Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 16:19
  #1
Medlem
NonCompliances avatar
Får man använda sin privata bil för att distribuera aktiebolagets sålda varor? Den privata bilen är inte bokförd som anläggningstillgång och saknar anknytning till bolaget.

Anledningen till varför jag vill använda den privata bilen är för att jag vill undkomma avskrivningar. Jag vill också sätta upp företagets logga på den privata bilen, får jag göra det?
Citera
2017-08-09, 17:39
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Om du är anställd i företaget och företaget äger varorna fram tills kunden äger dem kan du köra utan transporttillstånd. Det är dock galet att köra firmaärenden med privatbil för förutom slitaget så är det alltid stor risk att råka ut för skador om man kör runt så mycket.

Leasa en bil om du nu har så mycket att köra.
Citera
2017-08-09, 18:22
  #3
Medlem
PierreTanguys avatar
Varför vill du undvika avskrivningar?
Citera
2017-08-09, 21:33
  #4
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Varför vill du undvika avskrivningar?


Jag har inte så mycket pengar eller försäljning, och vill hålla kostnaderna nere i bolaget så mycket som möjligt. Är det inte så att avskrivningarna är en kostnad och att de påverkar bottom line? Med andra ord, jag måste sälja ganska mycket bara för att täcka bilens avskrivningar.
Citera
2017-08-09, 21:37
  #5
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du är anställd i företaget och företaget äger varorna fram tills kunden äger dem kan du köra utan transporttillstånd. Det är dock galet att köra firmaärenden med privatbil för förutom slitaget så är det alltid stor risk att råka ut för skador om man kör runt så mycket.

Leasa en bil om du nu har så mycket att köra.

Hmm, är en delägare per automatik också anställd i aktiebolaget och kan utföra jobb?

Leasa är väl jättedyrt? Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att råka ut för skador om man kör runt så mycket - menar du skador på bilen i trafiken?

Vilket är det billigaste bil-alternativet för en uppstartsfirma med låg försäljning och som inte tjänar så mkt? Att använda sin privata bil måste väl vara billigast? Har man firmabil så måste man ju förutom den privata bilen, skatta och försäkra firmabilen?
Citera
2017-08-09, 21:38
  #6
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jag har inte så mycket pengar eller försäljning, och vill hålla kostnaderna nere i bolaget så mycket som möjligt. Är det inte så att avskrivningarna är en kostnad och att de påverkar bottom line? Med andra ord, jag måste sälja ganska mycket bara för att täcka bilens avskrivningar.

Det är sant att avskrivningar är en kostnad i resultaträkningen men det påverkar inte kassaflödet alls. Alltså påverkar det inte pengarna du faktiskt har på kontot men det kommer påverka det redovisade resultatet och möjligheten till utdelning, men om du inte använder bilen kan du ju ha en längre nyttjandeperiod
Citera
2017-08-10, 10:29
  #7
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Det är sant att avskrivningar är en kostnad i resultaträkningen men det påverkar inte kassaflödet alls. Alltså påverkar det inte pengarna du faktiskt har på kontot men det kommer påverka det redovisade resultatet och möjligheten till utdelning, men om du inte använder bilen kan du ju ha en längre nyttjandeperiod


Om jag beräknar avskrivningen till 100 kr per år, försäljning 500 kr och varuinköp 300 kr; blir det då så här?

Försäljning 500 kr
- inköp 300 kr
- avskrivning 100 kr

= 100 kr i vinst för året

stämmer det?
Citera
2017-08-10, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Det är sant att avskrivningar är en kostnad i resultaträkningen men det påverkar inte kassaflödet alls. Alltså påverkar det inte pengarna du faktiskt har på kontot men det kommer påverka det redovisade resultatet och möjligheten till utdelning, men om du inte använder bilen kan du ju ha en längre nyttjandeperiod

Men en förutsättning för avskrivning är ju att man köpt in ett inventarium som man kan skriva av. Kassaflödet påverkas ju ganska fort av anskaffningen såvida man inte lånar på lång tid till utgiften.
Citera
2017-08-16, 16:15
  #9
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Om jag beräknar avskrivningen till 100 kr per år, försäljning 500 kr och varuinköp 300 kr; blir det då så här?

Försäljning 500 kr
- inköp 300 kr
- avskrivning 100 kr

= 100 kr i vinst för året

stämmer det?

Stämmer

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men en förutsättning för avskrivning är ju att man köpt in ett inventarium som man kan skriva av. Kassaflödet påverkas ju ganska fort av anskaffningen såvida man inte lånar på lång tid till utgiften.

Ja självklart måste man ju ta kostnaden, men avskrivningen i sig påverkar inte kassaflödet.

Alternativ man kan göra är att ta ett lån för att köpa bil eller leasa. Det är rätt dumt att köra privat bil för företagets räkning, man går dessutom miste om avdragsgilla kostnader
Citera
2017-08-16, 16:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Stämmer



Ja självklart måste man ju ta kostnaden, men avskrivningen i sig påverkar inte kassaflödet.

Alternativ man kan göra är att ta ett lån för att köpa bil eller leasa. Det är rätt dumt att köra privat bil för företagets räkning, man går dessutom miste om avdragsgilla kostnader

Bilersättning till bilägaren borde iallafall vara avdragsgill för företaget.
Citera
2017-08-16, 16:29
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Måste väl vara möjligt att ta ut skattefri milersättning från företaget?
Citera
2017-08-17, 14:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Får man använda sin privata bil för att distribuera aktiebolagets sålda varor? Den privata bilen är inte bokförd som anläggningstillgång och saknar anknytning till bolaget.

Anledningen till varför jag vill använda den privata bilen är för att jag vill undkomma avskrivningar. Jag vill också sätta upp företagets logga på den privata bilen, får jag göra det?
Klart du får. Du kan sätta vilken logga du vill på bilen förutsatt du har tillstånd av företaget I det här fallet är det ditt eget så då är det inga problem.

Du kan distribuera varorna hur du vill. Har du privat bil får (kan) företaget betala milersättning. Är det många transporter är det nog säkrast att föra en körjournal om skatteverket frågar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback