Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-11, 21:21
  #37
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Jag är visserligen religiös, men inte Lutheran, även om jag är ganska bekant med Luther och lutheraner och alltmer kan uppskatta honom i sin historiska kontext. Men, jag kan inte se att ett firande av reformationen skulle vara annat än ett steg i konservativ riktning för Sverige att i nutid införa det som röd dag, vilket givetvis är mycket positivt. Sedan att jag inte är mycket för röda dagar som så är en annan femma...

Men TS får vara beredd på att sodomi“kyrkan" i så fall blir ledande i att högtidlighålla reformationsdagen, med ecce homo etc.

Ja, tyvärr är det så om inte folk börjar engagera sig i Kyrkopolitik. Men det kan också förändras om bara viljan finns.
Citera
2017-08-11, 21:47
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jo, jag är väl medveten om mångfalden inom protestantismen.

Dock finns det ett gemenskap då udden var för oss protestanter riktad mot papisterna.

Och förvisso har du rätt i att svensk historisk protestantism har sin särart, men det är ändå befattad (än idag) som lutheranism enligt grundlagen.

Sedan rent praktiskt att Reformationsdagen sammanfaller med en annan mer ateistisk högtid skulle nog underlätta för att göra det till en röd dag.
Nej, inte ”lutheranism”.
Det står i successionsordningen att regenten ”... alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är ...”
Det är väldigt viktigt att veta att de tidiga lutheranerna snabbt splittrades och att den svenska kyrkan tog sin egen utveckling.
I övrigt inser jag att mina argument inte spelar någon roll för dig, så därför sätter jag punkt här. Ha det så skoj på Halloween.
Citera
2017-08-11, 21:57
  #39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som sagt, du behöver inte vara religiös för att uppskatta vår lutherska arv.

Det är jag medvetande om, men jag är trots detta skeptisk/mycket kritisk till värdet av vårt såkallade "lutherska arv".
Citera
2017-08-11, 22:04
  #40
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nej, inte ”lutheranism”.
Det står i successionsordningen att regenten ”... alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är ...”
Det är väldigt viktigt att veta att de tidiga lutheranerna snabbt splittrades och att den svenska kyrkan tog sin egen utveckling.
I övrigt inser jag att mina argument inte spelar någon roll för dig, så därför sätter jag punkt här. Ha det så skoj på Halloween.

Jo, du har nämnt det flera gånger.

Men Olaus Petri var en av Martin Luthers följare.

Min poäng är ganska enkel. Vore det inte för Martin Luther så kanske Sverige aldrig skulle ha befriats från papisternas grepp.
Citera
2017-08-11, 22:05
  #41
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är jag medvetande om, men jag är trots detta skeptisk/mycket kritisk till värdet av vårt såkallade "lutherska arv".

Kanske för att du är nihilist som inte tror på någonting alls, och därmed kommer att falla för precis vad som helst.
Citera
2017-08-11, 22:10
  #42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är jag medvetande om, men jag är trots detta skeptisk/mycket kritisk till värdet av vårt såkallade "lutherska arv".

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kanske för att du är nihilist som inte tror på någonting alls,

Eller kanske inte ...

... men istället är en person som inte "köpar" pådyvlande kristen vulgär-propaganda framför fakta-baserat information.
Citera
2017-08-12, 16:28
  #43
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eller kanske inte ...

... men istället är en person som inte "köpar" pådyvlande kristen vulgär-propaganda framför fakta-baserat information.

Nu är du bara motsägelsefull.

Men låt oss inte glida allt för långt ifrån ämnet för denna tråd.
Citera
2017-08-13, 07:42
  #44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eller kanske inte ...

... men istället är en person som inte "köpar" pådyvlande kristen vulgär-propaganda framför fakta-baserat information.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är du bara motsägelsefull.

Det finns inget motsägelsesfulld i att jag inte köpar den kristna myten om kristendomen som den västliga metafysikens direkta och essentiella underlag.
Citera
2017-08-14, 23:51
  #45
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns inget motsägelsesfulld i att jag inte köpar den kristna myten om kristendomen som den västliga metafysikens direkta och essentiella underlag.

Du är dessvärre hjärntvättad.

Att du inte ens förstår vad det var jag syftade på från början.
Citera
2017-08-15, 10:06
  #46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns inget motsägelsesfulld i att jag inte köpar den kristna myten om kristendomen som den västliga metafysikens direkta och essentiella underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du är dessvärre hjärntvättad.

Att du inte ens förstår vad det var jag syftade på från början.

Så du försökte alltså INTE att "sälja" det "kristna kulturarvet" från början?
Citera
2017-08-15, 21:56
  #47
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eller kanske inte ...

... men istället är en person som inte "köpar" pådyvlande kristen vulgär-propaganda framför fakta-baserat information.

Det du skriver här ovan är direkt motsägelsefullt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du försökte alltså INTE att "sälja" det "kristna kulturarvet" från början?
Citera
2017-08-16, 05:51
  #48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
... men istället är en person som inte "köpar" pådyvlande kristen vulgär-propaganda framför fakta-baserat information.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det du skriver här ovan är direkt motsägelsefullt.

Finns inget "motsägelsesfullt" i att inte köpa kristen vulgär-propaganda.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback