Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 17:36
  #1
Medlem
100pennors avatar
Efter att jag flyttade min dator till landet och rengjorde den med tryckluft så vägrar fläktarna på min Asus 980ti att sätta igång utan att man startar MSI afterburner.

Är det något jag kan fixa eller får jag lära mig att leva med att alltid sätta igång något program.
Citera
2017-08-10, 21:17
  #2
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100pennor
Efter att jag flyttade min dator till landet och rengjorde den med tryckluft så vägrar fläktarna på min Asus 980ti att sätta igång utan att man startar MSI afterburner.

Är det något jag kan fixa eller får jag lära mig att leva med att alltid sätta igång något program.
den kanske inte är varm nog så dom inte startar ?
installera om grafikkortet annars
Citera
2017-08-11, 04:18
  #3
Medlem
100pennors avatar
Grafikkortet kommer upp i 70 grader och startar inte så tror inte det är det. Har även ominstallerat drivrutiner
Citera
2017-08-11, 13:14
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100pennor
70 grader och startar inte
Googla på "asus gpu tweak", det är ett program man ställer fläktkurvorna med. Lägg in det och ställ in när fläktarna ska gå igång och vilka varvtal de ska hålla vid respektive temperatur.
Citera
2017-08-11, 15:22
  #5
Medlem
swebarbs avatar
tryck bort auto i msi afterburner och sätt en manuell hastighet, funkar det? så gör jag på mitt grafikkort gtx 1050, fläktarna går heller inte igång om den körs på auto och tempen är under 60 eller nåt.
Citera
2017-08-12, 05:28
  #6
Medlem
100pennors avatar
Ska pröva det. Men det jag är rädd är att bara efter att jag rengjort den och legat i bakluckan av en bil som skakat är att någon del på grafikkortet blivit böjd/gått sönder.
Citera
2017-08-12, 14:51
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100pennor
att någon del på grafikkortet blivit böjd/gått sönder.
Om DET har hänt, då ska fläktarna antingen inte snurra alls, pga de är fastkilade eller har lossnat, eller så smattrar/rasslar det när bladen nuddar kåpan/flänsen. Du kan lätt testa detta genom att (med datorn avstängd) snurra fläktarna litegranna för hand. Går dom trögt så är det nåt som hänt, snurrar de lätt så är de inte fastkilade. Snurrar alla fläktarna när datorn är igång och du aktiverat dem (med programmet), då är allt ok, då är det bara en inställningsgrej.
Citera
2017-08-12, 15:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om DET har hänt, då ska fläktarna antingen inte snurra alls, pga de är fastkilade eller har lossnat, eller så smattrar/rasslar det när bladen nuddar kåpan/flänsen. Du kan lätt testa detta genom att (med datorn avstängd) snurra fläktarna litegranna för hand. Går dom trögt så är det nåt som hänt, snurrar de lätt så är de inte fastkilade. Snurrar alla fläktarna när datorn är igång och du aktiverat dem (med programmet), då är allt ok, då är det bara en inställningsgrej.
Vet inte riktigt hur kortet hanterar inställningar - om det förväntar sig att program i PC:n hela tiden skall skicka in konfiguration, eller om kortet självt har något konfigurationsminne ungefär som för vanliga BIOS-inställningar. Är det det sistnämnda så kan man ju tänka sig att kortet har "tappat minnet" och alltså återställt sig till fabriks-standard. Och Asus t ex brukar ha väldigt hög default-temperatur på när fläktarna skall starta just för att få bra ljudnivå.
Citera
2017-08-21, 12:31
  #9
Medlem
100pennors avatar
Jag är en klant och inte kollar saker ordentligt innan jag gnäller på nätet. Som ni sa så var problemet att fläktarna sätts ingång vid 60 grader på strix kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback