Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-09, 09:58
  #1
Medlem
Lillarapunzels avatar
Läste denna nyhet imorse, och tyckte det verkade en anings olustigt. Eller är det bara jag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...hela-sodertorn

För att citera lite:
"Bussbolaget Nobina följde resenärernas mobiler på Södertörn – utan att informera
Bussbolaget Nobina har registrerat hur resenärers mobiltelefoner rör sig över Södertörn – utan att upplysa sina kunder om att data registreras. Syftet är enligt de själva att förbättra busstrafiken vad gäller linjer och tidtabeller, men Datainspektionen menar att resenärerna borde ha informerats.
– De skulle slippa känslan av att vara övervakade, säger Adolf Slama på Datainspektionen."

Jag tycker inte alls det känns okej faktiskt. Kan säga så mycket som att jag garanterat blivit "drabbad" av detta, och som sagt, det ger en olustig känsla. Hade det varit en frivillig undersökning - absolut! Då kanske jag t.om. övervägt att delta. Men på detta sätt känns det bara rent fel.
Citera
2017-08-09, 10:03
  #2
Medlem
Välkommen till 1984.
Citera
2017-08-09, 10:03
  #3
Medlem
Fel att göra det utan att informera.
Citera
2017-08-09, 10:31
  #4
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Välkommen till 1984.

Vad menar du med det?
Citera
2017-08-09, 10:31
  #5
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Fel att göra det utan att informera.

Precis! Jag fattar absolut om man vill göra en undersökning om resenärernas resvanor, men då ska den väl baske mig vara frivillig?
Citera
2017-08-09, 10:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vad menar du med det?

Det är en referens till George Orwells roman med titeln 1984 som handlar om ett övervakningssamhälle. Bra bok förresten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
Citera
2017-08-09, 11:18
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Det handlar väl inte alls om Nobinas resenärer? Jag tolkar det som att de har köpt anonymiserad rörelsedata av Telia, antagligen något som Telia skulle sälja till vilken kund som helst. Telia borde alltså informera sina kunder, om det inte redan är gjort, exempelvis i användarvillkoren.
Sedan kan man undra varför en leverantör av kollektivtrafik (Nobina) sysslar med sådant istället för en organisatör (exempelvis SL).
Citera
2017-08-09, 12:14
  #8
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vad menar du med det?

"Storebror tittar på allt du gör"
Citera
2017-08-09, 12:15
  #9
Medlem
Vi är mer övervakade än vi vet, tror och hoppas på
Citera
2017-08-09, 13:21
  #10
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det handlar väl inte alls om Nobinas resenärer? Jag tolkar det som att de har köpt anonymiserad rörelsedata av Telia, antagligen något som Telia skulle sälja till vilken kund som helst. Telia borde alltså informera sina kunder, om det inte redan är gjort, exempelvis i användarvillkoren.
Sedan kan man undra varför en leverantör av kollektivtrafik (Nobina) sysslar med sådant istället för en organisatör (exempelvis SL).

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Undrar hur anonymiserad datat blir och hur gör man urvalet? För inte kan man säga att man bara vill köpa data från personer som åker SL buss?

Dessutom verkar det ju konstigt att Telia faktiskt sparar sån data överhuvudtaget utan samtycke.
Citera
2017-08-09, 16:57
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Undrar hur anonymiserad datat blir och hur gör man urvalet? För inte kan man säga att man bara vill köpa data från personer som åker SL buss?

Dessutom verkar det ju konstigt att Telia faktiskt sparar sån data överhuvudtaget utan samtycke.
Det borde vara möjligt att se att en anonym telefon under veckodagarna lämnar ett visst miljonprogramsområde på morgonen och sedan i cykelhastighet tar sig till en viss fabrik. Samt att en retur resa sker på eftermiddagen, på fredagar med stopp på kvarterskrogen.
Jag skulle gissa att de köpt data om alla områdets Teliatelefoner.

Operatörerna är väl skyldiga att spara data ett tag, då det finns möjlighet att använda den till andra vettiga ändamål, som det här, så tycker jag att det är det görs. Förutsatt att den anonymiseras ordentligt.
Citera
2017-08-09, 20:04
  #12
Medlem
crillecrilles avatar
Det här borde vara en mycket större nyhet.

Har man Telia så är en liten funderare på plats. Eller några stycken. Varför kan de ens sälja sina kunders positionsdata? Är detta något som är vanligt förekommande i Sverige? Har Västtrafik, Skånetrafiken och de andra aktörerna gjort likadant? Finns det någon operatör som inte gör detta mot sina kunder? Frågorna hopar upp sig och jag hoppas att någon journalist gräver vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback