Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-10, 00:51
  #1
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag pyntar redan statlig skatt så moralpredikningar undanbedes!

Jag gör ca: 6 konsultuppdrag om året och fakturerar detta via Frilans Finans. Mest för att jag inte orkar med bolag då jag haft det tidigare och det är bara jobbigt att ha om man har anställning och det inte är ens huvudsakliga sysselsättning. Det är inga stora summor, runt 10-20k per uppdrag vilket innebär runt 100k om året och fakturerat belopp ca: 200k.

Jag skulle vilja ha ett kontokort samt något IBAN nummer att få in pengarna på. Hade framförallt tänkt att ta ut pengarna i bankomat och inte använda till onlineköp.

På fakturorna tänkte jag skriva dit något företagsnamn och ett random org. nummer och förklarar för kunderna att jag bor utomlands halva året.

Hur går jag bäst tillväga?
Finns det något bättre sätt att inte skatta bort ännu mer?

Har läst runt lite och det verkar som ett Lettiskt privatkonto + kort verkar vara en bra lösning, har jag rätt där?

Då det rör sig om så lite pengar, vad är de största fällorna man kan fastna i vad gäller Svenska SKV?
Citera
2017-08-10, 09:05
  #2
Medlem
Inget av det kommer fungera, företaget som får fakturor lär inte acceptera fakturor med random namn sedan ett privat konto angivit betala till.

Sedan med AEOI kommer Sverige ändå få automatisk information att du har konto utomlands. Och för det andra kort du får lär ha ditt namn på sig.
Citera
2018-05-22, 02:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Jag pyntar redan statlig skatt så moralpredikningar undanbedes!

Jag gör ca: 6 konsultuppdrag om året och fakturerar detta via Frilans Finans. Mest för att jag inte orkar med bolag då jag haft det tidigare och det är bara jobbigt att ha om man har anställning och det inte är ens huvudsakliga sysselsättning. Det är inga stora summor, runt 10-20k per uppdrag vilket innebär runt 100k om året och fakturerat belopp ca: 200k.

Jag skulle vilja ha ett kontokort samt något IBAN nummer att få in pengarna på. Hade framförallt tänkt att ta ut pengarna i bankomat och inte använda till onlineköp.

På fakturorna tänkte jag skriva dit något företagsnamn och ett random org. nummer och förklarar för kunderna att jag bor utomlands halva året.

Hur går jag bäst tillväga?
Finns det något bättre sätt att inte skatta bort ännu mer?

Har läst runt lite och det verkar som ett Lettiskt privatkonto + kort verkar vara en bra lösning, har jag rätt där?

Då det rör sig om så lite pengar, vad är de största fällorna man kan fastna i vad gäller Svenska SKV?
skapa ett aktiebolag som fakturerar spara all vinst
i företaget. gör som alla andra köp in all elektronik
med skatteavdrag. dra av middagar och resor på
löpande band. träning kan också dras av.

vid tillämpande av detta finns det även möjlighet att
få ut pengar utan beskattning. viss kompetens krävs
dock av företagaren. =)

lite jobbigare så klart men bättre än frilans finans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback