Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 23:34
  #1
Medlem
Står i valet om jag ska slå till på ett renoveringsobjekt som jag kan få billigt inom släkten. Problemet är att jag inte kan renovera alls själv, och har väldigt dålig koll på priser. Är det någon här som kan säga ungefär vad det kostar att renovera följande:

Kök - Behöver inte flashigt, men ett välfungerande kök. Det som finns nu är från 70-talet och ska rivas ut.

Källare - Lägga riktigt golv i källaren som nu är enkelt grovutrymme med betonggolv. Vilket golv är bäst i källare? Mer att tänka på än golv? Element finns.
Citera
2017-08-10, 23:38
  #2
Medlem
Okej kompis hur många kvm ska renoveras? Allt från 15k till 150k+

PS varför vill du byta källargolvet?
Citera
2017-08-10, 23:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
Okej kompis hur många kvm ska renoveras? Allt från 15k till 150k+

PS varför vill du byta källargolvet?

Framför allt är det ett kök på cirka 10-15 kvm som jag vill riva ut och låta bygga nytt. I övrigt är huset mest i "äldre stil", vilket jag inbillar mig inte är några större summor att fixa till. Tapetsera, slipa golv kanske osv.

Källaren är en dealbreaker dock. Där vill jag bygga en musikstudio och därför ha ett bättre och bekvämare golv än att gå direkt på betongen. Klinkers eller vad är bäst? Vore mysigt med ett trägolv men det har jag hört är dåligt i källare.
Citera
2017-08-10, 23:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Framför allt är det ett kök på cirka 10-15 kvm som jag vill riva ut och låta bygga nytt. I övrigt är huset mest i "äldre stil", vilket jag inbillar mig inte är några större summor att fixa till. Tapetsera, slipa golv kanske osv.

Källaren är en dealbreaker dock. Där vill jag bygga en musikstudio och därför ha ett bättre och bekvämare golv än att gå direkt på betongen. Klinkers eller vad är bäst? Vore mysigt med ett trägolv men det har jag hört är dåligt i källare.

http://kostnadsguiden.se/badrumsreno...tnad-och-tips/

Vinylgolv är utmärkt mot fukt, fint och ljuddämpande om de nu spelar roll för dig.

Runda slängar 30k för ditt ändamål man måste veta specifikt. Att du gör själv sänker kostnaderna rejält, de blir dyrt om du ska fixa värmegolv o fixa rör t.ex
Citera
2017-08-10, 23:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laidbackk
http://kostnadsguiden.se/badrumsreno...tnad-och-tips/

Vinylgolv är utmärkt mot fukt, fint och ljuddämpande om de nu spelar roll för dig.

Runda slängar 30k för ditt ändamål man måste veta specifikt. Att du gör själv sänker kostnaderna rejält, de blir dyrt om du ska fixa värmegolv o fixa rör t.ex

Stort tack!
Citera
2017-08-11, 00:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Framför allt är det ett kök på cirka 10-15 kvm som jag vill riva ut och låta bygga nytt. I övrigt är huset mest i "äldre stil", vilket jag inbillar mig inte är några större summor att fixa till. Tapetsera, slipa golv kanske osv.

Källaren är en dealbreaker dock. Där vill jag bygga en musikstudio och därför ha ett bättre och bekvämare golv än att gå direkt på betongen. Klinkers eller vad är bäst? Vore mysigt med ett trägolv men det har jag hört är dåligt i källare.

Platon och spån och parkett funkar generellt i källare om du har bra dränering och inga fuktproblem.
Men du höjer golvet ca 4 cm så drar ju med sig lite annat, typ kapa dörrar också .
Citera
2017-08-11, 02:02
  #7
Medlem
Räkna med 400k utöver huspriset så är du närma sanningen.
Citera
2017-08-11, 05:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Står i valet om jag ska slå till på ett renoveringsobjekt som jag kan få billigt inom släkten. Problemet är att jag inte kan renovera alls själv, och har väldigt dålig koll på priser. Är det någon här som kan säga ungefär vad det kostar att renovera följande:

Kök - Behöver inte flashigt, men ett välfungerande kök. Det som finns nu är från 70-talet och ska rivas ut.

Källare - Lägga riktigt golv i källaren som nu är enkelt grovutrymme med betonggolv. Vilket golv är bäst i källare? Mer att tänka på än golv? Element finns.

Ikea har en köks-byggare på sin sida som anger mått på köket och sedan är det bara att välja köksskåp efter vad man vill ha. Man kan sen få en lista på prylarna och vad det kostar

Hur ser det ut med badrum, har de renoverats golvbrunn och tätskikt från 70-talet så finns det en risk att det inte är helt tätt. Badrum brukar drar iväg rätt bra i kostnad.
__________________
Senast redigerad av mattoys 2017-08-11 kl. 05:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback