Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 11:06
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag bränner med detta hemmaplock http://alcoholclub.narod.ru/drinks/apparat0203n.gif

Jag har ingen temperaturmätare och får således gissa tempen ungefär med hjälp av hur det ser ut, om det bubblar eller så och vilket effektnummer jag har på plattan.

Kör jag på 3an och 4an så kondenserar det väldigt snabbt och droppar i bra takt, men det kokar ibland runt bägaren som sitter i mitten.
Och har även varit med om att jag tagit bort locket och då har det kört torrt, dvs har vattnet också kondenserats och åkt ner i koppen. Det går snabbt och kör man små mängder på 3-4an, dvs inte kör så länge så blir det minst 30-40%

På 2an och 1an tar det väldigt lång tid men får alltid typ bara 25-30%

Hur är det? Kommer vattnet börja ångas även om det är 78°?
Citera
2017-08-09, 11:25
  #2
Medlem
Lysepinnes avatar
Den här diagrammet är väldigt bra att känna till om man bränner själv. Förklarat med en mening säger den att du alltid kommer ha en blandning av vatten och etanol oavsett hur väl du prickar rätt temperatur. Den säger också vilken ideal temperatur du vill ha för en viss alkoholhalt som du startar med. Och om du t.ex börjar på 10% alkoholhalt kan du som bäst få typ 43% alkohol i destillatet. Därtill så kommer du ju högre i temperatur du går över (i det här fallet 358K/85°C) desto mer vatten kommer ditt destillat ha. Sen har sockerhalten en viss inverkan också.

Men för fan, skaffa en bättre utrustning, kostar inte många hundralappar. Eller åtminstone en jävla termometer!
Citera
2017-08-09, 16:29
  #3
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Jag bränner med detta hemmaplock http://alcoholclub.narod.ru/drinks/apparat0203n.gif

Jag har ingen temperaturmätare och får således gissa tempen ungefär med hjälp av hur det ser ut, om det bubblar eller så och vilket effektnummer jag har på plattan.

Kör jag på 3an och 4an så kondenserar det väldigt snabbt och droppar i bra takt, men det kokar ibland runt bägaren som sitter i mitten.
Och har även varit med om att jag tagit bort locket och då har det kört torrt, dvs har vattnet också kondenserats och åkt ner i koppen. Det går snabbt och kör man små mängder på 3-4an, dvs inte kör så länge så blir det minst 30-40%

På 2an och 1an tar det väldigt lång tid men får alltid typ bara 25-30%

Hur är det? Kommer vattnet börja ångas även om det är 78°?
Ja, dock ej synligt, och vardagligt kallar vi detta för tex dunsta.
Plastisen kör ju på 47grader, och den tar med en massa vatten med etanolen.

Så prata om värme här, känns lite udda, även om det är viktigt.
Saken är att din konstruktion är för oeffektiv.
Vad man bör se till, är att ha ett system som är slutet tills kondensatet kommer ut och inte i ångform.
Din konstruktion ser ut och läcka galet mycket, men visst ett enkelt sätt och göra sprit på.
Tänk bara på att vara försiktig med lågor och gnistor, då risken finns att du mättar luften med etanol, och då säger det pang.
Citera
2017-08-09, 16:33
  #4
Medlem
199702042s avatar
Prova det du gör nu med två plasthinkar istället, doppvärmare för värmen( akvariebutik). Det där ser lite fräsigt ut dock, lite lowlife - jag gillar det. Coolt. Men plasthinkar är enklare.
Citera
2017-08-09, 16:33
  #5
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, dock ej synligt, och vardagligt kallar vi detta för tex dunsta.
Plastisen kör ju på 47grader, och den tar med en massa vatten med etanolen.

Så prata om värme här, känns lite udda, även om det är viktigt.
Saken är att din konstruktion är för oeffektiv.
Vad man bör se till, är att ha ett system som är slutet tills kondensatet kommer ut och inte i ångform.
Din konstruktion ser ut och läcka galet mycket, men visst ett enkelt sätt och göra sprit på.
Tänk bara på att vara försiktig med lågor och gnistor, då risken finns att du mättar luften med etanol, och då säger det pang.
Okej! Jag har inga behov av att bränna sprit, det var mer för att jag hade lite mjöd jag ej ville dricka upp, och då kom jag på tanken att bränna det. Väldigt fascinerande dryckestillverkning enligt mig, se hur min gula mjöd blir alldeles kristallklar sprit.

Har bränt det en gång nu, och sedan haft i apelsinskal, kanel och enbär. Ska bränna sörjan ikväll, får se hur det blir! Luktar riktigt gott iallafall
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2017-08-09 kl. 16:36.
Citera
2017-08-09, 16:41
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Okej! Jag har inga behov av att bränna sprit, det var mer för att jag hade lite mjöd jag ej ville dricka upp, och då kom jag på tanken att bränna det. Väldigt fascinerande dryckestillverkning enligt mig, se hur min gula mjöd blir alldeles kristallklar sprit.

Har bränt det en gång nu, och sedan haft i apelsinskal, kanel och enbär. Ska bränna sörjan ikväll, får se hur det blir! Luktar riktigt gott iallafall
Berättade inte detta om du hade ett behov eller inte.
Utan bara för ge lite av problemen du har.

Men i ditt fall så spelar ju det ingen roll om det blir sådär jätte bra.

Ingen aning hur heads och tails blir här.
Men kola det är ju uteslutit om du ska ha massan andra smaker i som du pratar om.
Men kolar du, så kommer detta plocka väldigt mycket av denna smak.
Alternativet är och lagra bort det, men nu börjar det bli jävligt besvärligt.
Då du kräver ett ekfat eller liknande.
Vi får hoppas din metod inte gör så du får massa heads och tails kvar i drycken.
Citera
2017-08-09, 16:44
  #7
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Berättade inte detta om du hade ett behov eller inte.
Utan bara för ge lite av problemen du har.

Men i ditt fall så spelar ju det ingen roll om det blir sådär jätte bra.

Ingen aning hur heads och tails blir här.
Men kola det är ju uteslutit om du ska ha massan andra smaker i som du pratar om.
Men kolar du, så kommer detta plocka väldigt mycket av denna smak.
Alternativet är och lagra bort det, men nu börjar det bli jävligt besvärligt.
Då du kräver ett ekfat eller liknande.
Vi får hoppas din metod inte gör så du får massa heads och tails kvar i drycken.
Smakar det bra så gör det väl inte så mycket om man har heads och tails kvar i spriten?
Eftersom detta är andra bränningen så borde väl det vara mycket mindre finkeloljor än från början?
Citera
2017-08-09, 16:48
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Smakar det bra så gör det väl inte så mycket om man har heads och tails kvar i spriten?
Eftersom detta är andra bränningen så borde väl det vara mycket mindre finkeloljor än från början?
Har aldrig funnit heads och tails är nått man vill ha i spriten om man inte lagrar den.
Kan inte svara på din andra fråga, då jag aldrig testat såpass läckande "apparatur" innan.
Men borde är väl det bästa jag kan komma upp med.
Citera
2017-08-10, 15:19
  #9
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har aldrig funnit heads och tails är nått man vill ha i spriten om man inte lagrar den.
Kan inte svara på din andra fråga, då jag aldrig testat såpass läckande "apparatur" innan.
Men borde är väl det bästa jag kan komma upp med.

Ett annat sätt att uttrycka det är att spritsorter som tillverkas med äldre metoder som inte kunde sortera bort head och tail måste lagras för att alls bli drickbara.
Citera
2017-08-10, 18:59
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ett annat sätt att uttrycka det är att spritsorter som tillverkas med äldre metoder som inte kunde sortera bort head och tail måste lagras för att alls bli drickbara.
Jo, det är väl en tydligare beskrivning.
Citera
2017-08-11, 18:35
  #11
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ett annat sätt att uttrycka det är att spritsorter som tillverkas med äldre metoder som inte kunde sortera bort head och tail måste lagras för att alls bli drickbara.
Hur länge skall det lagras ungefär? Kortast möjliga tid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback