Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 23:44
  #1
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag har under ett par år tänkt till extra över vem som får en White Guide utmärkelse.
Och med bestämdhet kan jag konstatera att utmärkelsen följer ingen som helst röd tråd.

Jag har besökt caféer, restauranger med denna utmärkelse och platser utan denna utmärkelse utan att förstå skillnad.
Och tro mig, ingenting har flertalet gånger fått mig att förstå att jag är på en White Guide belönad plats.
Jag har flera gånger, för många gånger, upptäckt det efteråt då jag sett plaketten.

Min absoluta uppfattning är att denna utmärkelse lovar ingenting av något extra.
Möjligen priset.....
Och det finns gott om fullgoda alternativ.

Intressant vad WG betygsätter? Oavsett, ifrågasätter jag pga. erfarenheter.


´
Citera
2017-08-11, 00:53
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Man ska kunna diskutera en tråds ämne utan att googla eller besöka externa länkar så berätta kortfattat vad white guide är för oss oinsatta. Aldrig hört talas om.
Citera
2017-08-11, 03:43
  #3
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Man ska kunna diskutera en tråds ämne utan att googla eller besöka externa länkar så berätta kortfattat vad white guide är för oss oinsatta. Aldrig hört talas om.

Typ som Michelinguiden. Ett antal restauranger och cafeer besöks, och sedan bedöms kvaliteten på mat, dryck, service samt stämning/känsla enligt en 100-gradig betygsskala. Störst fokus får maten. Om de är tillräckligt bra för White Guide, så hamnar de i olika kategorier baserat på hur bra maten är.
Citera
2017-08-11, 03:58
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Typ som Michelinguiden. Ett antal restauranger och cafeer besöks, och sedan bedöms kvaliteten på mat, dryck, service samt stämning/känsla enligt en 100-gradig betygsskala. Störst fokus får maten. Om de är tillräckligt bra för White Guide, så hamnar de i olika kategorier baserat på hur bra maten är.

Så de har en tidning eller något? Låter ju inte som om de har så mycket kredd ärligt. Alla känner till michelin men white guide?

Jag hoppades lite att det skulle vara en finsmakarorganisation för rasmedvetna för det hade varit så flashback.

Men ja TS om du säger att restaurangerna de gett bra kritik inte lever upp till det så verkar det konfirmera att de som du säger inte är trovärdiga, eller åtminstone att smak är subjektiv.
Citera
2017-08-11, 04:05
  #5
Medlem
Spyrrans avatar
Jag tror att det beror på flera saker:

1) Inte alla restauranger och cafeer besöks och bedöms. Även om alla ställen skulle besökas och bedömas, så skulle folk fortfarande ha olika åsikter.

2) De som bedömer och vanliga matgäster har dels olika åsikter, dels tittar de på olika saker. Om en restaurang ska vara tillräckligt bra för White Guide, så tittar man bland annat på kvalitet och nyskapande, liksom sunt företagande och hållbarhetstänkande i alla avseenden. Men rakt igenom alla bedömningsområden så är personlighet viktigt, precis som särart i matlagningen, tydlig idé i dryckeskonceptet, serviceupplägg med karaktär som matchar och givetvis en personlig miljö och unik stämning, som många gånger är det som får gästerna att komma tillbaka.

De flesta matgästerna tänker väl inte ens på saker som sunt företagande.
Citera
2017-08-11, 07:07
  #6
Medlem
Bairuilongs avatar
Jag använder ofta White Guide för att få en grov hint om vilka restauranger som kan vara aktuella för ett besökt om jag kommer till en ny stad. Dock får man inte ta de utdelade poängen på allt för stort allvar, utan mer som just en grov indikation. Många av recensionerna i White Guide beskrivs som att de är baserade på ett enskilt besök, vilket naturligtvis är ett ganska trubbigt verktyg. Dock tillräckligt bra för att skilja ut vilka restauranger som har lite högre ambitioner, och definitivt bättre än att läsa Facebook-bedömningar.

Mvh
Citera
2017-08-11, 07:15
  #7
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Man ska kunna diskutera en tråds ämne utan att googla eller besöka externa länkar så berätta kortfattat vad white guide är för oss oinsatta. Aldrig hört talas om.

Om du aldrig har hört talas om White Guide kanske du inte har så mycket att tillföra i just denna tråd.

Mvh
Citera
2017-08-11, 09:49
  #8
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Så de har en tidning eller något? Låter ju inte som om de har så mycket kredd ärligt. Alla känner till michelin men white guide?

Jag hoppades lite att det skulle vara en finsmakarorganisation för rasmedvetna för det hade varit så flashback.

Men ja TS om du säger att restaurangerna de gett bra kritik inte lever upp till det så verkar det konfirmera att de som du säger inte är trovärdiga, eller åtminstone att smak är subjektiv.
Nej det ar ingen tidning.
Publikationer i bokform samt en app som man kan kopa.
Det finns en websida.

Det har diskuterats tidigare ang. trovardigheten hos recinsionerna och
personerna som skrivit/besokt stallena som det handlar om.

Guide Michelin har "egna" anstallda personer som besoker restauranger,
sa ar det inte pa White guide
Citera
2017-08-11, 11:36
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Jag använder ofta White Guide för att få en grov hint om vilka restauranger som kan vara aktuella för ett besökt om jag kommer till en ny stad. Dock får man inte ta de utdelade poängen på allt för stort allvar, utan mer som just en grov indikation. Många av recensionerna i White Guide beskrivs som att de är baserade på ett enskilt besök, vilket naturligtvis är ett ganska trubbigt verktyg. Dock tillräckligt bra för att skilja ut vilka restauranger som har lite högre ambitioner, och definitivt bättre än att läsa Facebook-bedömningar.

Mvh

Jag tycker också att White Guide är en hygglig indikator på vilka ställen som är lite bättre än snittet och har lite högre ambitioner, om jag vill gå ut och äta en bättre middag någonstans där jag inte har koll. Jag har även använt den en del i Stockholm där jag bor. Fördelen med White Guide är att det finns ganska mycket restauranger med, så det är inte bara om jag vill äta för ett par tusen som jag kan läsa där, utan det finns också många mellanklasställen som inte bränner hål i plånboken.
Citera
2023-10-04, 18:48
  #10
Medlem
Kan man förlita sig på White Guides recensioner när det gäller restauranger i medelstora städer?
Citera
2023-10-05, 14:35
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke900
Kan man förlita sig på White Guides recensioner när det gäller restauranger i medelstora städer?

Efter vad jag har hört så kommer ’nya’ White Guide bli riktig bra.
Den här nystarten behövs verkligen.
Citera
2023-10-05, 17:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxfille
Efter vad jag har hört så kommer ’nya’ White Guide bli riktig bra.
Den här nystarten behövs verkligen.

Känner du till när den utkommer och vad skillnaden är mot den gamla?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback