Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 12:47
  #1
Avstängd
Rasen har figurerat separat från amstaff sedan 1930-talet Är möjlig att försäkra i Sverige, osv. Så varför erkänns den inte?

Anses den vara för lik amstaffen?
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-12 kl. 12:49.
Citera
2017-08-12, 12:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Rasen har figurerat separat från amstaff sedan 1930-talet Är möjlig att försäkra i Sverige, osv. Så varför erkänns den inte?

Anses den vara för lik amstaffen?
https://www.skk.se/sv/om-skk/regler-.../osunda-raser/
Citera
2017-08-12, 13:00
  #3
Medlem
Myrtens avatar
Tror frågan varit uppe ett antal gånger förut. Beror vad jag förstår på att den registeras av UKC och inte AKC, men jag är tyvärr inte så insatt. Du får säkert bättre svar snart.
Citera
2017-08-12, 13:01
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
https://www.skk.se/sv/om-skk/regler-.../osunda-raser/

Så varför är den likväl laglig, medan varghybrider (50/50 varg respektive hund) or olaglig?
Citera
2017-08-12, 13:02
  #5
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
https://www.skk.se/sv/om-skk/regler-.../osunda-raser/
Ja. men finns ju ingen förklaring till varför. För det är ju ologiskt, finns många "värre" raser som är godkända, beror ju på vad man anser osunt och farligt.
Citera
2017-08-12, 13:06
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Ja. men finns ju ingen förklaring till varför. För det är ju ologiskt, finns många "värre" raser som är godkända, beror ju på vad man anser osunt och farligt.

Ja..En amstaff exempelvis har likvärdig hundaggressivitet och är dessutom större . Jag har haft en dunst med en amstaff och det var INGEN skillnad i beteende från pitbullterriern när den snedtände.
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-08-12 kl. 13:09.
Citera
2017-08-12, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Ja..En amstaff exempelvis har likvärdig hundaggressivitet och är dessutom större . Jag har haft en dunst med en amstaff och det var INGEN skillnad i beteende från pitbullterriern när den snedtände.
Då kanske inte frågan är varför pitbullen är olaglig utan varför amstaffen är laglig.
Citera
2017-08-12, 13:20
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Då kanske inte frågan är varför pitbullen är olaglig utan varför amstaffen är laglig.

Renrasig pitbullterrier är fullt laglig i Sverige, men den erkänns inte som ras av SKK. De tar avstånd från den. Men de tar inte avstånd från den stora tvillingen....helt ologiskt. Om jag skulle välja tar jag hellre minivarianten.
Citera
2017-08-12, 13:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Så varför är den likväl laglig, medan varghybrider (50/50 varg respektive hund) or olaglig?
Det vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Ja. men finns ju ingen förklaring till varför. För det är ju ologiskt, finns många "värre" raser som är godkända, beror ju på vad man anser osunt och farligt.
APBT är inte erkänd av AKC eller FCI vilket Amstaff är. SKK följer det, förutom att man ogillar APBT. Antagligen ser de Amstaff som en belastning också.
Citera
2017-08-12, 13:56
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det vet jag inte.


APBT är inte erkänd av AKC eller FCI vilket Amstaff är. SKK följer det, förutom att man ogillar APBT. Antagligen ser de Amstaff som en belastning också.

Då borde de se rottweilern som en belastning också, för den snedtänder också från ingenstans även i bra händer. De är livsfarliga. Jag älskar rottisens pondus men inte fan är de "snällare" än pitbullen.
Citera
2017-08-12, 15:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Då borde de se rottweilern som en belastning också, för den snedtänder också från ingenstans även i bra händer. De är livsfarliga. Jag älskar rottisens pondus men inte fan är de "snällare" än pitbullen.
Nej, det är väl som SKK skriver utöver pitbullterrier och varghybrider (se länken i början av tråden): ”I övrigt tar inte SKK avstånd från någon av FCI erkänd ras, men konstaterar att det finns enstaka individer som uppvisar beteende som inte kan accepteras.” Underförstått, SKK skulle vilja slippa ha med potentiellt farliga hundraser helt och hållet. Jag förstår inte varför de är lagliga. Alla kan ju räkna ut med lilltån att fel folk lär skaffa dem.
Citera
2017-08-12, 18:11
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, det är väl som SKK skriver utöver pitbullterrier och varghybrider (se länken i början av tråden): ”I övrigt tar inte SKK avstånd från någon av FCI erkänd ras, men konstaterar att det finns enstaka individer som uppvisar beteende som inte kan accepteras.” Underförstått, SKK skulle vilja slippa ha med potentiellt farliga hundraser helt och hållet. Jag förstår inte varför de är lagliga. Alla kan ju räkna ut med lilltån att fel folk lär skaffa dem.

Jag syftar inte på undantag. Även fina rottisar svänger i sällskap med andra hundar. Det är en del av rasen. Och det är faktiskt inte mycket annorlunda än en APT.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback