Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 12:33
  #1
Medlem
Jag skulle vilja ge sken av att det finns ett stort intresse för personen/produkten/saken "x". Den kommer omnämnas i ett antal tidningar/bloggar på nätet inom en tid från nu, och jag skulle bara vilja boosta besökarstatistiken på dessa artiklar.

Hur skulle man gå tillväga?

Jag skulle kunna programmera en bot med Selenium eller scrapy som går till sidorna, men vet inte hur man får loss många olika IP:n från olika ISP, så det ser realistiskt ut. Det ska inte vara några enorma mängder besök, bara en del fler. Därför är det bra om jag kan kontrollera mängden ungefär.

Skulle man behöva ett "svenskt botnet" eller kan man använda sig av en svensk tjänst (typ proxy) som kan dela ut nya IP:n från olika ISP?

Jag vet att vissa VPN-tjänster slumpar fram nya IP-adresser vid anslutning, men tittar man på t.ex. Ovpn så kommer alla synas komma från samma ISP och börjar med ungefär samma IP (182.xxx.xxx) osv.

Är det ens möjligt att göra utan att anlita något internationellt nätverk med internationella adresser, som ser alldeles för uppseendeväckande ut?
__________________
Senast redigerad av vokkb 2017-08-12 kl. 12:36.
Citera
2017-08-12, 22:33
  #2
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2017-08-13, 12:58
  #3
Medlem
Du kan skriva en bot eller använda ett verktyg som crawlar offentliga proxy-listor och filtrerar ut de svenska men det kan vara svårt att skaka fram tillräckligt många. Av ca 90 000 proxies som jag testade idag så fick jag bara fram omkring 200 fungerande svenska som framgångsrikt dolde min ip. Kanske möjligt att fylla ut med övriga nordiska länder utan att det blir uppenbart?

Gör sedan en ny bot som kopplar upp till dessa, gör en sökning på Google och sedan automatiskt klickar vidare till tidningsartikeln för att stanna random sekunder innan den klickar vidare till förstasidan eller stänger. Genom att använda Google eller valfri sökmotor så borde du slippa problemet med referer spoofing.

Vill du spara tid så är det väl smidigast att höra runt bland personer som erbjuder tjänsten och helt enkelt fråga om de kan fixa svenska adresser. Högre kostnad men lägre tidsåtgång och du får förhoppningsvis fram en tjänst som du kan använda igen i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback