Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 08:56
  #1
Medlem
Om jag leasar en bil via företaget. Bilpris 500 000kr för en hybrid, Bilvärden säger då ett restvärde på 45% = 275 000kr. Jag vet att bilen kommer inte att komma tillbaka i normalt slitage när den ska tbx.

Jag vill sätta restvärdet på 120 000kr.

Är inte det till fördel? Då kan jag köpa ut den för 120 000kr privat och lyckats dra halva moms 380 000kr + betalt det via företaget. Är detta fördelaktigt? Eller tänker jag fel. Får man göra så?
Citera
2017-08-11, 09:03
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Om jag leasar en bil via företaget. Bilpris 500 000kr för en hybrid, Bilvärden säger då ett restvärde på 45% = 275 000kr. Jag vet att bilen kommer inte att komma tillbaka i normalt slitage när den ska tbx.

Jag vill sätta restvärdet på 120 000kr.

Är inte det till fördel? Då kan jag köpa ut den för 120 000kr privat och lyckats dra halva moms 380 000kr + betalt det via företaget. Är detta fördelaktigt? Eller tänker jag fel. Får man göra så?

Vilket restvärde ni sätter spelar absolut noll roll i förhållande till vilket värde du får köpa ut bilen för ur ditt eget bolag.
Citera
2017-08-11, 09:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilket restvärde ni sätter spelar absolut noll roll i förhållande till vilket värde du får köpa ut bilen för ur ditt eget bolag.

Hur mycket får jag köpa ut bilen för sen då? Eller kan man förutse det
Citera
2017-08-11, 09:16
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Hur mycket får jag köpa ut bilen för sen då? Eller kan man förutse det

Du får köpa den till marknadsvärde. Jag tror att Skatteverket brukar jämföra bilhandlarens pris minus 10 000 kr ungefär. Så om några år när du vill köpa ut den kan du kolla vad bilhandlaren tar för motsvarande bil. Tar han 200 000 tkr kan du köpa ut den för 190 000 kr ungefär. Du får köpa den lite billigare än hos bilhandlaren eftersom du inte får garantier m.m när du köper från eget bolag.
Citera
2017-08-13, 21:12
  #5
Medlem
finhatts avatar
Ja det stämmer att du tjänar på att sätta ett så lågt restvärde som möjligt då du får lyfta halva momsen på leasingkostnaden. När leasingen är slut köper ditt företag bilen för restvärdet inklusive moms (ej avdragsgill moms) och säljer sedan bilen till bilhandlare eller privatperson (t.ex. du själv) inklusive moms. Ditt företag har då gått plus halva momsen på den summan mer än restvärdet du säljer bilen för.

Att priset för bilen måste vara marknadsvärde för att slippa förmånsskatt gäller bara om ditt företag säljer bilen till dig som privatperson eller närstående. Det har inget att göra med restvärdet eller vad ditt företag köper ut bilen från leasingbolaget för. Samma regler som att köpa ut vilka inventarier som helst under marknadspris.

Skatteverket godkänner inte hur lågt restvärde som helst så kolla upp detta.
__________________
Senast redigerad av finhatt 2017-08-13 kl. 21:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback