Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 22:33
  #1
Medlem
Circuits avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_Datasette

Är det så att man spelar igenom hela kassetten så att informationen laddas upp i ramminnet? Annars förstår jag inte hur en dator kan ha användning av en kassett då den inte kan nå alla delar av kassetten samtidigt.

Den kan ju omöjligen vara styrd så att datorn hittar rätt del av kassetten.
Citera
2017-08-10, 22:49
  #2
Medlem
Men kom igen nu..
Det är väl inget underligt att man på den tiden lagrade information på vanliga kassettdäck. Hela program, spel eller vad man nu lagrade sparades i en följd.. Allting spelades upp eller in så hade man det redo för att köra sedan..

https://www.youtube.com/watch?v=_9SM9lG47Ew
Citera
2017-08-10, 22:52
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Säg att det finns 10 program på ena sidan. Det sitter en räknare (fysisk) som du nollställer när du spolat kassetten tillbaka. Skall du ha program 5 så spolar du fram så att räknaren är ungefär vid det stället du skrev ner att program 5 låg osv.

Fick man en ny kassett med en massa spel/program på så tog man fram ett litet papper laddade det första programmet noterade räknaren sedan laddade man andra programmet noterade räknaren osv... sedan sparade du denna lista med kassetten...

---edit

Såg din titel igen och jag kanske missförstod dig...

Men det är återigen räknaren, man kunde ju se hur mycket band som var kvar och då sparade man programmet/spelet efter det sista programmet på kassetten och noterade räknaren igen...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-08-10 kl. 22:57.
Citera
2017-08-10, 23:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Säg att det finns 10 program på ena sidan. Det sitter en räknare (fysisk) som du nollställer när du spolat kassetten tillbaka. Skall du ha program 5 så spolar du fram så att räknaren är ungefär vid det stället du skrev ner att program 5 låg osv.

Fick man en ny kassett med en massa spel/program på så tog man fram ett litet papper laddade det första programmet noterade räknaren sedan laddade man andra programmet noterade räknaren osv... sedan sparade du denna lista med kassetten...

---edit

Såg din titel igen och jag kanske missförstod dig...

Men det är återigen räknaren, man kunde ju se hur mycket band som var kvar och då sparade man programmet/spelet efter det sista programmet på kassetten och noterade räknaren igen...


Japp, man hade noga koll på räknaren... *ler*..
Citera
2017-08-10, 23:05
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Japp, man hade noga koll på räknaren... *ler*..

Kollade lite på YT länken!

Aussie killens "They Sold A Million" compilationen var exakt samma som jag köpte till min C64...

Ohh... Beach Head... så jävla kul.. men kunde aldrig fixa den sista kartan...
Citera
2017-08-11, 08:42
  #6
Medlem
Circuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Hela program, spel eller vad man nu lagrade sparades i en följd.. Allting spelades upp eller in så hade man det redo för att köra sedan..

https://www.youtube.com/watch?v=_9SM9lG47Ew

Okej, det var som jag trodde då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback