Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 01:06
  #1
Medlem
Cykeltutas avatar
Hej
Jag är övertygad om att mitt ex har någon form av diagnos. För att hjälpa henne (genom något välmenande tips/ länk till vidare läsning) tänkte jag få en knuff i rätt riktning från de som kan mer om såna här saker. Det är även svårt för mig att sära på diagnos-typiska egenskaper från andra personliga egenskaper som kan ha naturliga förklaringar.

Utmärkande egenskaper utan någon inbördes ordning:

Extremt tävlingsinriktad. Tål inte att förlora oavsett om det handlar om ett parti monopol, idrott eller bäst på sitt jobb.

Rörig vad gäller saker. Kläder hamnar överallt. Ryggsäckar lämnas öppna så innehållet dräller ur så fort man lyfter dem. Har sönder t ex telefoner på löpande band på grund av detta. Sprider grejer överallt och tappar även därmed bort många saker.

Stort behov av att vara i centrum. Pratar man med en bekant som hon aldrig träffat så bryter hon in och tar över samtalet på ett eller annat sätt, utan undantag. Samma beteende på fester och i större sällskap.

Städar sällan, men när det väl händer så utförs städningen med extrem noggrannhet, snudd på flyttstädning (sker i regel endast i ett rum i taget). Hennes egen förklaring till att hon sällan städar är just detta, att det tar för mycket energi p g a noggrannheten. Klarar däremot knappt att ställa en kopp i diskmaskinen utan den står kvar där hon använde den.

Svårt för rutiner. Vi hade samma kväll i veckan för tvättstugan i 3 års tid, ändå var det en nyhet varje gång det var dags att tvätta.

Glömsk, alternativt förträngande eller prokrastinerande. Om ovan nämnda tvättid inte funkade så lovade hon ofta att se till att tvätta på annan, valfri tid. Detta skedde sällan eller aldrig.

Extrem tidsoptimist i kombination med att förvandlas till en sengångare när det väl är bråttom på riktigt. Har ingen känsla för hur många ärenden som är realistiska att hinna med under en dag eller en vecka.

Får raseriutbrott om hon upplever att någon försöker mästra henne eller få henne att framstå som dum. Personligen tror jag att just denna egenskap mer hänger ihop med en dålig relation till fadern än något annat.

Hon kan sjabbla bort viktiga saker som pass, plånbok, nycklar och telefon. Hon säger själv att hon blir så stressad av att just de gångerna hon måste ha extra koll på någon speciell sak (t ex passet vid en resa) att hon istället tappar det helt i princip.

Är dessa egenskaper något som känns igen av någon? Jag skriver inte av elakhet även om min syn på egenskaperna naturligtvis är färgade av min irritation på dem. Hon har även många, enligt mitt synsätt, positiva egenskaper men inte av den arten att de är utmärkande på samma sätt som ovanstående.
Citera
2017-08-11, 03:57
  #2
Medlem
Adhd vuxendiagnos, add, alt. Bipolär
Citera
2017-08-11, 08:23
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Tycker det mer låter som om hon var curlad av sina föräldrar innan dig. Och slarvig.

Måste allt och alla ha en diagnos idag om dom inte är "som andra"?

Om hon anser att hon har problem så får hon väl söka hjälp. Men jag tycker inte du ska leka "hjälte" och kasta detta i knäet på henne för att DU tycker hon behöver hjälp.
Citera
2017-08-11, 11:41
  #4
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Tycker det mer låter som om hon var curlad av sina föräldrar innan dig. Och slarvig.

Måste allt och alla ha en diagnos idag om dom inte är "som andra"?

Om hon anser att hon har problem så får hon väl söka hjälp. Men jag tycker inte du ska leka "hjälte" och kasta detta i knäet på henne för att DU tycker hon behöver hjälp.
Nej alla måste inte ha en diagnos. Jag är mer nyfiken på om dessa egenskaper tyder på en diagnos. Curlad är det sista hon är, möjligen att hon curlat sin familj. Nej jag leker inte hjälte. Jag är nyfiken och tror hon kan behöva någon form av hjälp.
Citera
2017-08-11, 11:51
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Nej alla måste inte ha en diagnos. Jag är mer nyfiken på om dessa egenskaper tyder på en diagnos. Curlad är det sista hon är, möjligen att hon curlat sin familj. Nej jag leker inte hjälte. Jag är nyfiken och tror hon kan behöva någon form av hjälp.

Fast du skriver ju att du ska hjälpa och det är det jag avråder dig från. Och jag menar curlad av sin familj.
Citera
2017-08-11, 13:33
  #6
Medlem
AdFontess avatar
Det närmaste jag kan tänka mig är ADHD.

Allt du beskriver låter väldigt "rörigt", ingen struktur alls.

Det du tar upp, förklarar som minst varför det är ett ex. En så rörig människa är svår att leva ihop med, även om god på andra sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback