2017-08-10, 11:50
Medlem
flaskborstes avatar
Shoppade en "nyckel" till office professional 2016 på Ebay.. Fick nyckeln till det löjliga priset av 33Kr.

Fick nyckeln via Epost och en länk till Microsoft.

följde instruktionerna på Microsofts hemsida och skrev in mitt namn och E-post

Office paketet laddades ner helt OK och installerades helt utan problem och på Svenska.

Alltså inga problem alls och allt verkar fungera perfekt. även uppdateringar och att det är registrerat i mitt namn och med min e-post adress.

Men är fortfarande lite orolig.. Lite väl mycket prisskillnad.. min lokala butik tar 4200:- för samma paket
och jag gav inte ens en bråkdel av detta.

Löper jag någon risk att det inte kommer fungera framöver eller andra problem ?

Säljaren hävdar att detta är serienummer som återvunnits från kasserade datorer och är unika.

Ser även på E-bay att det finns licenser på allt från win10, win7, win8 och olika office utgåvor av dessa återvunna nummer.
Citera
2017-08-10, 12:36
Medlem
RingInteSnutens avatar
Ingen aning utifall du kommer ha problem med licensen, men 35kr tycker jag är ett aldeles utmärkt pris för att se utifall det är legit.

Fungerar det fint kand u ju fortsätta köpa licenser av säljaren.
Citera
2017-08-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Löper jag någon risk att det inte kommer fungera framöver

Ja, åtminstone med Windows nycklar har det hänt.

Hur det går för just dig vet ingen. Finns alltid något som kan säga att deras fortfarande funkar eller tvärt om slutat funka. 35 kr är inte så mycket OM det skulle hända.

Man ser tydligt på priset och vart du köpte den att det finns en risk. Hört att det bruka stå något i licens avtalet som nästan ingen orka läsa.
Senast redigerad av panpo98 2017-08-10 kl. 13:34.
Citera
2017-08-10, 14:06
Medlem
deadhead.s avatar
Garanterat att du har fått en OEM-nyckel. Inget fel med dom nycklarna mer än att du inte kan byta moderkort/dator då nyckeln redan är använd. Jag betalade ca 100:- för min nyckel.
Citera
2017-08-10, 14:08
Medlem
MorpH2ks avatar
Troligtvis är det rätt lugnt, det flyter runt massor av äkta licenser till allt möjligt på liknande sidor, det är inget problem i sig. Det som kan ställa till det är var den kommit från. Tex har det varit en del licenser till spel som sålts på graymarket-sidor där det sen framgått att de köpts med stulna kreditkort och sedan sålts vidare.

Det finns i praktiken två saker som kan ställa till det för dig här, antingen har själva licensen i första steget införskaffats på något olagligt vis eller på något sätt som bryter mot Microsofts avtal. Om så är fallet så har de all rätt att stänga av den, men att det skulle hända är ganska liten risk för, eftersom de även faktiskt måste upptäcka att det har hänt något som är olagligt/bryter mot avtalet.

Att du köpt det på ebay är inget som de kan se och i sig inget som ska bryta mot avtalet vad jag vet.

Kort sagt, om det funkar för dig så funkar det och det kommer det att göra tills att Microsoft får för sig att de skulle stänga av din nyckel, något som är väldigt osannolikt att det kommer att hända.
Citera
2017-08-10, 14:14
Medlem
flaskborstes avatar
OK låter ju ganska bra iaf då..
Man får hoppas att det stämmer att licensen är från en kasserad företagsdator eller liknande och att den inte används.. Men då borde väl microsoft varnat för detta då jag skrev in min nyckel på deras hemsida.

Hur som helst så är det ju inga pengar att förlora och just nu fungerar alla delprogram hur bra som helst. Har ex provat outlook, powerpoint och word, Exel och allt går som på räls.

Kul också att det fungerar på Svenska. Jag hade räknat med en engelsk variant men allt är på Svenska vilket är ett stort plus.
Citera
2017-08-10, 15:58
Medlem
Nu använder jag inte just office men har laddat ner photoshop från webben och där brukar man ju få med en key-gen, alltså ett program som genererar produktnycklar till t.ex office photoshop m.m

Kan det vara så att någon sitter med en key-gen och säljer cd-keys till låga priser?
Citera
2017-08-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorpH2k
Troligtvis är det rätt lugnt, det flyter runt massor av äkta licenser till allt möjligt på liknande sidor, det är inget problem i sig. Det som kan ställa till det är var den kommit från. Tex har det varit en del licenser till spel som sålts på graymarket-sidor där det sen framgått att de köpts med stulna kreditkort och sedan sålts vidare.

Det finns i praktiken två saker som kan ställa till det för dig här, antingen har själva licensen i första steget införskaffats på något olagligt vis eller på något sätt som bryter mot Microsofts avtal. Om så är fallet så har de all rätt att stänga av den, men att det skulle hända är ganska liten risk för, eftersom de även faktiskt måste upptäcka att det har hänt något som är olagligt/bryter mot avtalet.

Att du köpt det på ebay är inget som de kan se och i sig inget som ska bryta mot avtalet vad jag vet.

Kort sagt, om det funkar för dig så funkar det och det kommer det att göra tills att Microsoft får för sig att de skulle stänga av din nyckel, något som är väldigt osannolikt att det kommer att hända.

Dom som läst avtal (för Windows) säger att man ändå inte får sälja vidare nycklar.

Inget jag orkat kolla upp för det är så uppenbart att något inte är helt rätt när sånt här kommer upp och 35 kr har man nog råd att förlora om det skulle sluta funka. Finns också gratis Office alternativ om det skulle hända.
Citera
2017-08-11, 15:00
Medlem
Gubbmagens avatar
Tack för tipset!

Jag köpte precis en Office 2016 Pro för 5 PC för 191 kronor. Jag återkommer med rapport när jag installerat det på min laptop.
Citera
2017-08-11, 21:15
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jag återkommer med rapport när jag installerat det på min laptop.
Det fungerar. Nedladdat från MS, nyckel verifierad innan nedladdning, nyckel verifierad och godkänd vid installation, aktivering fungerar, uppdatering fungerar och programmen rullar på som dom skall.

Man får väl se hur länge det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in