Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 16:45
  #1
Medlem
Hallå flashback!

Jag har en lite äldre stationär burk som numera enbart används som media enhet. Problemet jag har är att den bara startar på en av tre försök. När datorn väl startar är det inget fel på den om jag inte låter den stå så den går i strömsparläge för då är det samma problem.

Problembeskrivning:
Själva datorn går igång och lampor, mus och tangentbord börjar lysa. Skärmen får kontakt men är helt svart dvs ingen text eller indikation på att göra någon som helst laddning alls. När den fastnar här kan den stå hur länge som helst utan att något händer så jag får tvinga avstängning via knapp och försöka igen tills det fungerar. Hade det varit en bil skulle jag säga att tändstiften funkar men inte startmotorn.

Omformatering hjälper inte, Windows 10.
Någon som kan ge mig en hint om vad jag borde testa för att lösa problemet och minska mina suckar en vanlig dag?
Citera
2017-08-12, 17:02
  #2
Medlem
Början till slutet. Datorn håller på att dö, bara köpa ny. Hände samma med min gamla burk. Kan inget om datorer i princip ska jag tillägga så det kanske går att fixa.
Citera
2017-08-12, 17:07
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag skulle gissa på att det handlar om hårddisken. Ibland funkar den, ibland inte.
Citera
2017-08-12, 17:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Hallå flashback!

Jag har en lite äldre stationär burk som numera enbart används som media enhet. Problemet jag har är att den bara startar på en av tre försök. När datorn väl startar är det inget fel på den om jag inte låter den stå så den går i strömsparläge för då är det samma problem.

Problembeskrivning:
Själva datorn går igång och lampor, mus och tangentbord börjar lysa. Skärmen får kontakt men är helt svart dvs ingen text eller indikation på att göra någon som helst laddning alls. När den fastnar här kan den stå hur länge som helst utan att något händer så jag får tvinga avstängning via knapp och försöka igen tills det fungerar. Hade det varit en bil skulle jag säga att tändstiften funkar men inte startmotorn.

Omformatering hjälper inte, Windows 10.
Någon som kan ge mig en hint om vad jag borde testa för att lösa problemet och minska mina suckar en vanlig dag?

Har ue testat att ta ut allt ur frysen och lägga in datorn där? Alternativt bara hårddisken. Hade problem med en gammal laptop som jag löste genom nedkylning. Se till att ha den plastförpackad bara, så det inte skapas kondens efteråt.
Citera
2017-08-12, 18:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Hallå flashback!

Jag har en lite äldre stationär burk som numera enbart används som media enhet. Problemet jag har är att den bara startar på en av tre försök. När datorn väl startar är det inget fel på den om jag inte låter den stå så den går i strömsparläge för då är det samma problem.

Problembeskrivning:
Själva datorn går igång och lampor, mus och tangentbord börjar lysa. Skärmen får kontakt men är helt svart dvs ingen text eller indikation på att göra någon som helst laddning alls. När den fastnar här kan den stå hur länge som helst utan att något händer så jag får tvinga avstängning via knapp och försöka igen tills det fungerar. Hade det varit en bil skulle jag säga att tändstiften funkar men inte startmotorn.

Omformatering hjälper inte, Windows 10.
Någon som kan ge mig en hint om vad jag borde testa för att lösa problemet och minska mina suckar en vanlig dag?

Låter lite som PSU håller på och packar ihop. Har du möjlighet att pröva någon annan PSU?
Citera
2017-08-12, 23:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag skulle gissa på att det handlar om hårddisken. Ibland funkar den, ibland inte.

Det tror jag inte.

Låter som ditt nätaggregat kan vara inne på sista versen. Nätagg är komponenter som tenderar till att slitas ut efter några år. Kolla programmet HWMonitor, det kan hjälpa dig att se bl.a. om strömtillförseln är ostabil till nätaggregatet, något den tenderar till att vara när det närmar sig slutet.
Citera
2017-08-13, 09:12
  #7
Medlem
om datorn är 5-6 år gammal eller mer så testa byt moderkortsbatteriet om du inte gjort det sen den var ny
kan vara värt ett försök ett batteriet kostar bara en tia eller två

Med vänlig hälsning
t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback