Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 00:34
  #1
Medlem
Förlåt om jag postar i fel forumdel.

Alltså jag får panik! Jag tappade mitt id-kort samt nycklar för några dagar sen, har varit i kontakt med mitt hyresbolag att de måste komma och byta ut hela låset då det känns extremt otryggt att sova hemma om någon sitter på nyckel samt min adress. Bor ensam, är tjej med barn på bottenplan med egen ingång. De lovade att komma igår och även idag men ingen har kommit.

Nu sitter jag här för andra natten irad LIVRÄDD och vågar inte sova. Jag har typ blockerat handtaget på dörren med en stol, så att handtaget inte går att trycka ner.. Men räcker det ens? Vad mer kan jag göra nu? Har baseballträ vid sängen, men känner mig livrädd att bara höra att någon eventuellt skulle försöka öppna.
Citera
2017-08-09, 00:41
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagsdisco
Förlåt om jag postar i fel forumdel.

Alltså jag får panik! Jag tappade mitt id-kort samt nycklar för några dagar sen, har varit i kontakt med mitt hyresbolag att de måste komma och byta ut hela låset då det känns extremt otryggt att sova hemma om någon sitter på nyckel samt min adress. Bor ensam, är tjej med barn på bottenplan med egen ingång. De lovade att komma igår och även idag men ingen har kommit.

Nu sitter jag här för andra natten irad LIVRÄDD och vågar inte sova. Jag har typ blockerat handtaget på dörren med en stol, så att handtaget inte går att trycka ner.. Men räcker det ens? Vad mer kan jag göra nu? Har baseballträ vid sängen, men känner mig livrädd att bara höra att någon eventuellt skulle försöka öppna.

Är du så jäkla rädd borde du väl inte ens vara hemma, allra minst med tanke på ditt barn.
Citera
2017-08-09, 00:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Är du så jäkla rädd borde du väl inte ens vara hemma, allra minst med tanke på ditt barn.

Nej men väntade till eftermiddagen i hop om att dom skulle komma, sen vart ska jag annars ta vägen liksom? Ungefär ingen jag känner är hemma. Sen var det ju mest om det fanns några fler tips på vad jag kan göra för att ingen ska kunna ta sig in
Citera
2017-08-09, 00:44
  #4
Medlem
Stackare , jag förstår att du är livrädd ! De borde ju ha bytt lås snabbare . Hoppas att du överlever natten (usch jag menade inte att skrämma dig utan att du orkar med oron tills imorgon ) .
Citera
2017-08-09, 00:46
  #5
Medlem
Du har redan gjort vad du kan göra.

Att tappa bort nyckeln är ingen bra sak, det förstår vi alla. Trixet du gjorde med stolen gör dig säker...
Gällande id kortet så är nog frågan större om id kapning osv. Förväxla inte dessa 2
Citera
2017-08-09, 00:51
  #6
Medlem
Generellt är det mycket enkelt att att byta låscylinder själv. Börja med att ta bort skruvarna på låsvredet på insidan av dörren, låt dörrhandtaget vara orört. När du tar bort låsvredet så ser du två skruvar. Du kan nu lossa de två skruvarna som håller fast låscylindern med en liten skruvmejsel. Du kan nu dra ut låscylindern från utsidan av dörren. Sätt i en ny, skriva fast de två skruvarna, skruva fast låsvredet. Nu är du klar! Prova att lås och öppna dörren i öppet läge när du provar första gången, så att du inte riskerar att bli in- eller utelåst om något blivit fel.

Att köpa en ny låscylinder (om den är av normalt oval typ) kostar runt 500 kr dagtid. Kolla med någon kompis ifall de har någon liggande (med passande nyckel) och skräpar. Att köpa en nattetid av en jourlåssmed kan nog kosta 1000 kr om du monterar själv. Det som sagt inte svårt.

En variant att göra akut är att byta låscylinder med någon kompis eller mycket god granne. Då passar inte nyckeln som tjuven har till din dörr, men den passar till ett annat lås, men hur skulle tjuven veta det?

En annan möjlighet som jag egentligen inte rekommenderar, är att stoppa in skräp i den låscylinder du har. Då går det inte att stoppa in någon nyckel alls och dörren går inte att låsa utifrån, men om du vill sova gått så.
Citera
2017-08-09, 00:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Generellt är det mycket enkelt att att byta låscylinder själv. Börja med att ta bort skruvarna på låsvredet på insidan av dörren, låt dörrhandtaget vara orört. När du tar bort låsvredet så ser du två skruvar. Du kan nu lossa de två skruvarna som håller fast låscylindern med en liten skruvmejsel. Du kan nu dra ut låscylindern från utsidan av dörren. Sätt i en ny, skriva fast de två skruvarna, skruva fast låsvredet. Nu är du klar! Prova att lås och öppna dörren i öppet läge när du provar första gången, så att du inte riskerar att bli in- eller utelåst om något blivit fel.

Att köpa en ny låscylinder (om den är av normalt oval typ) kostar runt 500 kr dagtid. Kolla med någon kompis ifall de har någon liggande (med passande nyckel) och skräpar. Att köpa en nattetid av en jourlåssmed kan nog kosta 1000 kr om du monterar själv. Det som sagt inte svårt.

En variant att göra akut är att byta låscylinder med någon kompis eller mycket god granne. Då passar inte nyckeln som tjuven har till din dörr, men den passar till ett annat lås, men hur skulle tjuven veta det?

En annan möjlighet som jag egentligen inte rekommenderar, är att stoppa in skräp i den låscylinder du har. Då går det inte att stoppa in någon nyckel alls och dörren går inte att låsa utifrån, men om du vill sova gått så.

Ja jag ångrar att jag inte innan det blev mörkt ikväll typ knäckte nyckeln eller något i låset från utsidan.. tyvärr vågar jag inte gå ut och göra det nu 😂 har ju ändå gått bra sålänge det är ljust ute, och trodde jag skulle känna mig safe med stolen men sen börjar jag tänka på det ifall jag skulle höra att någon vred om nyckeln liksom.. 😅
Citera
2017-08-09, 01:00
  #8
Medlem
Jag testade tidigare idag att blockera dörren inifrån sen gå ut via altandörren och försöka få upp min dörr men det var omöjligt, sen kanske om någon är tillräckligt stark jag vet inte? Har haft en del pundare/fyllon som knackat på här, på fönster o dörrar men då har jag aldrig varit själv..

Hade inte varit orolig om det inte vore för att både id och nycklarna försvann, samt att ingen av de inkommit till polisen
__________________
Senast redigerad av vardagsdisco 2017-08-09 kl. 01:02.
Citera
2017-08-09, 02:07
  #9
Avstängd
Bloodybiffs avatar
När jag såg rubriken så tänkte jag föreslå precis det som du har gjort, du är nog säkrare nu en med bara låst dörr som går att dyrka upp, det blir jävligare med ett handtag som är blockerat.

Gå och lägg dig!
Citera
2017-08-09, 10:09
  #10
Medlem
Finskpinnes avatar
Har du förlustanmält ditt ID-kort hos polisen? Då spärras kortet och kan inte användas av någon annan. Du kan sedan ansöka om ett nytt ID-kort genom ett personligt besök på en av polisens passexpeditioner.
Citera
2017-08-09, 22:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Har du förlustanmält ditt ID-kort hos polisen? Då spärras kortet och kan inte användas av någon annan. Du kan sedan ansöka om ett nytt ID-kort genom ett personligt besök på en av polisens passexpeditioner.

Ja det har jag gjort Ska fixa nytt id nästa vecka..

De var och kodade om låset idag också så nu känns allting lugnt 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback