Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 01:04
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Vad jag reagerade på var att INGEN visade pass någonstans. Jag knappade in en kod i en maskin och drog streckkoden på boarding-passet på två. Jag ser ordentlig ut när jag reser, men de kollade inte heller folk som såg skumma ut. De kollade absolut ingen.



Nej alltså i samband med boarding drar man streckkoden i en maskin och går genom en sån spärr de har på tunnelbanan. Det här vanligtvis de brukar kolla att namnet på passet och boardingpasset är samma men de kollade ingen.

Jag tycker absolut inte det ska vara mer ID-kontroller. Tyckte bara det var konstiga rutiner, ur säkerhetssynpunkt vill väl flygbolaget veta vilka som är ombord på planet? Jag personligen bryr mig inte men det tar 3-5 sek att kolla passen innan man boardar så känns bara skumt att de inte gör det.

(edit: kan tilläggas att boarding inte på något sätt gick snabbare och de hade två personer som stod två meter bort och kollade på, så de kunde lika gärna stått och kollat pass och boardingkort.)

För min del får de gärna skita i att kolla pass, efter säkerhetskontrollen vet de jag inte har bomber och biljetten är betald så...

För övrigt så(om du vet mitt namn) så kan du ju boka biljett i mitt namn med någon annans kreditkort med, kortägaren och biljettinnehavaren behöver ju inte vara samma person. Mina bankkortsuppgifter kan jag ju bevaka men mitt namn?
Angående boardingen så brukar det ofta stå, i en liten display som resenären ser, namn och plats (ex K Anka, 13A). Jag har även i samband med boarding på väg till UK fått veta att mina uppgifter (API http://www.icelandair.se/information...-go/apis-esta/ ) inte registrerats i förväg, så personalen verkar kunna se mer än passagerarna. Dessutom ser väl flygbolaget, och eventuellt myndigheter, om K Ankas biljett är betald med ett kort som tillhör J von Anka?
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Precis



https://sv.wikipedia.org/wiki/Schengenomr%C3%A5det

Det är normalt ingen passkontroll vid resor mellan Schengenländer. Däremot kan flygbolagen ändå kräva pass eller id. Ett exempel: Norwegian kräver inget pass/id för resa mellan Stockholm-Budapest, Wizzair däremot kräver pass eller nationellt ID-kort annars får du inte flyga.

Alltså inte helt lätt att veta för en resenär. Om man inte tänker att ha med sig pass/nationellt id så bör man noga undersöka att flygbolaget går med på det för en Schengenresa.
Norwegian kräver väl att du ska kunna visa att du är du, på något sätt, enligt villkor, även om det inte tillämpas i praktiken?
Citera
2017-08-12, 07:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamell-kuken
googla schegensamarbetet

Nä man måste inte ha pass mellan schengenländer men i så fall ska man ha ett officiellt ID istället. Man måste nog kunna identifiera sig om om man ombeds göra det. Så att åka iväg helt utan pass och ID är nog en risk även om de kanske inte kollar just då.
Citera
2017-08-12, 11:55
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av is8550
Nä man måste inte ha pass mellan schengenländer men i så fall ska man ha ett officiellt ID istället. Man måste nog kunna identifiera sig om om man ombeds göra det. Så att åka iväg helt utan pass och ID är nog en risk även om de kanske inte kollar just då.
Tanken är att gränskontrollerna är borta, alltså behövs inte ID alls. Samtidigt måste du kunna visa att du har rätt att vara där, alltså behövs lämpligt ID. Det har inte alls med flygbolag eller flygplatser att göra. Flygbolag kan däremot ha krav på att kunna lämna information om sina passagerare.
Citera
2017-08-12, 13:02
  #16
Medlem
Floridasidans avatar
Sen behövs ID för att komma in i Sverige igen.....
Även om det inte krävs pass för inresa så ska man i regel kunna legitimera sig i landet.

Som sagts skiljer det mellan bolagen, Wizz kollade Pass tre gånger, vid incheckning, vid gaten och på planet (har vi inte upplevt på något annat bolag).
Citera
2017-08-15, 15:10
  #17
Medlem
Schengensamarbetet...
Citera
2017-09-23, 11:45
  #18
Medlem
Floridasidans avatar
Efter tråden så var jag lite extra observant vid senaste resan med Norwegian. ToR Spanien.
På Kastrup krävdes inget ID alls, endast bokningskod räckte. (vifta alltså inte runt med bokningsnummer, vem som helst kan åka på ens bokning, vilket i.s.f. blir bökigt när man ska checka in och någon annan redan gjort det :-)

Passet visades första gången vid incheckning på hotellet.

Vid hemresa krävde däremot Norwegian pass.

På Kastrup kollades sen inget pass vid ankomst och ID kontrollen vid tåget är bortplockad.
På tåget kollades ID i Sverige, vilket inte gjorts de 4-5 senaste gångerna vi åkt.
Citera
2017-09-23, 20:56
  #19
Medlem
smoerreboms avatar
Har flygit via CPH i somras, som jag minns det visade jag bara leg när jag lämnade in bagaget, men då fick jag alltid visa å andra sidan. Har man bara handbagage är det som TS säger, det är bara fixa ett boarding pass.

Det kan väl inte vara så jävla svårt för de som verkligen vill att hacka flygbolag o fixa valida koder?

Vet dock inte vad säkerhetsgubbarna ser på sina skärmar när man drar boardingpasset där.

Antar att det finns säkerhetsrutiner för när den riktige resenären dyker och och gapar om att nån tagit hans biljett iofs
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2863101

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback