Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 13:12
  #1
Medlem
kebab-tomtens avatar
Hej!

Jag och mina vänner kommer spendera lång tid tillsammans där inget internet existerar.
Tanken slog då mig att vi borde köra lite klassiska spel på ett eget LAN.

Då det var så länge sedan jag "lanade" så vill jag ha lite tips på hur vi ska göra.

Jag har en netgear router samt en vanlig zyxel switch jag fått av Telia.
Vi kommer vara runt 3-4stycken troligtvis.

Kommer det fungera om alla bara pluggar in sig i switchen och sen connecta via lan-menyn som vanligt på spelen eller har vi någon nytta av att använda routern?

Hoppas frågeställningen är tydlig!
Citera
2017-08-11, 23:09
  #2
Medlem
Om ni bara använder switchen så måste ni sätta statiska IP adresser på datorerna har jag för mig. Alternativt koppla in alla datorer i switchen, och sen in med switchen i routern så tar DHCP hand om resten.
Citera
2017-08-12, 00:39
  #3
Medlem
kebab-tomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiipoD
Om ni bara använder switchen så måste ni sätta statiska IP adresser på datorerna har jag för mig. Alternativt koppla in alla datorer i switchen, och sen in med switchen i routern så tar DHCP hand om resten.

Det är så jag också har för mig.
men har inte möjlighet att testa innan vi är på platsen.

Är det som du säger borde rimligtvis det räcka att bara köra alla datorer rätt in i routern och skippa switchen helt då vi kan nöja oss med 4portar som finns i routern?
Citera
2017-08-12, 08:28
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebab-tomten
Det är så jag också har för mig.
men har inte möjlighet att testa innan vi är på platsen.

Är det som du säger borde rimligtvis det räcka att bara köra alla datorer rätt in i routern och skippa switchen helt då vi kan nöja oss med 4portar som finns i routern?
och behöver ni fler portar så ansluter ni bara switchen till routern....
Citera
2017-08-12, 18:22
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Har inte testat det själv men om datorn inte får en IP adress via DHCP så kommer den ändå få en IP adress, 169.254.x.x

Den adressen borde fungera att LANa på, dvs datorerna borde vara på samma subnet. Har dock som sagt va inte testat det själv.

Då borde det räcka med en switch och ni borde vara igång. Om det inte fungerar kan ni sätta IP adresser manuellt.

192.168.1.10 (första datorn)
...
192.168.1.x (sista datorn)

ni behöver ingen gateway, dns eller något sådant, dock en netmask på 255.255.255.0
Citera
2017-08-12, 21:00
  #6
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Har inte testat det själv men om datorn inte får en IP adress via DHCP så kommer den ändå få en IP adress, 169.254.x.x

Den adressen borde fungera att LANa på, dvs datorerna borde vara på samma subnet. Har dock som sagt va inte testat det själv.
APIPA, borde nog fungera utmärkt. https://wiki.wireshark.org/APIPA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback