Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-11, 11:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
En av anledningarna till att Asien haft så få pristagare när det kommer till Nobelpriset, är att det finns så få översättare av den sortens litteratur till svenska. Om en person ska tilldelas Nobelpriset så måste den specifike författaren vara läsbar för alla ledamöter, och inte bara den ensamma experten som har kunskap om den författarens modersmål.


Stämmer, och det finns gott om Nobelpris där en svensk författare - gärna en ledamot av Akademien - banat väg med introduktioner eller översättningar. Prisen till Pablo Neruda och Patrick White t ex anses allmänt som "framlobbade" av Artur Lundkvist, priset till Mo Yan hade knappast kommit utan Göran Malmqvists mångåriga engagemang för kinesisk litteratur osv. Vilket inte utesluter att alla tre är/var stora och banbrytande (och ändå mycket läsbara!) diktare.
Citera
2017-08-11, 21:55
  #14
Medlem
Nobelpriset är inte, och kan inte vara, fullkomligt objektivt. Självfallet har Akademien en dragning till vad de förstår, både språkligt och kulturellt. Å andra sidan får man ju lite räkna med att ett land också kommer ha t.ex. x antal bra författare på x antal läskunniga. (Förenklat såklart.) Västvärldens höga utbildningsnivåer och utbredda läskunnighet kommer självfallet innebära fler duktiga författare. Detta är enkel matematik. Sedan finns det säkert ett antal bra författare som Akademien missat i t.ex. Afrika, men de kanske inte är lika många som vissa tror. Akademien har ju också relativt nyligen börjat vända blickarna utanför västvärlden, och det kommer ta ett tag för resten av världen att komma ikapp i antalet Nobelpris. För övrigt tycker jag att ju fler Nobelpristagare jag läser, ju mer känsla får jag av att Akademien kanske ändå har snille och smak när allt kommer till kritan. Pristagarna är kanske inte de objektivt bästa i världen, det är ju en omöjlighet, men de har generellt mycket stora förtjänster. På senare tid har jag tagit mig an Alice Monroe och Mo Yan och jag har sedan länge varit mycket förtjust i några av de äldre pristagarna Steinbeck, Lagerlöf, Lagerkvist osv.
Sedan finns det ju ett antal andra priser: Man Booker t.ex. och så interna priser såklart för olika länder, kontinenter etc. Le Grand prix littéraire d'Afrique noire t.ex. för afrikanska författare som skriver på franska tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback