Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 18:11
  #1
Medlem
blink21s avatar
Har ett hus där det tidigare fanns ett kök även på ovanvåningen men det hade den tidigare ägaren byggt om till ett sovrum för cirka 20 år sedan. Vi funderar på att återigen göra om ett av rummen till kök på ovanvåningen och undrar om vi förmodligen skulle spara pengar på att använda samma rum som tidigare varit kök?
Citera
2017-08-11, 18:20
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Har ett hus där det tidigare fanns ett kök även på ovanvåningen men det hade den tidigare ägaren byggt om till ett sovrum för cirka 20 år sedan. Vi funderar på att återigen göra om ett av rummen till kök på ovanvåningen och undrar om vi förmodligen skulle spara pengar på att använda samma rum som tidigare varit kök?

Det beror på om det finns rördragningar för vatten, avlopp och el kvar och som går att hitta och återanvända.

I annat fall kan det vara billigare med någon annan lösning beroende på var dessa installationer ska anslutas.
Citera
2017-08-12, 11:36
  #3
Medlem
blink21s avatar
Hur brukar man generellt sett göra, har man kvar rören?

Kan jag kolla det själv på något sätt?
Citera
2017-08-12, 14:09
  #4
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Hur brukar man generellt sett göra, har man kvar rören?

Kan jag kolla det själv på något sätt?

Avloppet ligger säkert i bjälklaget och är proppat. Vattenledningarna backar man till stammen och proppar dom där för att inte få ledningar med stillastående vatten där det bildas legionella.
Ett avlopp som legat oanvänt och proppat i X antal år skulle inte jag koppla på mig på, har garanterat rostat sönder och kommer leda till problem när det kommer vatten i det igen. Förutsatt att det är gjutjärn givetvis.

Ta dit någon som kan bygga kök och kolla om det ens är värt, förutsätt att du behöver dra fram nytt vatten, avlopp och nya eltåtar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback