Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 16:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Tro inte på räckvidden (Bikester skriver tom. olika räckvidd på produktbeskrivning och spec), kolla på antal Wh i batteriet istället. Här är en artikel om att anslå räckvidd, de utgår från "20 Wh/mile", vilket blir ca 125 Wh/mil.
Står det inte hur många Wh batteriet har, multiplicera bara batterispänningen med antalet Ah.
Av detta följer även att en cykel med lägre batterispänning med samma antal Ah har mindre energi i batteriet än en med högre spänning, och inte tar dig lika långt.

125Wh/mil verkar lite för mycket enligt mig. Jag har en Scott/Bosch-cykel med 500Wh och har tömt batteriet bara en gång på och då på 44km = 114Wh/mil. MEN då körde jag med ostrypt motor på max assistans och toksnabbt (snitt över 40km/h), mycket backar och en 110kg tjockis på cykeln.

Med ett hack lägre assistans och lite lägre hastighet (knappt 35km/h) som jag brukar ha blir räckvidden direkt långt över 60 km.
Citera
2017-08-10, 18:01
  #14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag tycker du köpte fel cykel. Biltemacykeln som har en 500w motor går enormt mycket snabbare än de andra cyklarna du kikade på. Dessutom hade den fjädrad framgaffel vilket är bra att ha. En elcykel är mycket tyngre än en vanlig cykel så gupp och annat på vägen känns mycket mer.
Citera
2017-08-12, 08:56
  #15
Medlem
the juntos avatar
Har två ecoride, än jag köpte 2011 ambassader eller vad fan det heter. Den går som klocka varit ute i ur och skur sedan dess. 2014 köpte jag en Epix från ecoride eftersom min fru alltid snor min amabassador.. Och den har funkat fint. Körde med den igår senast
Citera
2019-07-21, 15:55
  #16
Medlem
Sven2s avatar
Man måste också räckna batteri kostnad. Biltemas kostar ~2500 kr och det räcker för ~500 laddningar.
Citera
2019-07-21, 21:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Man måste också räckna batteri kostnad. Biltemas kostar ~2500 kr och det räcker för ~500 laddningar.

Dock säljer väl inte Biltema elmopeden som nämnts i tråden längre. Har deras elcyklar samma batteri, eller du kanske tänker på batteriet till en vanlig biltemaelcykel?
Citera
2019-07-25, 09:24
  #18
Medlem
Man får snygga muskler av att cykla på riktigt. Ingen el.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback