Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 15:52
  #13
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Har aldrig sett en polisbåt i den här sjön under 20 år , men jag vet att jag skulle kunna klara av att fiska i trollingfart efter 2 öl på ett säkert sätt , men det skiter polisen i och då tar dom körkortet så det riskerar jag inte.

Tycker det är en jävla skillnad om man tar båten ut och festar och super , ja ni vet hur vissa gör , men att fiska i trollingfart är ju en annan grej men lika olagligt efter en öl oavsett om man fiskar eller ej.

Så då fortsätter jag i att skita i att dra ut o fiska efter grillningen i fortsättningen , en fisketur är inte värt ett förlorat körkort.

Var bara lite osäker på lagen men nu har ju ni berättat så jag vet.

Lagen är lagen, men lagen är inte allsmäktig.

Du väljer naturligtvis själv villka risker du är villig att ta.
Citera
2017-08-12, 15:53
  #14
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det viktiga här är att du gör som staten säger och inte börjar ta ansvar för dig själv och själv börjar avgöra vad som är säkert och inte. Sånt gör staten åt dig. Hur skulle det se ut om folk började tänka själva?

Annars kan du komma hit, jag skall ta med ett par starköl och ro ut och kolla mjärdarna. Jag lär inte komma upp i 1,0 för det så det är långt kvar till gränsen.
Citera
2017-08-12, 16:01
  #15
Medlem
Pretorian1s avatar
Frågan är väl om DU vill dra ut med båten och fiska efter en öl till maten?

Jag minns ett avsnitt från det där programmet där dom följer runt ett par skärgårds-snutar i deras arbetsvardag.

I en episod så uppdagar dom ett spår av flaskor och ölburkar i vattnet. Dom följer "brödsmulorna" till destinationen och finner där två medelålders män, märkbart fulla i sin lilla motorbåt. Dom kontrolleras och önskas en trygg resa vidare.
Citera
2017-08-12, 16:04
  #16
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Din jolle får du köra dyngrak om du vill så länge som du kör säkert.

Det är ju inte riktigt sant. Polisen kan använda andra paragrafer än rattonykterhet om de tycker det är befogat.
Citera
2017-08-12, 16:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian1
Frågan är väl om DU vill dra ut med båten och fiska efter en öl till maten?

Jag minns ett avsnitt från det där programmet där dom följer runt ett par skärgårds-snutar i deras arbetsvardag.

I en episod så uppdagar dom ett spår av flaskor och ölburkar i vattnet. Dom följer "brödsmulorna" till destinationen och finner där två medelålders män, märkbart fulla i sin lilla motorbåt. Dom kontrolleras och önskas en trygg resa vidare.

Just då ville jag väl men sket i det för jag hade varit ut på dagen före grillningen 😊
Sen hade jag ingen lust att riskera körkort för en extra fisketur.

Vet jag att jag ska fiska så blir det självfallet inge öl före men ibland kan man bli spontant fiskesugen som vi blev då.
Citera
2017-08-12, 16:47
  #18
Medlem
solhatts avatar
Kanske inte är en jättebra idé att just Trolla med alkohol i blodet då man måste ha koll på lina, krok och andra båtar.
Jag brukar själv sakta puttra ut till någon vass och kasta, alternativt meta från bryggan om det blivit på tok för mycket
Citera
2017-08-12, 16:54
  #19
Medlem
torrenttobbes avatar
Sjö säger du? Antagligen finns det ingen polis på 100 mil och du kan lugnt köra båt. oddsen att torska () måste ju vara minimal
Citera
2017-08-12, 17:14
  #20
Medlem
Chansen att du träffar på en polis är ju mindre än chansen att du underskattar hur alkoholpåverkad du är och druttar i.

Så jag skulle föreslå att du håller dig till en öl. Folk ser förjävliga ut när de har dött av drunkning.
Citera
2017-08-12, 17:25
  #21
Medlem
Firewaias avatar
Frågade herr konstapel om just detta när de själva tog sig en starköl till maten i hamnen i Borgholm utanför Polisbåten/tull/whatever de var. De sa att det är samma regler som med bil, så är du inte ett medicinskt unikum som lyckas komma upp i 0.2 promille på en starköl så är det inga som helst problem, så till den grad att polisen själva gör det ogenerat.
Citera
2017-08-12, 17:41
  #22
Medlem
goelens avatar
Ska du bara puttra runt och trolla? Vad fan, kör på! Men glöm inte flytvästen.
Citera
2017-08-12, 17:48
  #23
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Har semester och är ute i stugan , ni vet hur det kan bli , man grillar och njuter av 1-2 öl i solskenet , sen blir man sugen på att dra ut och köra lite trollingfiske.

Då har det blivit att jag antingen skiter i att fiska eller låter nån annan köra som inte tagit en öl till maten.

Även fast vi bara puttrar på lägsta hastighet så vågar jag inte , det känns så fel så jag kan inte ,

Hade en kompis här som ville fiska och tyckte att jag var löjlig som vägra åka ut när vi bara puttrar på låg hastighet vid trollingfiske.
Och han fick absolut inte köra , aldrig i livet.

Men jag har ingen större lust att förlora mitt körkort för att han vill fiska! För det är väl det som händer?

Vi fiskar i en insjö , rätt så mycket båtar för det är en populär gösfiskesjö.

Är det samma regler för insjö som på havet? Vad gäller?

Varför frågar du om vad regelverket säger?

Använd sunt förnuft.

Poliser finns inga längre så om det är där din oro bottnar sig så tycker jag du ska uppdatera dig om samhällsläget.
Citera
2017-08-13, 09:52
  #24
Medlem
Sammansvetsats avatar
Under mina år har jag aldrig sett till kustbevakningen. Så om du är rädd för att de ska dyka upp och ta något spontant blåstest så kan du glömma den saken. Det gör de nämligen inte. Möjligen skulle väl en sådan sak hända om du kör som en idiot i någon farled och gör folk förbannade eller skrämda tills någon ringer snuten. Men du säger att detta alltså är en liten insjö, så då finns nog ingen farled eller kustbevakning där. Dessutom så får ju små jollar/roddbåtar med en liten snurra på framföras i berusat tillstånd som någon tidigare påpekade.

Jag skulle snarare känna efter hur alkoholen tar på mig och hur erfaren jag är av att framföra båtar. När jag är ute med min båt brukar jag exempelvis slödricka ett par 3.5% 50cl medan jag sitter och kastar. Sedan vet jag ju med mig att jag kommer upp i 0.15 promille per sådan öl i förhållande till min kroppsvikt så kanske är jag uppe i olaglig promilehalt någon liten stund, fast det kan man ju skita i. Den nya sjöfyllerilagen är instiftad av landkrabbor som inte har en aning om vad de snackar om. Att framföra en båt är inte öht. att jämföra med att köra bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback