Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 08:08
  #1
Medlem
Det första man måste börja med är att definiera vad som är onyttigt och nyttigt - och det är fan inte någonting som är så himla enkelt. De flesta tycker sig intuitivt kunna säga vad som är nyttigt och vad som är onyttigt, men har de rätt? Förmodligen inte.
Men jag kan göra ett försök:

Någonting som är nyttigt har:
-Mycket vitaminer och mineraler.
-Lågt kcal.
-Fibrer.
-Protein.
-Låg mängd raffinerat socker och fruktos.
-Låg mängd mättade fetter.

Men som vanligt är det dosen som gör giftet. Att äta en persika eller två är nyttigt. Att torka en persika eller två och käka dem är också nyttigt. Dock det som händer är att när du torkar en persika så blir den väldigt enkel att äta och du stoppar i dig 20 st, det är inte nyttigt.

Hela det vetenskapliga fältet runt nutrition är så fullt av skit så det är egentligen omöjligt för oss dödliga att ens förstå vad vi ska äta. Tex, det måste finnas en optimal diet för den genomsnittliga befolkningen - testa fråga 20 st nutritionister vad den dieten skulle vara och du kommer att få 20 st olika svar.

Egentligen så tycker jag att det är väldigt enkelt:
1. Käka dina vitaminer och mineraler, händer rätt automatiskt ifall du har någorlunda varierad kost.
2. Käka inte fler kalorier än du använder.
3. Fibrer är bra, men såvida du inte känner dig risig i kistan så behöver du inte sitta och käka en jävla massa kruskakli.
4. Protein är livsnödvändigt, käka runt 50-100 gram per dag.
5. Sackaros och fruktos smakar nice, men käka inte så mycket.
6. Skippa animaliskt fett så gott det går, men lite grann spelar ingen roll.


Håller du med om det jag skrev? Har jag missat någonting?
Citera
2017-08-10, 08:17
  #2
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Någonting som är nyttigt har:
[...]
-Låg mängd mättade fetter.

6. Skippa animaliskt fett så gott det går, men lite grann spelar ingen roll.
[...]
Jag förstår inte riktigt vad du har emot mättade/animaliska fetter. Själv föredrar jag dem framför fleromättade/vegetabiliska fetter alla dagar i veckan, just ur hälsosynpunkt.
Citera
2017-08-10, 08:21
  #3
Medlem
sasos avatar
tycker detta är intressant:

Citat:
Jag gissar att din fråga delvis beror på de larm som kommit om att fruktsocker är fetmande. Det man ska veta är att de studierna gjorts på flytande, koncentrerad fruktsocker. I USA är det vanligt att man har flytande fruktsockersirap i läsk och andra drycker, och det är alltså inte bra för vikten.

http://www.expressen.se/halsoliv/hur...ata---per-dag/
Citera
2017-08-10, 12:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Jag förstår inte riktigt vad du har emot mättade/animaliska fetter. Själv föredrar jag dem framför fleromättade/vegetabiliska fetter alla dagar i veckan, just ur hälsosynpunkt.

Skicka gärna en peer reviewed artikel så jag får läsa igenom. Är alltid öppen för ny information.
Citera
2017-08-10, 13:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
tycker detta är intressant:



http://www.expressen.se/halsoliv/hur...ata---per-dag/

Nu vet jag inte varför du länkar expressen, tycker vi kan hålla oss på lite högre nivå och länka ursprungsartiklarna.
Citera
2017-08-10, 14:21
  #6
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Nu vet jag inte varför du länkar expressen, tycker vi kan hålla oss på lite högre nivå och länka ursprungsartiklarna.
Här har du en artikel komplett med referenser till artiklar i kända vetenskapliga tidskrifter som presenterat studier som mer eller mindre frikänner mättat fett som idioten Ancel Keys demoniserade för länge sedan.
Citera
2017-08-10, 18:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Här har du en artikel komplett med referenser till artiklar i kända vetenskapliga tidskrifter som presenterat studier som mer eller mindre frikänner mättat fett som idioten Ancel Keys demoniserade för länge sedan.

Tycker mer dom försöker lägga pussel och använder logik, någonting man ska vara försiktig med i biologins värld.
Tittar man lite närmre på referenserna så ser det inte så himla bra ut, verkar som att författarna av artikeln du nämnde hittar någonting som står någonstans i artikeln som passar in i deras narrativ - och sen attribuerar detta som fakta och logiskt resonemang.

Såhär skriver författarna av de vetenskapliga artiklarna:

Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.
http://ajcn.nutrition.org/content/ea...27725.abstract

Among 21 cohort studies of CHD including 28 cohorts, CHD patients had eaten significantly more SFA in three cohorts and significantly less in one cohort than had CHD-free individuals; in 22 cohorts no significant difference was noted. In three cohorts, CHD patients had eaten significantly more PUFA, in 24 cohorts no significant difference was noted. In three of four cohort studies of atherosclerosis, the vascular changes were unassociated with SFA or PUFA; in one study they were inversely related to TF. No significant differences in fat intake were noted in six case-control studies of CVD patients and CVD-free controls; and neither total or CHD mortality were lowered in a meta-analysis of nine controlled, randomized dietary trials with substantial reductions of dietary fats, in six trials combined with addition of PUFA. The harmful effect of dietary SFA and the protective effect of dietary PUFA on atherosclerosis and CVD are questioned.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9635993

RESULTS:
Strong evidence supports valid associations (4 criteria satisfied) of protective factors, including intake of vegetables, nuts, and "Mediterranean" and high-quality dietary patterns with CHD, and associations of harmful factors, including intake of trans-fatty acids and foods with a high glycemic index or load. Among studies of higher methodologic quality, there was also strong evidence for monounsaturated fatty acids and "prudent" and "western" dietary patterns. Moderate evidence (3 criteria) of associations exists for intake of fish, marine omega-3 fatty acids, folate, whole grains, dietary vitamins E and C, beta carotene, alcohol, fruit, and fiber. Insufficient evidence (< or =2 criteria) of association is present for intake of supplementary vitamin E and ascorbic acid (vitamin C); saturated and polyunsaturated fatty acids; total fat; alpha-linolenic acid; meat; eggs; and milk. Among the dietary exposures with strong evidence of causation from cohort studies, only a Mediterranean dietary pattern is related to CHD in randomized trials.


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995

Men jag tar inte ifrån din poäng, det verkar inte alls som att mättade fetter är så dåliga som många, helst förr i tiden, ville att de skulle se ut. Snarare att det inte riktigt spelar någon roll.

När det kommer till hjärt- och kärlsjukdomar så är det nog viktigast att inte vara överviktig och att försöka röra på fläsket några ggr per vecka, dra upp pulsen till max en minut per dag är säkert bra.
Citera
2017-08-10, 18:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Här har du en artikel komplett med referenser till artiklar i kända vetenskapliga tidskrifter som presenterat studier som mer eller mindre frikänner mättat fett som idioten Ancel Keys demoniserade för länge sedan.

Googlade namnet Ancel Keys, jag kan tänka mig att många av hans följare använder faktumet att han blev 100 år gammal som något jävla argument för att han ska ha rätt. Ifall man resonerar på det sättet så är man rätt korkad och faller väldigt enkelt för argumentativa fallasier, i det här fallet Anekdotisk bevisföring.
Citera
2017-08-10, 18:53
  #9
Avstängd
äsch.

förklara gärna vad du har emot fruktos.
__________________
Senast redigerad av dasneuemember 2017-08-10 kl. 18:56.
Citera
2017-08-10, 18:57
  #10
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Skicka gärna en peer reviewed artikel så jag får läsa igenom. Är alltid öppen för ny information.
Det orkar jag inte. Men jag undrar fortfarande vad du har emot mättade fetter.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-08-10 kl. 19:08.
Citera
2017-08-10, 20:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det första man måste börja med är att definiera vad som är onyttigt och nyttigt - och det är fan inte någonting som är så himla enkelt. De flesta tycker sig intuitivt kunna säga vad som är nyttigt och vad som är onyttigt, men har de rätt? Förmodligen inte.
Men jag kan göra ett försök:

Någonting som är nyttigt har:
-Mycket vitaminer och mineraler.
-Lågt kcal.
-Fibrer.
-Protein.
-Låg mängd raffinerat socker och fruktos.
-Låg mängd mättade fetter.

Men som vanligt är det dosen som gör giftet. Att äta en persika eller två är nyttigt. Att torka en persika eller två och käka dem är också nyttigt. Dock det som händer är att när du torkar en persika så blir den väldigt enkel att äta och du stoppar i dig 20 st, det är inte nyttigt.

Hela det vetenskapliga fältet runt nutrition är så fullt av skit så det är egentligen omöjligt för oss dödliga att ens förstå vad vi ska äta. Tex, det måste finnas en optimal diet för den genomsnittliga befolkningen - testa fråga 20 st nutritionister vad den dieten skulle vara och du kommer att få 20 st olika svar.

Egentligen så tycker jag att det är väldigt enkelt:
1. Käka dina vitaminer och mineraler, händer rätt automatiskt ifall du har någorlunda varierad kost.
2. Käka inte fler kalorier än du använder.
3. Fibrer är bra, men såvida du inte känner dig risig i kistan så behöver du inte sitta och käka en jävla massa kruskakli.
4. Protein är livsnödvändigt, käka runt 50-100 gram per dag.
5. Sackaros och fruktos smakar nice, men käka inte så mycket.
6. Skippa animaliskt fett så gott det går, men lite grann spelar ingen roll.


Håller du med om det jag skrev? Har jag missat någonting?

Jo, håller väl med om det mesta. Det är ju ganska vanliga kostrekommendationer.
Citera
2017-08-13, 10:42
  #12
Medlem
the juntos avatar
Jag anser att man kommer rätt långt av att utesluta vitt mjöl och ersätta pasta, bröd mm med grönsaker och ägg. Jag satsar på att äta så näringstätt som möjligt och tycker att man, om man vill äta nyttigt, kommer nära om man äter åt det paleolitiska hållet eller åt LCHF-hållet. Skippa kaloriräknandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback