Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 12:35
  #1
Medlem
Brunbeverns avatar
Har stött på detta fenomen på många ställen, inte minst online där många gymmare inklusive kända bodybuilders har fått för sig att kroppen har ett medvetande i sig som vet om vilka övningar man gör.

Jag som skeptiker kan inte låta bli att se detta som en myt folk anammat och följer blint. Bygga muskler handlar ju praktiskt taget om att belasta muskeln och bryta ner den och låta den bygga upp sig igen. Varför skulle det spela någon roll på vilket sätt man gör detta på?

Vad anser ni själva om detta prat om att man måste ändra sina rutiner konstant för att annars så "vet kroppen om det och det blir inga resultat". Det är det löjligaste jag hört och jag kräver vetenskapliga belägg på det innan jag köper det. För rent intuitivt finns det ju inget annat än vidskepelse i påståendet.

Ser man på det rent praktiskt också, dvs gör antagandet att påståendet skulle stämma, vad är det som säger att en variation skulle råda bot på problemet? Kroppen borde ju lära sig i så fall variationerna och till slut kommer ju inte en enda övning fungera. Det påvisar ju bara hur ologiskt påståendet är.
Citera
2017-08-11, 12:38
  #2
Medlem
Bra tråd.

Intressant att se vad folk kan tillägga. - jag själv har dock inget, men följer tråden.
Citera
2017-08-11, 12:40
  #3
Medlem
gurkmajjas avatar
Jag misstänker att det ofta kan handla om ett missförstånd i grunden. Det som krävs är progression, d v s ökad belastning, och återhämtning. Det här med "rutiner" avser nog ofta avsaknad av progression.
Citera
2017-08-11, 12:48
  #4
Medlem
Det stämmer att man måste variera sig, och det är exakt det du gör när du ökar eller minskar i vikter. Du kan säga motorsåg och ha sjuk träningsvärk men sen när du anpassar dina muskler så har du dem till ändamålet, de kommer inte bli större än vad som behövs eller är nödvändigt. Således anpassar dina muskler till din monotoma 5x5 bänkpress vecka ut vecka in
Citera
2017-08-11, 13:38
  #5
Medlem
Shuffless avatar
Attt kroppen skulle "lära" sig en övning och den sedan blir värdelös är rent bs, det man dock måste göra är att gradvis öka belastningen. Sen så finns det muskelminne, eller inlärda reflexer, där lär sig musklerna att röra på sig innan man tänker när man te.x. övar kampsport.
Citera
2017-08-11, 14:23
  #6
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag misstänker att det ofta kan handla om ett missförstånd i grunden. Det som krävs är progression, d v s ökad belastning, och återhämtning. Det här med "rutiner" avser nog ofta avsaknad av progression.
Man måste chocka kroppen är en seglivad myt och baserar sig, som du är inne på, att folk tror att progression är enkelriktat och innebär att man ändrar övning med jämna mellanrum. Att öka belastning - och få progression i sin träning - går att uppnå på många olika sätt. Öka vikten på skivstången; öka repitionstal; öka antalet arbetsset; träna med högre intensitet; göra partiella lyft vilket innebär att man bara utför en viss del av ett lyft och på så vis isolerar en eller flera muskelgrupper som främst aktiveras vid den fasen. Och så vidare. Att gå till gymmet och köra 3x10 på 50 kg i bänkpress vecka ut och vecka in kommer inte göra så mycket för ens muskeltillväxt.

Ett annat problem med den här myten är att den fortfarande får spridning av byggare. Och dessvärre saknas källkritik hos många - inte minst på det här forumet - där många inte förstår logiska felslut. "En stor kille sa att man måste ändra övning för att bli stor - personen är stor och därför måste detta vara sant".
Citera
2017-08-11, 14:53
  #7
Medlem
Ju mer man lär sig om kroppen desto mer förstår man hur fantastisk den är. Det är en superdator med sensorer i varje muskelfiber som direkt talar om för hjärnan vad som sker.

För någon som vill bli stark är det ju inbaningen av nervsystemet som gäller, där man belastar muskeln i samma rörelse ständigt.

För en byggare är detta värdelöst av samma orsak. Jo variationen är nödvändig om du som byggare vill få optimal utveckling.
Citera
2017-08-11, 15:59
  #8
Medlem
Kroppen vänjer sig vid belastningen, inte just vid övningen. Det är därför många som gymmat i 10-15 år men harvat runt på exakt samma vikter i alla tider inte kommer någonstans. Man måste utmana sig. Kroppen anpassar sig efter det du slänger på den, men slänger du inte på något nytt (läs ingen högre vikt, annorlunda utförande, fler set, ny övning eller något annat) så kommer ingenting att hända tillslut.

edit: Tillägg. Att vara stark sitter inte bara i musklerna, utan också i nervsystemet.
__________________
Senast redigerad av cobi 2017-08-11 kl. 16:01.
Citera
2017-08-11, 18:25
  #9
Medlem
Samma sak gäller inom konditionsidrott....om man springer samma 5km tre gånger i veckan i samma tempo i 10 år så kommer din kondition inte att förbättras...du kommer att ligga still på samma tills man börjar pressa sig över sin komfortzon.
Antar att alla muskler beter sig liknande.
Det är det som är skillnaden mellan "träning" och målinriktad träning.
__________________
Senast redigerad av b-bist 2017-08-11 kl. 18:29.
Citera
2017-08-11, 19:05
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Kroppen vänjer sig vid belastningen, inte just vid övningen. Det är därför många som gymmat i 10-15 år men harvat runt på exakt samma vikter i alla tider inte kommer någonstans. Man måste utmana sig. Kroppen anpassar sig efter det du slänger på den, men slänger du inte på något nytt (läs ingen högre vikt, annorlunda utförande, fler set, ny övning eller något annat) så kommer ingenting att hända tillslut.

edit: Tillägg. Att vara stark sitter inte bara i musklerna, utan också i nervsystemet.

Exakt, och CNS lär sig att kordinera rörelsen och använda musklerna mera effektivt för att lyfta vikten. Det är därför det är bra att variera övningar lite ibland typ hex-bar istället för vanliga marklyft.
Citera
2017-08-11, 23:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag misstänker att det ofta kan handla om ett missförstånd i grunden. Det som krävs är progression, d v s ökad belastning, och återhämtning. Det här med "rutiner" avser nog ofta avsaknad av progression.

Jag tycker det är så komiskt så att det nästan blir lite gulligt, ni vet som när man tycker småbarn som inte fattar nåt är söta. 😊

Att världens toppbyggare "har fått för sig saker" å troligen "missförstått hur man bygger muskler". 😁
Citera
2017-08-12, 00:19
  #12
Medlem
Xer0s avatar
Järnan lär sig olika övningar, och lär sig utföra dem effektivt med minimal belastning.

Det är samma sak när du springer. En oerfaren joggare bränner fler kalorier än en erfaren på samma sträcka och tid.

Det är det dom menar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback