Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 16:58
  #13
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Ser smaskens ut, jag ska testa direkt med habanero tänkte jag.
Stämmer mängden vinäger 2.5 dl?
Jo det 2,5 dl ska det vara. Vinägern behövs tydligen för att balansera allt socker och sirap.
Citera
2017-08-10, 20:26
  #14
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jo det 2,5 dl ska det vara. Vinägern behövs tydligen för att balansera allt socker och sirap.

Tack för ett kanonrecept, det ska in i min receptbok direkt, passade t o m bra till kräftorna vi åt ikväll. Två habaneros gjorde det lagom starkt men jag tror att jag dubblar upp det nästa gång.
Kanske att jag lägger till ett äpple också men sälta, vinäger och sötmabalansen var helt klockren.
Hälsa frun och tacka
Citera
2017-08-10, 21:56
  #15
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Tack för ett kanonrecept, det ska in i min receptbok direkt, passade t o m bra till kräftorna vi åt ikväll. Två habaneros gjorde det lagom starkt men jag tror att jag dubblar upp det nästa gång.
Kanske att jag lägger till ett äpple också men sälta, vinäger och sötmabalansen var helt klockren.
Hälsa frun och tacka
Hon säger varsågod och att hon är glad över att du gillade chutneyn. Extra frukt är aldrig fel. Äpple och mango är favoriterna här i huset.

Tänk också på att chutney mognar smakmässigt med tiden och blir mer smakfull ju längre den står. Borde ha skrivit i receptet att frugan brukar låta chutneyn stå och mogna i minst en vecka innan förtäring, även fast den såklart även är god när den är nylagad.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-08-10 kl. 22:02.
Citera
2017-08-10, 23:29
  #16
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Har precis skördat chiliplantan på frukter.

Hur skulle ni göra?
Torka?
Frysa?
Hela eller bort med fröna?


Använda.
Allt måste inte bli hyperstarkt.
Smaksätt.
Torka
Olja
Färskt
Chili över; torka och plocka vita kärnor för plantering för nästa år.
Ny skörd.


´
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback