Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 15:27
  #1
Medlem
Hellu!

Har en pitbull/amstaff mix på 4 månader.

Kände efter hans testiklar igår men kunde inte hitta dessa.

Såg på hans 8 veckors besiktning att de funnits där, och även vid 12-veckors vaccinationen kände hon kulorna i ljumskarna.

Bör jag vänta tills han är 6-7 mån innan jag tar in honom till en vet. eller bör jag göra det med en gång?

Vill som sagt kastrera honom men om kulorna inte är på plats blir det ju ett väldigt mycket större ingrepp enligt google...

Har någon har tips på vad man bör göra eller haft samma situaion?
Citera
2017-08-10, 16:58
  #2
Medlem
herrcarlssons avatar
Du kan lugnt vänta ett tag till. Har för mig att min släppte kulorna riktigt sent.

Varför har du bestämt dig för att kastrera honom?
Citera
2017-08-11, 07:10
  #3
Medlem
Myrtens avatar
Finns ju inte så himla mycket du kan göra åt saken, så varför inte vänta tills det är dags att kastrera. Då kan du ju boka ett besök för undersökning först samt fråga om prisskillnader. Kan ju vara att de ligger i ljumskarna och inte i buken och då behövs ju iaf inte buköppnas. I vissa fall när de ligger i ljumskarna så går de att massera ned. Sen kan de ploppa upp och ned i buken tills inguinalkanalen (hålet genom bukväggen) dragit ihop sig så pass att de inte kan passera.. Så går inte att säga säkert förrän vid ca 6 månader.
Citera
2017-08-11, 13:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Du kan lugnt vänta ett tag till. Har för mig att min släppte kulorna riktigt sent.

Varför har du bestämt dig för att kastrera honom?

Har inte riktigt helt bestämt mig än. Har en kompis som kastrerade sin amstaff och han blev betydligt lugnare vid hundmöten samt mindre "alpha".

Min hund kommer att vara med mig överallt. Kollektivtrafik, jobbet m.m. så om han skulle bli snäppet lugnare av kastrering kanske det är värt det. Han är 17 veckor nu och är riktigt duktigt redan. Så förhoppningsvis slipper jag kastrera honom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback