thailändare får väl inte lämna militärdiktaturen hur som helst? Gifter dom sig med en farang är det en sak men inte annars.
Ser att du på din höjd läser enbart rubriker på expressen och utan egna djupare funderingar på trovärdigheten i den blaskan.
Citera
2019-10-18, 21:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Det är inte alltid ett paradis eller deras högsta dröm att hamna här i kylan, med stora brister i variation av mat, tex grönsaker de har ett hysteriskt stort utbud av i hemlandet, här har de bara ett fåtal. De saknar solen (kanske inte att sola men ljuset), de har ofta en svår tid på sfi, likadant med körkortet. De blir oftast erbjudna städjobb trots att de har bra utbildningar mm, de är mer glada i att man som Svensk har planer på att flytta ner till Thailand efter pensionen och tills dess reser ner ofta och länge. Har de bott i Bangkok så kan de få lappsjuka av att hamna i ett Svenskt samhälle där man knappt ser andra när de är vana att det är liv och rörelse dygnet runt.
Så visst en del kanske vill hit med det är ingen högsta vinstlott att få hjälp till svedala, så se dig inte som en hjälte om du förstår vad jag menar.

Ett tips om nån skall besöka dig här under turistvisa är att inte göra det på hösten/vintern, gör det på våren eller försommaren.

Ser att du på din höjd läser enbart rubriker på expressen och utan egna djupare funderingar på trovärdigheten i den blaskan.

Är helt random i min aktivitet här på FB. Men ser mig lågt från en "hjälte", men fattar vad du menar. Vi har snackat n stöff sedan oktober 2018, så är inge "hastigt" beslut eller så. Och många gånger som jag dragit fram nackdelar med att flytta hit och helt enkelt sagt att hon skulle kunna få det bättre där hon är (då hon själv jobbar och så). Just specifikt för att hon ska flytta hit och sen titta på mig och tänka "det är hans fel att jag är fast i det här kalla, mörka land". Om du förstår vad jag menar :P

men iaf, ja. det är viktigt att man tänker på att även om man själv VILL att flickan man snackar med ska flytta till en. Så ska man även tänka på vad det skulle innebära för hennes del.

Just det, ang SFI, så har jag snackat med henne om det. Både att det kan ta minst ett år innan man blir klar där. Samt att har man otur kan det ta flera månader innan man ens får börja på SFI, och under den tiden kommer hon antagligen inte kunna arbeta alls.
Hon sade då att så länge hon har något form av arbete är hon nöjd, så kan hon söka annat sen.

Sen ja, jag tar upp dåliga saker med att flytta och bra med att stanna där hon är lite då och då. För att minska risken att hon gör något hon sen ångrar.
Citera
2019-10-18, 21:49
  #12
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnkanubite
Är helt random i min aktivitet här på FB. Men ser mig lågt från en "hjälte", men fattar vad du menar. Vi har snackat n stöff sedan oktober 2018, så är inge "hastigt" beslut eller så. Och många gånger som jag dragit fram nackdelar med att flytta hit och helt enkelt sagt att hon skulle kunna få det bättre där hon är (då hon själv jobbar och så). Just specifikt för att hon ska flytta hit och sen titta på mig och tänka "det är hans fel att jag är fast i det här kalla, mörka land". Om du förstår vad jag menar :P

men iaf, ja. det är viktigt att man tänker på att även om man själv VILL att flickan man snackar med ska flytta till en. Så ska man även tänka på vad det skulle innebära för hennes del.

Just det, ang SFI, så har jag snackat med henne om det. Både att det kan ta minst ett år innan man blir klar där. Samt att har man otur kan det ta flera månader innan man ens får börja på SFI, och under den tiden kommer hon antagligen inte kunna arbeta alls.
Hon sade då att så länge hon har något form av arbete är hon nöjd, så kan hon söka annat sen.

Sen ja, jag tar upp dåliga saker med att flytta och bra med att stanna där hon är lite då och då. För att minska risken att hon gör något hon sen ångrar.
Den sista meningen av mitt citat som kom med var ju inte ämnat dig ..

Hur som så är det bra som du gör att ge svängrum för att det kan gå åt olika håll med flytten, bra att vara förberedd. Och att du är ärlig i svårigheterna här gör ju att din trovärdighet hos henne ökar och hon slipper få en chock.

Vi fick tyvärr ingen hjälp av AF alls, så frun ville ta hand om hemmet och köket istället, så fick det bli och det fungera hur bra som helst. Visar man bara att man värderar det de gör så fungerar det även om inte hon drar in pengar just nu.

Nu är vi mer inne på att vara så mycket det går i Thailand, så vi planerar åt det hållet och typ inte investerar i något direkr här i sverige. Tyvärr är kronan inte så rolig nu så man får bromsa resandet en del, men man får väl lösa det på annat vis så man/vi kan få njuta av värmen istället för "mörkret" som faller i gamla sverige...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2863525

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback