Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 16:10
  #1
Medlem
Ferdawoons avatar
TL;DR: söker billig mygga för att spela in livshistorien från en gammal släkting. Tips på mikrofon samt mjukvara för inspelning och klippning. Kan använda mobil eller laptop som inspelningsmedium.
------------

I brist på bättre forum placerar jag detta här.

Det är som så att jag har en släkting som börjat närma sig 95 och, av förklarliga anledningar, börjat få lite ålderkrämpor som är värre än bara lite svårt att gå eller problem med blodtrycket.
Jag tänkte därför passa på att försöka hinna ner för att hälsa på och då ha lite av en intervju samtidigt, kanske till och med ett samtal mellan gamlingen och dennes syskon. Något att ha för efterlevande, något barnbarn med flera kan lyssna på för att få höra lite historier.

Då det kommer vara jag tillsammans med en eller flera gamlingar (alternativt bara ett gäng 80+are) kan det inte vara något avancerat, och då jag inte har direkta planer på att göra något mer av det hela så söker jag lätta och tämligen billiga mikrofoner. Något som är lätt att ställa in och som inte är en stor och tung handhållen mikrofon eller som kräver stativ. Jag tänkte mig en liten slipsmygga. Dock funderar jag över hur sådana är med att ta upp omgivningen.
Jag hade tänkt ha en mygga per person som spelas in (1-2 personer samtidigt) och det är just rösterna jag är ute efter så vill undvika bruset från omgivning.

Då jag än så länge tänkte använda mobilen som inspelningsmedium (blir väl någon av iRigs inspelningsappar) tänkte jag även fråga om det är möjligt att ha en "förgrenare" för att kombinera ljudet från två myggor till en ljudström. Enklaste hade ju varit flera ljudmedium för att sedan synka och anpassa ljuden var för sig men i brist på sånt.. Har troligen tillgång till en laptop med som skulle kunna fungera som i spelningsmedium för en andra ljudström.
__________________
Senast redigerad av Ferdawoon 2017-08-10 kl. 16:13.
Citera
2017-08-10, 16:13
  #2
Medlem
Ferdawoons avatar
Jag har kikat på slipsmikrofon från Kjell&Co för 179kr
https://www.kjell.com/se/sortiment/l...ikrofon-p24071

Problemet är att de flesta mikrofoner är antingen stora eller svindyra, särskilt med tanke på att min användning av dom kommer vara tänligen begränsad så vill inte lägga några stora summor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback