Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-12, 12:01
  #1
Medlem
tobbenzs avatar
Min hund har varit stel i bakbenet ett tag nu, och nu har hon börjat dra bak det när hon står still. Hon stödjer inte benet alls när hon till exempel dricker vatten. Hon är lika pigg som vanligt och springer omkring och busar, hoppar upp i soffan utan problem.
Hon är 13 år men hur pigg som helst.
Citera
2017-08-12, 12:14
  #2
Medlem
Mullrets avatar
Har du gett hunden medicin för skydda den mot fästingar ? Är hunden känslig så kan den darra, bli förlamad eller få andra symptom.
Citera
2017-08-12, 12:26
  #3
Medlem
tobbenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har du gett hunden medicin för skydda den mot fästingar ? Är hunden känslig så kan den darra, bli förlamad eller få andra symptom.

Nej, hon har aldrig reagerat på fästingar förut, brukar inte ha så många heller.
Vi fick byta foder åt henne förut för hon började luta på huvudet, vilket visade sig att hon hade blivit allergisk helt plötsligt. Skulle väl vara om det är något liknande här då.
Men föreställer sig ju alltid det värsta scenariot, typ en tumör i hjärnan eller liknande.
Citera
2017-08-12, 12:42
  #4
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbenz
Nej, hon har aldrig reagerat på fästingar förut, brukar inte ha så många heller.
Vi fick byta foder åt henne förut för hon började luta på huvudet, vilket visade sig att hon hade blivit allergisk helt plötsligt. Skulle väl vara om det är något liknande här då.
Men föreställer sig ju alltid det värsta scenariot, typ en tumör i hjärnan eller liknande.

Artros?
Citera
2017-08-12, 12:43
  #5
Medlem
tobbenzs avatar
Hon fick precis ett dampryck ute nu och sprang omkring, vadfan kan det vara?
Citera
2017-08-12, 12:53
  #6
Medlem
Myrtens avatar
Korsbanden?
Citera
2017-08-12, 13:04
  #7
Medlem
Rekommenderar starkt veterinärbesök gärna på en större klinik mer resurser, åldrande hundar kan få massor med problem
Citera
2017-08-12, 22:39
  #8
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbenz
Min hund har varit stel i bakbenet ett tag nu, och nu har hon börjat dra bak det när hon står still. Hon stödjer inte benet alls när hon till exempel dricker vatten. Hon är lika pigg som vanligt och springer omkring och busar, hoppar upp i soffan utan problem.
Hon är 13 år men hur pigg som helst.

Din hund har förmodligen ont i bakbenen och eller i ryggen. Min killes hund är samma sak och även den är 13 bast. Hunden kan vara pigg även om den här väldigt ont.
Hos min killes familj går de till veterinären en gång i veckan för kortison sprutor och de går även på hundsim och vibrationsträning så att det inte ska göra så ont. Det börjar nog närma sig slutet för din hund om du inte tar den till veterinären.
Citera
2017-08-13, 18:58
  #9
Medlem
tobbenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Din hund har förmodligen ont i bakbenen och eller i ryggen. Min killes hund är samma sak och även den är 13 bast. Hunden kan vara pigg även om den här väldigt ont.
Hos min killes familj går de till veterinären en gång i veckan för kortison sprutor och de går även på hundsim och vibrationsträning så att det inte ska göra så ont. Det börjar nog närma sig slutet för din hund om du inte tar den till veterinären.

Men hon reagerar inte om man klämmer och känner på henne, och hon springer ju omkring och hoppar. Det borde hon väl ändå inte göra om hon har ont?
Ju saktare hon går ju mer konstigt verkar benet.
Citera
2017-08-13, 23:16
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbenz
Men hon reagerar inte om man klämmer och känner på henne, och hon springer ju omkring och hoppar. Det borde hon väl ändå inte göra om hon har ont?
Ju saktare hon går ju mer konstigt verkar benet.
Benet verkar konstigt...?

I min värld är det bara ett besök hos veterinär som gäller.
Citera
2017-08-15, 18:01
  #11
Medlem
tobbenzs avatar
Update: Har bokat tid med veterinär nu på torsdag.
Citera
2017-08-21, 14:36
  #12
Medlem
Jag tycker det låter som patella. Benet faller ur led och att dra benet bakåt kan va ett sätt att lägga benet till rätta.

" Vid kraftigare patellaluxation ser ägaren ibland hunden sträcka benet bakåt, som om benet ”fastnat” och det sker när patellan har låst sig utanför sitt normala läge "
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback