Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 06:18
  #1
Avstängd
Gäller en mindre misshandel. Sket i att komma på första rättegången, om 2 veckor ska jag dit igen. Vad händer om jag inte kommer dit?

Efterlyst och satt i häkte tills nästa gång?
Citera
2017-08-11, 06:37
  #2
Medlem
Nej knappast efterlyst livet ut. Däremot kan du komma att hämtas till en rättegång om du fortsätter att utebli. Antingen kvällen innan med gratis logi eller troligast, tidigt på morgonen samma dag som huvudförhandling ska hållas.
Citera
2017-08-11, 06:40
  #3
Avstängd
I papperet jag fick hem efter första uteblivande rättegången så stod det jag skulle hämtas av polis.

Men vad händer om jag håller mig undan även då?
Citera
2017-08-11, 06:52
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
I papperet jag fick hem efter första uteblivande rättegången så stod det jag skulle hämtas av polis.

Men vad händer om jag håller mig undan även då?
Det kan bli aktkuellt med rättegång (som Kickifestis skrev: "gratis logi") så länge preskriptionstiden inte gått ut.
Citera
2017-08-11, 07:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
I papperet jag fick hem efter första uteblivande rättegången så stod det jag skulle hämtas av polis.

Men vad händer om jag håller mig undan även då?
Jag har egentligen inte kunskaper inom området så värst mycket.

Men det jag kan tänka mig att de begär en kallelse till, och denna gång kanske polisen kommer, men berättar inte när. När de väl dyker upp, så kanske det blir häktet fram tills rättegångsdagen. Och har du ingen läkarintyg eller något annat så påvisar att du varit borta av en god anledning, så kanske de bestämmer sig för att ge dig hårdare straff. Dessutom blir man också bötfälld, när man inte dyker upp. Men det har du nog fått information på när du fick den nya kallelsen?

Du kanske bara tänkt åka till en kompis och samtidigt bo här i landet.

Jag undrar när det preskriptionstiden går ut, om den ens gör det. Kan det hända att om man undviker en förhandling hela tiden, så lägger de ner ärendet till slut? I sådan fall, när går preskriptionstiden ut?
Citera
2017-08-11, 07:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
I papperet jag fick hem efter första uteblivande rättegången så stod det jag skulle hämtas av polis.

Men vad händer om jag håller mig undan även då?


Det som sker är att om du håller dig undan igen så kommer rättegången skjutas på igen, domstolen kommer antagligen ålägga dig krav på inställande med hot om vite samt hämtning av polis.
Sedan kan du bli ersättningsskyldig för rättegångskostnader ditt uteblivande orsakat.

I slutändan så kan det innebära vite, ersättningsskyldighet och du kan beroende på vilket straff som är aktuellt faktiskt bli dömd i din frånvaro.
Citera
2017-08-11, 07:25
  #7
Medlem
En mindre misshandel? Varför inte stå för vad som är gjort och ta det som en"man" och gå till rätten? Dom kommer troligen att hålle en rättegång till slut med eller utan dig, troligen ökar inte det chansen att du blir frikänd.
Citera
2017-08-11, 07:54
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Hålla sig undan pga ringa misshandel?

Skärp dig och bete dig som en jävla vuxen (om du är det). Problemen som kommer med att hålla sig undan är ju värre än påföljden.
Citera
2017-08-11, 07:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XXLarge
En mindre misshandel? Varför inte stå för vad som är gjort och ta det som en"man" och gå till rätten? Dom kommer troligen att hålle en rättegång till slut med eller utan dig, troligen ökar inte det chansen att du blir frikänd.
Om de håller en rättegång utan honom, då är frågan vad som händer om han struntar i straffet. Blir han bötfälld, och han struntar i att betala och fortsätter att undvika de. Vad händer då?
Citera
2017-08-11, 08:11
  #10
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
Gäller en mindre misshandel. Sket i att komma på första rättegången, om 2 veckor ska jag dit igen. Vad händer om jag inte kommer dit?

Efterlyst och satt i häkte tills nästa gång?
Efterlysning och häkte är extrema åtgärder, senast jag hörde detta tillämpades var när tilltalade var utländsk medborgare med osäker hemaddress höll på med dyr skadegörelse och undvek rättegång 4 gånger samt upprepade gärningen på andra egendomar under tiden.

Vad vill du åstadkomma med att undvika då ?
Citera
2017-08-11, 12:44
  #11
Medlem
Drumedarens avatar
Du gör det ju bara värre för dig själv. Det som händer är ju att polisen kommer hämta dig och tillslut får du böter. Ta det som en man förihelvete. Gå dit och ta ditt straff.
Citera
2017-08-11, 13:24
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drumedaren
Du gör det ju bara värre för dig själv. Det som händer är ju att polisen kommer hämta dig och tillslut får du böter. Ta det som en man förihelvete. Gå dit och ta ditt straff.


Fick böter förra gången när jag inte kom.

UNdrar vad som händer om jag inte kommer denna gång heller? Stod att jag skulle hämtas av polis nu andra gången men om jag håller mig bort, vad händer då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback