Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 22:10
  #13
Moderator
najass avatar
Fast lite av vitsen (åtminstone enligt mig och som var skälet till att jag lobbade för att skippa adminsteget), var ju att det skulle bli enklare att klaga. Så att det nu är fler klagotrådar tycker jag inte är dåligt, utan något som man (jag) ju räknade med.

Det är bara bra om folk kan se hur mods resonerar vad gäller varningar och dels få moderator-input av antingen den moderator det gäller eller annan mod, och dels från andra FB:are.

Jag tror också att det kommer att lugna sig en aning efter förstavågen då det ju verkar som att de som klagat hittills inte fått direkt medhåll någonstans ifrån. Vilket ju också är bra (om det nu är så), alltså dels att systemet blir mer transparant och "lättklagat" och dels att det visar sig att moderatorsåtgärderna inte är helt åt helvete ändå.

Men, som jag skrev innan, vi får väl avvakta och se hur stor anstormningen blir.

Att flytta den till det förhandsmodererade Feedback är i alla fall inte något som jag vill göra i första hand. Då stoppas ju processen upp igen i och med att inläggen ska godkännas och det blir inget flyt i diskussionen. Bättre korta snabba klagotrådar där problemet ventileras och löses på ena eller andra sättet på några timmar/en dag.

Jag skulle faktiskt mest vilja klaga på modsen hittils Det har varit rätt dålig svarsfrekvens från moderatorerna i dessa trådar tycker jag.
Citera
2017-08-12, 06:42
  #14
Moderator
Tinuviels avatar
Jag ser det inte som något negativt att det har blivit fler trådar - de trådar som skapats har i huvudsak varit sakligt formulerade och diskussionerna har lett till att att regelverket tydliggjorts.

Att en process som annars hade stannat mellan användaren och admins synliggörs för fler tror jag bara är positivt såväl för användarna som för moderatorerna som får en ökad insyn i hur kollegorna resonerat i olika fall.

Jag vänder mig också starkt mot formuleringen "skitnödiga användare". Alla är inte inbitna forumrävar som sett det mesta - förstår man inte en varning och ärligt formulerar frågor kring denna tycker jag att man bör mötas med respekt.

Att förhandsmoderera dessa trådar ser inte heller jag som något alternativ. Tanken är trots allt att skapa en kort och rak process kring detta. Om det sker ett stor inflöde kan man fundera kring en separat forumdel, men det tycker jag är för tidigt att uttala sig om.
Citera
2017-09-26, 22:08
  #15
Moderator
^Eazs avatar
Bumpar den här tråden.

Kan ni skapa ett nytt underforum för folk som vill klaga på varningar.

/Flashback ska i min bok vara en forumdel där vi diskuterar Flashback som forum, vad som gäller vid regeltolkningar osv. Inte ett allmänt gnällforum där varenda djävla användare som känner sig diskriminerad skapar en tråd efter en varning.
Forumet ska inte vara förhandsgranskat, utan de som vill skapa en tråd ska få göra detta för transparensen.


Fördelen med ett ny forum är självfallet att vi som faktiskt inte orkar bry oss om varje användare som känner sig orättvist behandlade slipper se alla dessa trådstarter.
Samtidigt så kan folk som har legitima skäl att klaga på en varning göra detta och de som vill läsa klagomålen kan göra detta utan att det är förhandsgranskat.

Snälla, ta bort klagomål om "random" raderingar och varningar från /Flashback.
Citera
2017-09-27, 09:17
  #16
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Bumpar den här tråden.

Kan ni skapa ett nytt underforum för folk som vill klaga på varningar.

/Flashback ska i min bok vara en forumdel där vi diskuterar Flashback som forum, vad som gäller vid regeltolkningar osv. Inte ett allmänt gnällforum där varenda djävla användare som känner sig diskriminerad skapar en tråd efter en varning.
Forumet ska inte vara förhandsgranskat, utan de som vill skapa en tråd ska få göra detta för transparensen.


Fördelen med ett ny forum är självfallet att vi som faktiskt inte orkar bry oss om varje användare som känner sig orättvist behandlade slipper se alla dessa trådstarter.
Samtidigt så kan folk som har legitima skäl att klaga på en varning göra detta och de som vill läsa klagomålen kan göra detta utan att det är förhandsgranskat.

Snälla, ta bort klagomål om "random" raderingar och varningar från /Flashback.

Ja, kanske. Jag är rätt skeptisk till att det är ett så stort problem ändå och en så stor förändring. Jag kollade med admins nyss och de har inte märkt någon påtaglig skillnad i PM-trafiken. Det är nog så att det inte spelar så himla stor roll hur vi utformar rutinerna, folk PM och trådstartar ändå till stor del som de känner för.

Men jag ska lyfta frågan om ett särskilt underforum för klagomål på specifika moderatorsåtgärder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback