Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 21:05
  #1
Medlem
Pale-Blue-Dots avatar
Jag velar fram och tillbaka mellan att antingen njuta av den senaste teknologin, nyttja google, betala med kort, använda facebook och hoppas på "internet of everything" så vardagslivet flyter på enklare.

Samtidigt känner jag också en stor oro. Det kanske inte är så jävla bra att vara totalt spårad av myndigheter och företag, även om det gör livet enklare.

En del av mig lockas till att försöka hålla mig under radarn så att säga. Enbart använda kontanter som betalmedel i den utsträckning det går, undvika google, undvika gps etc etc. Helt enkelt för att få behålla min integritet. Samtidigt skulle denna livsstil göra vardagslivet betydligt jobbigare, framförallt när jag har familj och en fru som inte orkar bry sig.

Jag hör att google är onda, facebook är onda, jag får känslan av att det blir mer korruption i Sverige som i t ex polisen, mynndigheter och företag som tystar ned oliktänkande mm. Personligen har jag "rent mjöl i påsen" och har ingenting att dölja. Jag försöker dock leva efter mina principer och leva som jag lär. Jag bojkottar företag jag inte gillar osv.

Bör man oroa sig och göra allt i sin makt för att ej stödja dessa företag och undvika dessa myndigheter, eller skall en person som har rent mjöl i påsen helt enkelt offra sin integritet för att kunna njuta av all ny teknologi som släpps och som underlättar vardagen?
Citera
2017-08-11, 21:12
  #2
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
"Ond" är ett naiv begrepp.
Ditt bästa är inte deras topp-prio men, och det här kanske kommer som en chock för dig, ditt bästa är inte topp-prio för någon förutom kanske dig själv. T om din mamma har en dold agenda.

Så att avfärda företag för att de är "onda" är i mina ögon rätt puckat.
Alla sätter sitt egenintresse främst, frågan är bara hur.
Citera
2017-08-11, 22:31
  #3
Medlem
Jag tänker så här: när jag googlar så är jag tillräckligt konspirationsteoretiskt lagd för att vara medveten om att de första 100 träffarna jag får upp förmodligen är topprankade pga. statliga direktiv/propaganda så dom hoppar jag över.

Kort betalar jag endast online med om jag verkligen måste, annars alltid med cash. Dels gillar jag inte att allt jag köper registreras och jag sedan får en massa riktad reklam i brevlådan, och dels är jag övertygad om att den globala ekonomin kommer krascha inom kort och bankerna frysa alla kontantuttag.

Facebook har jag för att hålla kontakten med folk och läsa i diverse grupper men jag postar ingenting. Alltså lämnar jag inte ut något där heller. Om jag googlar på mig själv eller min email så dyker det inte upp någonting. Kanske för att jag alltid cloakar min adress vid registreringar och sånt och ofta surfar med vpn/tor.

Smartphones kan ju vara nyttiga men man behöver ju t.ex. inte ha gps:en påslagen hela tiden eller tillåta program att skicka diverse rapporter och sånt.

Att vara lite paranoid är ett sundhetstecken men som vanlig svensson behöver man ju inte överdriva för SÅ jävla intressant är man nog inte
Citera
2017-08-30, 20:44
  #4
Medlem
Använd allt, alla andra gör det så att din information missbrukas är väldigt låg, ungefär som att vinna på lotto fast omvänt om du fattar. Beter du dig inte som alla andra så sollas du automatiskt in i misstänktfacket. Du har något att dölja så du är nån skum person, pervers jävel, och planerar göra något olagligt. Polisen kommer snart knacka på din dörr och fråga varför du inte har gett google ditt telefonnummer än.
Citera
2017-08-30, 21:11
  #5
Medlem
Sqeptisks avatar
Återigen, som vanligt utesluter inte det ena på något sett det andra. Det går alldeles utmärkt att "nyttja morderniteter" och ändå hålla sig någorlunda under radarn. Man får dock välja sina "moderniteter" med måtta. Läs på, använd sunt förnuft och se till att inte lämna onödiga digitala fingeravtryck i cyberrymden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback