Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 23:13
  #1
Avstängd
Hej, har en volvo 745 16v som går dåligt, startar men går ojämt och den spottar ut bensin ur avgasröret och det luktar på avgaserna som att den får alldeles för mycket bensin. Motorlampan eller vad den heter lyser i mätarhuset. Har rengjort lmm med brake clean men gjorde ingen skillnad, har bytt tändstift, olja, oljefilter, tempraturgivarsensor och termostat på senaste tiden om det skulle spela nån roll. Får inga felkoder på nånting. Går dåligt som satan!


Tack på förhand!
Citera
2017-08-09, 23:18
  #2
Medlem
vikingrods avatar
En helt vild gissning här men har du gasat ut motorn ordentligt på sista tiden?
Köpt flera gamla kärror som spottat och hostat något för jävligt på grund av att dom sotat igen.
Räcker oftast med ett par, tre fullgasrepor (hela vägen till varvstopp) och lite hårdkörning på höga varv.
Sen spinner dom som katter.
Citera
2017-08-09, 23:20
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
En helt vild gissning här men har du gasat ut motorn ordentligt på sista tiden?
Köpt flera gamla kärror som spottat och hostat något för jävligt på grund av att dom sotat igen.
Räcker oftast med ett par, tre fullgasrepor (hela vägen till varvstopp) och lite hårdkörning på höga varv.
Sen spinner dom som katter.


jodå har allt gasat ur den på sista tiden!
Citera
2017-08-09, 23:25
  #4
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odiffad
jodå har allt gasat ur den på sista tiden!

Har du kollat luftfiltret?
Citera
2017-08-09, 23:29
  #5
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odiffad
jodå har allt gasat en del på sista tiden!
Det var bra, allt för många som inte gör det.
Det kan vara bränslepumpen/förpump som sumpat igen eller är på väg att dö, kollat den?
Tempgivaren för insprutet? Hade jag på min (samma modell) så bilen hacka och gick skit.
Det är ett svart relä sittandes under /intill glykol kärlet, sitter väl under 3/4ans insug på blocket om jag kommer ihåg rätt.
Lite full så får ursäkta om man får något om bakfoten.

(jo just det, har du kollat soppafiltret? Brukar ge för lite bensin ju för sig om det geggat ihop men man vet aldrig)
Citera
2017-08-09, 23:58
  #6
Medlem
Z2361s avatar
Testat att koppla ur LMM? Men den borde väl gett felkod.
Citera
2017-08-10, 09:18
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför startar du en ny tråd?

(FB) vad för fel?? Volvo 745 -89 går dåligt, motorlampa tänd

Har du kollat "fördelningslocket"?

Lämna bilen till någon som kan motorer!
Citera
2017-08-10, 23:17
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Testat att koppla ur LMM? Men den borde väl gett felkod.

Har testat men det blir knappt nån skillnad men en väldigt liten skillnad blir det. Hade igång den idag och provade felkoder igen efter start men fick fortfarande bara en felkod 1-2-3 trasig motortempgivare men den har jag bytt. Får kolla fördelningslocket då
Citera
2017-08-10, 23:18
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodybiff
Har du kollat luftfiltret?

Har sportluftsfilter och det är relativt nytt
Citera
2017-08-11, 00:14
  #10
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odiffad
Har testat men det blir knappt nån skillnad men en väldigt liten skillnad blir det. Hade igång den idag och provade felkoder igen efter start men fick fortfarande bara en felkod 1-2-3 trasig motortempgivare men den har jag bytt. Får kolla fördelningslocket då

Ger den felkod på det är det ju mest troligt felet sitter där. I TS skrev du att du inte fick några alls. Om du bytt rätt givare så bör felet ligga mellan givare och styrbox. Se över kablar och kontakter. Mät upp så det inte är kabelbrott.
Citera
2017-08-11, 00:25
  #11
Medlem
Kloges avatar
Finns två tempgivare på 8v maskinerna, är det så på din också?
Citera
2017-08-12, 22:13
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Finns två tempgivare på 8v maskinerna, är det så på din också?

Ja det finns det men felkoden kom inte tillbaka nu när jag provade radera felkoder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback