Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 13:50
  #1
Medlem
Truedetective2s avatar
Jag hade problem med mitt modem iförrgår, det fanns inget internet alls, så jag ringde supporten och dom startade om modemet (zyxel P-2601). Efter det så tog det en timme sen funkade det.
Problemet är att det inte funkar till alla mina enheter.
Min koppling ser ut som såhär; Zyxel (modem med wifi) sen nätverkskabel till accesspunkten (dlink TLWA801ND) och wifi från den i andra sidan huset.
Nu till problemet.
Internet funkar till min pc, grabbens pc, mobilerna och frugans laptop.
Det fungerar inte på; xbox One, dotters chromebook & min Squeezebox radio.
Dessa är placerade överallt i huset så det finns ingen logik i det.

På xboxen så kommer följade fel upp; "Det går inte att ansluta till din DHCP-sever".
Så jag misstänker att det är det huvudsakliga problemet.
Vad ska jag göra ? och vad är problemet ?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-12, 13:58
  #2
Medlem
Truedetective2s avatar
Glömde säga att jag testat och köra med kabel till enheterna direkt från modemet med samma resultat.
Alla enheter går på trådlöst.


Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Jag hade problem med mitt modem iförrgår, det fanns inget internet alls, så jag ringde supporten och dom startade om modemet (zyxel P-2601). Efter det så tog det en timme sen funkade det.
Problemet är att det inte funkar till alla mina enheter.
Min koppling ser ut som såhär; Zyxel (modem med wifi) sen nätverkskabel till accesspunkten (dlink TLWA801ND) och wifi från den i andra sidan huset.
Nu till problemet.
Internet funkar till min pc, grabbens pc, mobilerna och frugans laptop.
Det fungerar inte på; xbox One, dotters chromebook & min Squeezebox radio.
Dessa är placerade överallt i huset så det finns ingen logik i det.

På xboxen så kommer följade fel upp; "Det går inte att ansluta till din DHCP-sever".
Så jag misstänker att det är det huvudsakliga problemet.
Vad ska jag göra ? och vad är problemet ?

Tack på förhand!
Citera
2017-08-12, 16:18
  #3
Medlem
Misstänker att det är din Zyxel som agerar som router och då även dhcp-server, stämmer det?
Det kan vara så att DHCP-poolen är slut, isåfall får du ringa din ISP och be dem utöka den.
Tex. så kanske den enbart är inställd på att dela ut 5st DHCP-adresser på det lokala subnätet, så var det på många av de enheter som vi skickade ut ifrån Telenor.
//A
Citera
2017-08-13, 13:57
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Om du räknar antalet enheter som fungerar. Blir det då 5 och du har bredbandsbolaget så är det slut på adresser du får från dem och Zyxeln är inte inställd som router utan är bryggad.

Vilken typ av adresser får dina 5 fungerande enheter:

Lokala:
10.0.0.0–10.255.255.255
172.16.0.0–172.31.255.255
192.168.0.0–192.168.255.255

Publika:
Resten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback