Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-12, 17:18
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Varför så rädd för fett? Rädd att bli fet eller mår du dåligt på högre intag?

Jag springer mellan 9-12 mil i veckan och har svårt att äta de kalorier jag behöver, så är knappast rädd för att bli fet. Jag mår bättre med så lågt intag som möjligt helt enkelt.
Citera
2017-08-13, 08:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Som sagt, jag räknar inte. För mig räcker det gott att inte äta livsmedel med mycket fett i som t ex blandfärs, såser, smör och så vidare. Om man samtidigt tänker lite extra noga att ha med ett berg med ris eller en skål med havre då och då så löser det sig självt.

Om jag däremot vill dra ner vikten lite och få plattare mage så skulle jag nog lägga mig på ett minimum av 0,5 g fett per kg kroppsvikt. Och om man ligger så lågt får man ju koncentrera sig på vettiga fettkällor. Ligger man på ett minimum i fett så fungerar det liksom inte att käka lite chips och sedan ris och kyckling resten av dagen.

Jag undviker alla typer av tillsatt fett. Äter inte oljor eller smör. Däremot frön och ibland lite nötter.
Citera
2017-08-14, 12:31
  #27
Medlem
Skogsexas avatar
Hej. Ligger på 1.2k till 2k kcal i 8 månader. Har gått ner från 94kg till 79.5kg. Deff är det inte, men underskott har jag varje dag sedan 8 månader. Annars håller med folk som säger att man bör alltid ligga jämt och fylla på energibalansen.
Citera
2017-08-14, 17:10
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsexa
Hej. Ligger på 1.2k till 2k kcal i 8 månader. Har gått ner från 94kg till 79.5kg. Deff är det inte, men underskott har jag varje dag sedan 8 månader. Annars håller med folk som säger att man bör alltid ligga jämt och fylla på energibalansen.
En deff är precis vad det är.
Citera
2017-08-14, 20:46
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det menade jag inte heller, jag menade bara att olika dieter, träningsscheman och upplägg fungerar bra för dåligt för olika personer. Jag kan ta ett exempel med att jag själv inte fungerar alls på LCHF, däremot skitbra på high-carb-low-fat. Verkligen superbra. Och det bästa tipset jag har att ge är att testa olika scheman, dieter och upplägg bara för att testa själv. Lägg här till "lean-gains", som vissa kallar kaloribalansen. Men som sagt, tror de flesta svarar bra på det, förstår inte riktigt vad som är så logiskt med bulk-och-deff. Egentligen är det skitkonstigt att folk fläskar på sig för att sedan "cutta" och få ett halvdant netto.

Jag tror alla blandar ihop detta med proffsens deff inför tävling. Det är inte direkt så att de ätit sig feta mellan tävlingarna, utan bara släppt på tävlingsformen som har mer med glykogen, vatten, salt och hormoner att göra. Finns massvis av proffs som inte bulkar. Men sedan finns det de som gör det också, men skulle nog säga att det är vanligare att man inte gör det.

Själv brukar jag hålla mig ifrån att titta på kalorier, det är egentligen ett värdelöst mått känner jag. Min kropp beter sig absolut inte likadant på 3000 kcal från vettig mat som från halvdan mat. Låt oss säga att jag vill ha i mig 3000 kcal från kvalitativ mat varje dag. Om jag har börjat dagen med att slarva i mig 1500 kcal i mackor, eller kanske för många tårtbitar på jobbet när någon fyllt år. Ja, då går det inte precis att "rädda dagen" med 1500 kcal från kvarg och bär för att komma på rätt macros. I min värld får man stå sitt kast och lägga på lite överskott den dagen, möjligtvis lägga sig på litet minus eller gå en extra promenad. Släta ut kaloriintaget över veckan, eller höja intensiteten på gymmet (vilket jag föredrar).

Frågan är komplex som det är ett helt nät av faktorer. Att förenkla problemet till bulk-deff och bara räkna kalorier och proteiner är att stjälpa sig själv. I min värld kan det skapa illusioner och restriktioner som är helt onödiga, och kanske rent av begränsande för sin utveckling.

Obs!
Jag säger inte att man aldrig kan fuskäta, jag gör det själv en hel del. Jag är ett riktigt kakmonster. Däremot kan man planera dagen, träningen, eventuell fasta och alla andra faktorer så att man faktiskt kan dra nytta av även fuskmål. Eller snarare "minimera skadan". Förresten planerar jag väldigt sällan dagarna längre, men jag har en undermedveten konsekvensbild i bakhuvudet så blir att jag ändrar i dagens upplägg rätt så hastigt ibland beroende på vad som händer.

Nu känner jag att jag flöjtade iväg ordentligt här ...


Eller så äter man bara god och nyttig mat så slipper man i det närmaste anorektiska tankar kring kosten .
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback