Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 02:11
  #1
Medlem
Jag var lite tveksam på var denna tråden hör hemma, men jag testar här. Jag har ett litet projekt på gång där jag försöker tillverka en lampa. Tanken är att få till en geometrisk form som jag sedan kan stoppa in lampor/LEDs och ljuset ska kunna synas igenom. Lite svårt att förklara, men låt säga att jag vill ha en ihålig plastkub så jag kan stoppa in ljus i den och detta ljuset ska sedan synas igenom.

Jag har dock lite svårt att komma på hur jag ska bära mig åt på enklaste vis och söker lite tips. Min första tanke var att göra en figur med samma form som den jag vill ha och sedan använda glasfiber för att "gjuta" runt min figur för att sedan kunna skära loss glasfibern i två delar och plocka ut figuren och sedan limma ihop glasfiberdelarna igen. Men jag undrar lite om det är rätt väg att gå eller om det finns enklare sätt? Helst skulle jag ha vanlig jäkla plast bara. Är det bättre att försöka göra en riktigt form i två delar och sedan stoppa glasfiber i den, det är ju utsidan som är viktig att den blir snygg. Eller finns det någon helt annan väg att gå som är bättre? Jag har noll erfarenhet av dessa sakerna. Är ljusinsläppet på glasfiber ens något att ha? Några tips eller idéer?

Tack!
Citera
2017-08-10, 08:50
  #2
Medlem
11xx22s avatar
Går du till livsstil/plast så hittar du en del tips.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback