2017-08-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det r du som tror att man mste lga det i en hg ver axeln. I regel r det bttre att veta nt innan man tror fr mycket. Sjlvklart blir det ingen skillnad med en hg p axeln eller jmt frdelat.
N det r inte sjlvklart. Det beror p.
Citera
2017-08-11, 19:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nu r det hyfsad skillnad att lasta ett 60 tons slp mot ett 750kg bilslp p en kula med max 75 kultryck. Det vet du ocks. Om du inte tror mig kan du ju prova sjlv med ett nedbantat 750KG slp. De har ingalunda samma lastfrhllande som ett fullsize ekipage pga axellge och dragstng. De r ju bantande fr att anpassa svensk krkortskrav inte maxlast. Det har inget med newton att gra utan Transportstyrelsens sjuka regler.

Klart det har med Newton att gra. Enda skillnaden r att man mste vara medveten om att Newton blir vldigt viktig nr hvstngen r liten i frhllande till massan. En liten frskjutning och det slr hrt p kultrycket. Men nu konstruerar man slpet efter vad man reggar in det p och stter axeln s en jmn last ger rtt kultryck. Om man dremot reggar ner slpet fr man se till att det blir rtt lastat. Dr kan man f fel p ett antal kilo men d t det lttare hllet.

Maxlast, tyngdpunkten ver axeln. Lgre last, lite lngre fram. Hgre last, bter.
Citera
2017-08-11, 19:32
Medlem
Sammansvetsats avatar
Slpet r av modell Reko Trailer 800 SB om det kan ha ngon betydelse fr min frga. Men jag r mest fundersam ver hur kroken har hamnat in mot bilen och inte utt, iom att jag som sagt krde p plant och sedan mestadels brant vglag och uppfr. Jag frstr helt enkelt inte nr detta skulle ha skett, annat n nr jag bromsade till. Men 10km/h liksom? Man stannar ju direkt liksom. Hade frsttt om man hade krt i 80km/h och varit tvungen att stlla sig p bromsen men det hr liksom? Ingenting ju...
Citera
2017-08-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Klart det har med Newton att gra. Enda skillnaden r att man mste vara medveten om att Newton blir vldigt viktig nr hvstngen r liten i frhllande till massan. En liten frskjutning och det slr hrt p kultrycket. Men nu konstruerar man slpet efter vad man reggar in det p och stter axeln s en jmn last ger rtt kultryck. Om man dremot reggar ner slpet fr man se till att det blir rtt lastat. Dr kan man f fel p ett antal kilo men d t det lttare hllet.

Maxlast, tyngdpunkten ver axeln. Lgre last, lite lngre fram. Hgre last, bter.

Jo, OM det nu var s enkelt. MEN idag bantas slp ner utan korrigering. I ren priskonkurrens jakt. En knd slptillverkare av tungvagnar typade in dem ner dem som 750KG vagnar utan ngon som helst frndring. Lastfrskjutning r enda stten att f den med korrekt kultryck. Kultryckreglerna skiljer sig dessutom i hela Europa p personbilssidan. I Frankrike har man ett 90 KG krav. D r det intressant att veta att dess privatimporteras utan begrnsningar. I Sverige fr man sllan ha mer n 75 kG beroende p bil och drag. Det finns fel t bda hllen och om man dessutom kollar p lgprisvagnarna utan broms som nu sljs r det n vrre.
Citera
2017-08-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammansvetsat
Slpet r av modell Reko Trailer 800 SB om det kan ha ngon betydelse fr min frga. Men jag r mest fundersam ver hur kroken har hamnat in mot bilen och inte utt, iom att jag som sagt krde p plant och sedan mestadels brant vglag och uppfr. Jag frstr helt enkelt inte nr detta skulle ha skett, annat n nr jag bromsade till. Men 10km/h liksom? Man stannar ju direkt liksom. Hade frsttt om man hade krt i 80km/h och varit tvungen att stlla sig p bromsen men det hr liksom? Ingenting ju...

Frgan mste d bli, hur VET du att din last bara var 500+ KG? Kan du ha verlastat?
Citera
2017-08-11, 19:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jo, OM det nu var s enkelt. MEN idag bantas slp ner utan korrigering. I ren priskonkurrens jakt. En knd slptillverkare av tungvagnar typade in dem ner dem som 750KG vagnar utan ngon som helst frndring. Lastfrskjutning r enda stten att f den med korrekt kultryck. Kultryckreglerna skiljer sig dessutom i hela Europa p personbilssidan. I Frankrike har man ett 90 KG krav. D r det intressant att veta att dess privatimporteras utan begrnsningar. I Sverige fr man sllan ha mer n 75 kG beroende p bil och drag. Det finns fel t bda hllen och om man dessutom kollar p lgprisvagnarna utan broms som nu sljs r det n vrre.

Tyvrr finns det folk som kper billigt skit. Obromsat r ocks ett gissel. Har sett obromsade med boggi och fullstora axlar. Hur tnkte man dr? Man r ocks vldigt kta p skatt. Varfr ska jag betala en massa skatt mer fr att jag vill ha ett skert slp som stannar nr jag vill?
Citera
2017-08-11, 19:47
Medlem
Sammansvetsats avatar
Citat:
Frgan mste d bli, hur VET du att din last bara var 500+ KG? Kan du ha verlastat?

Jag har rknat p att sand har en densitet p 2 kg per liter, medan jag skulle tro att sand nog snarare ligger p 1.8 kg/L men fr marginalens skull rknade jag hgt. S jag lastade i ca. 258 liter vilket ju ger 516 kg om man rknar som jag gjorde. S ngon verlast tror jag definitivt inte att det var.
Citera
2017-08-11, 20:23
Medlem
Sammansvetsats avatar
Det var ingen sandldesand jag krde ivg utan det r s att jag hller p och grver p uppfarten, vilken r en grusgng i dagslget. Gruset krattade jag upp, samlade ihop och hllde i en hg dr det inte var i vgen. Sedan brjade grvningsdelen. Sanden jag snackar om r i stort sett en del sand, en del krossad grdsgrus efter tminstone 60 r av bilar som har krt upp och ned fr uppfarten, en del jord frn hcken som vxer intill samt en och annan smsten och rester av tegelsten vilket har anvnts som fyllnadsmassa fr att jmna ut marken en gng i tiden. S summan av kardemumman kan man inte f ut ngon exakt vikt p annat stt n att vga det. Men eftersom jag siktade ut gruset s kvarblev ju det som kom genom ntet i min hembyggda sil. Tegelsten och smstenen som inte klassas som grus slngde jag i slpet, men gruset tar jag tillvara p eftersom jag behver det p ett annat stlle. Drfr kndes det sammantaget rimligt att rkna p 2kg/L.
Citera
2017-08-11, 22:04
Medlem
.
Senast redigerad av kalle632 2017-08-11 kl. 22:10.
Citera
2017-08-11, 22:16
Medlem
Enydrions avatar
Jag fattar inte riktigt var du fick skador? Jag har avtagbar dragkrok, och ibland nr jag lastar av s kliver jag upp p dragstngerna p slpet, nu ska jag inte g in p hur mycket jag vger 🤐 men inte har mitt drag p bilen visat ngon som helst pverkan mer n att det gungar ner en bit...

Min krok liknar en om man sker p Thule Brink avtagbar dragkrok

http://www.dragkrokslagret.se/29138-...an-synchro.jpg
Senast redigerad av Enydrion 2017-08-11 kl. 22:23.
Citera
2017-08-11, 22:26
Medlem
Sammansvetsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag fattar inte riktigt var du fick skador? Jag har avtagbar dragkrok, och ibland nr jag lastar av s kliver jag upp p dragstngerna p slpet, nu ska jag inte g in p hur mycket jag vger 🤐 men inte har mitt drag p bilen visat ngon som helst pverkan mer n att det gungar ner en bit...

Dragkroken har liksom bjt sig in mot bilen. Ungefr som att kroken skulle ha skjutits p med sdan kraft att den har bjt sig int, med den fljde anslutningsdelen p slpkrran s att en del lack har repats p bilens bakdel. Kroken fr jag inte av eftersom den tar emot bilen nr jag frsker ta av den. Man fr vl hra vad de har att sga p verkstaden.
Citera
2017-08-11, 23:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
N, det hr lter helt crazy-bananas.

Jag frsker konsultera minnena frn gymnasiefysiken.

Slpvagnen hade en bruttovikt p 700 kg, och du krde med 2,78 m/s vilket gav Slpvagnen en rrelsemngd p 1946 kgm/s nr du blnitade pga en uppkommen trafiksituation.

Jag vill minnas att rrelsemngd ven gr att rkna som kraft i N x tid i sekunder, vi sger att tiden det tog att bromsa ned frn 10 km/h till 0 var 1/3 s, d ger det en horisontell kraft bakifrn p kroken p 5838 N. Inte mycket alls.

Jag har inte lyckats utrna om ditt slp har pskjutsbroms, fr har det det blir den horisontella kraften nnu mindre.

Det lter som att dragkroken r av, bortom undermlig kvalitet, alternativt infstningen av dragkroken mot bilens chassie r gjort av en klantskalle.

Uppsk verkstad snarast.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2017-08-11 kl. 23:10. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in