Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 13:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om de håller en rättegång utan honom, då är frågan vad som händer om han struntar i straffet. Blir han bötfälld, och han struntar i att betala och fortsätter att undvika de. Vad händer då?

Struntar man i att betala böter så går det till kronofogden. Personen får anmärkning och kan inte ta lån eller köpa saker på avbetalning eller skaffa abonnemang.
Det blir svårt att få boende då många hyresvärdar inte godkänner personer med betalningsanmärkningar.

Betalar man inte kronofogden så sker till slut utmätning, först på kontanter och sedan på andra tillgångar.
Finns skuld efter detta fortfarande kvar så görs utmätning på lön.
Har man fortfarande skuld kvar och inget kvar att utmäta kommer skulden att växa pga räntor och avgifter och kronofogden kommer periodiskt att kontrollera bankkonton och kan även göra hembesök. Och skulle man sedan åter få inkomst så görs utmätning på den.


Har man alls möjlighet att betala en skuld är det att föredra framför att hamna hos kronofogden. Det är också fördelaktigt att betala så tidigt som möjligt då avgifter och räntor kan få skulder att öka väldigt mycket på kort tid.
Att ha ärenden mot sig hos KFM försvårar livet rejält.
Citera
2017-08-11, 13:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Fick böter förra gången när jag inte kom.

UNdrar vad som händer om jag inte kommer denna gång heller? Stod att jag skulle hämtas av polis nu andra gången men om jag håller mig bort, vad händer då?

Beroende på allvaret i brottet kan du bli efterlyst och begäras häktad.
Är det ett mindre brott är det troligaste att det händer samma sak igen dvs uppskjuten rättegång och polis kommer hämta dig och med hot om vite.
Finns också risk att du kan bli ersättningsskyldig för vissa extra rättegångskostnader.

Det finns även möjlighet att döma dig för brott i din frånvaro om straffet inte kan bli mer än 3månaders fängelse.
Citera
2017-08-11, 13:53
  #15
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Fick böter förra gången när jag inte kom.

UNdrar vad som händer om jag inte kommer denna gång heller? Stod att jag skulle hämtas av polis nu andra gången men om jag håller mig bort, vad händer då?

En efterlysning? Vet bara vad som händer om man inte ställer in sig på en anstalt. Då blir det en efterlysning och dom letar hos dina nära och kära. Men skulle tippa på att du får böter och en jävligt sur domare och poliskår på dig. Inte värt det. Böter kostar ju.
Citera
2017-08-11, 23:36
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Beroende på allvaret i brottet kan du bli efterlyst och begäras häktad.
Är det ett mindre brott är det troligaste att det händer samma sak igen dvs uppskjuten rättegång och polis kommer hämta dig och med hot om vite.
Finns också risk att du kan bli ersättningsskyldig för vissa extra rättegångskostnader.

Det finns även möjlighet att döma dig för brott i din frånvaro om straffet inte kan bli mer än 3månaders fängelse.

Kastade en sten i huvudet på en person.
Citera
2017-08-12, 07:28
  #17
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Kastade en sten i huvudet på en person.
Hur såg skadan ut ? blodvite ? sjukhusingrepp nödvändigt? är det storstadsdomstol eller sömnig "byrätt"?
Citera
2017-08-13, 11:07
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Hur såg skadan ut ? blodvite ? sjukhusingrepp nödvändigt? är det storstadsdomstol eller sömnig "byrätt"?

ort i dalarna på 10 k pers.

jo, är på typ 4 cm och fick sy.
Citera
2017-08-14, 06:17
  #19
Avstängd
Har inte fått klart för mig om jag blir efterlyst eller inte. Eller om polisen bara kommer och hämtar mig dagen efter typ och får sitta i häkte i flera veckor tills nästa gång?
Citera
2017-08-14, 08:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Har inte fått klart för mig om jag blir efterlyst eller inte. Eller om polisen bara kommer och hämtar mig dagen efter typ och får sitta i häkte i flera veckor tills nästa gång?

Nej för ett sådant brott kommer du inte hållas häktad någon längre tid.
Polisen kan dyka upp 1-2dagar innan och söka dig i hem/på jobb och liknande och om de hittar dig så får du sitta frihetsberövad 1-2dagar till rättegången.
Det troligaste är att de kommer dagen innan, det är absolut vanligast.

Eftersom det är ett brott där du med största sannolikhet inte kommer få fängelsetid så är det oskäligt med längre tids häktning.
Citera
2017-08-16, 17:28
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej för ett sådant brott kommer du inte hållas häktad någon längre tid.
Polisen kan dyka upp 1-2dagar innan och söka dig i hem/på jobb och liknande och om de hittar dig så får du sitta frihetsberövad 1-2dagar till rättegången.
Det troligaste är att de kommer dagen innan, det är absolut vanligast.

Eftersom det är ett brott där du med största sannolikhet inte kommer få fängelsetid så är det oskäligt med längre tids häktning.

meddelas alltid tiden om hämtning? ringde tingsrätten förut och visste vilket datum det skulle va andra gången så var inte svårt hålla mig undan dagen innan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback