Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 11:13
  #1
Medlem
Var inte jag som oljade in bänkskivorna och den som gjorde det ville absolut inte att jag tejpade för ytor där det kunde hamna olja också eftersom det "inte alls behövdes". Upptäcker nu en dag senare att det kommit hårdvaxolja på lite ytor där det inte skulle kommit såsom kanten av induktionshäll + fläck längre in, fläckar på ena täcksidan m.m. (surprise surprise).

Har inte försökt få bort den än men tänkte prova. Hur får man enklast bort skiten?
Citera
2017-08-09, 11:43
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Var inte jag som oljade in bänkskivorna och den som gjorde det ville absolut inte att jag tejpade för ytor där det kunde hamna olja också eftersom det "inte alls behövdes". Upptäcker nu en dag senare att det kommit hårdvaxolja på lite ytor där det inte skulle kommit såsom kanten av induktionshäll + fläck längre in, fläckar på ena täcksidan m.m. (surprise surprise).

Har inte försökt få bort den än men tänkte prova. Hur får man enklast bort skiten?

Föga hjälp nu men varför lyftes inte hällen ut innan oljning?

Spontant är mitt tips Mr. Muscle rengöring för hällar.
Citera
2017-08-09, 11:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Föga hjälp nu men varför lyftes inte hällen ut innan oljning?

Spontant är mitt tips Mr. Muscle rengöring för hällar.

Bättre fråga är varför vi satte in den innan inoljning. Den var nämligen inte insatt förens dagen innan. Men jag har aldrig gjort det här förut, varför jag förlitade mig på en annans "expertis". Jag sa två gånger att jag tyckte man borde täcka för induiktionshäll med tejp + plast samt tejpa kanter där det är täcksida, tejpa skåphandtag som är direkt under bänkskivan osv.

Men det skulle jag absolut inte göra av någon anledning. Om man aldrig gjort något för och framställs som att man är en idiot som föreslår något så, ja då antar man att det inte behövs...

Aja gnuggat lite med varmt vatten och papper och fläckarna på hällen verkar faktiskt gå bort rätt enkelt. Gissningsvis eftersom det är keramik(?) och inte trä. Får se hur lätt det blir på täcklisten.
__________________
Senast redigerad av TjocktillSmal 2017-08-09 kl. 11:52.
Citera
2017-08-09, 11:56
  #4
Medlem
Tvonds avatar
Om är täcklisten är med hård blank yta går det bra skrapa,gnugga bort hårdvaxoljan lite försiktigt, Är det en täcklist i trä då är det svårt få bort skiten då det kryper in i träet, slipning alt byta ut listen i så fall.
Citera
2017-08-09, 15:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Om är täcklisten är med hård blank yta går det bra skrapa,gnugga bort hårdvaxoljan lite försiktigt, Är det en täcklist i trä då är det svårt få bort skiten då det kryper in i träet, slipning alt byta ut listen i så fall.

Japp gick bort genom skrapning/hårt gnuggande med lite fuktat papper
Citera
2017-08-10, 16:30
  #6
Medlem
Tänkte dubbelkolla: gör det något om pyttelite rest är kvar av vaxoljan på induktionshällen? Gjort rent ett flertal gånger men kan ju finnas pyttelite kvar någonstans utan att man ser.

Blir tejp + plastfolie nästa gång det är ett som är säkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback