Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 00:27
  #1
Medlem
Jag har byggt ihop en flotte som är 10x5m med 30st tunnor på 200L vilket ger 6tons flytkraft och har fungerat otroligt bra. Sitter dubbelmonterade motorer på 10HK på vardera sida och den svänger runt sin egen axel och är väldigt behaglig att manövrera. Jag kan skriva en uppsats om trådlös styrning etc som sitter på men spar det och om någon är intresserad kan jag utveckla. I nuläget klarar den av att köra 5knop toppfart men sedan tar den aktra regeln i vattnet vilket fungerar som en gigantisk broms då den är baktung eftersom den har överväning längst bak som är 5x3m stor. Även den övervåningen som är tänkt att byggas in och bli "Hus" så småningom.

I nuläget är det bara en partyflotte och har inga inbyggda utrymmen men allt är byggt i tryckt virke och rejält reglad för att kunna byggas på för att bli mer som en husbåt. Men innan jag lägger ner en massa pengar på nya motorer som har trådlös gas och kostar på den ytterligare tänkte jag skaffa nya flytkroppar till den.

För att få relevanta svar antar jag att jag måste förklara hur flotten är reglad för att kunna få relevanta svar på hållfasthet etc så lite tråkig läsning.

Eftersom den först är konstruerad på tunnor så har jag gjort "lådor" som är 57cm breda, (ett 200L fats diameter) i tryckt virke med dimentionen 195x45mm. Varje tunna sitter i lådorna med 2 rostfria band och har sedan 120x45 reglar som trycker fast de ner mot banden och lämnar 7cm som stopp så att tunnorna inte kan åka ut när man kör. Det är en quadmaran med 2 pontonrader som är 10m långa och två är 5.4m. De två längsta sitter ytterst och de kortaste sitter på samma avstånd från varandra som ytterpontonerna.

Som ni förstår vill jag bygga allt så det håller i många många år. Pontonen kommer ha vattentäta sektioner, vara valsad i botten samt rundad i framkant för att bli mer strömlinjeformad och ha dimentionen 660x440 så de kan vila på "lådorna" och två plåtar som är 3000x1000 kan svetsas ihop. Cirka 15 tons flytkraft.

Första frågan: Hur tjock behöver den rostfria plåten vara för att det ska klara av att ligga i året om.
Andra Frågan: Hur tjock behöver den rostfria plåten vara för att klara av att ha "lådorna" liggandes ovanpå pontonen utan förstärkning.
Tredje frågan: Hur bra rostfritt behöver man om man vill att det ska hålla tidens påfrestningar? Kommer ligga i Östersjön.
Frjärde frågan: Hur mycket billigare kan man köpa rostfri plåt för än 43kr/kg (stenaståls pris) som industri eller företagare. (ej skrotpriser om ingen har 30m rostfritt med diameter 60 som de vill bli av med).

Lång tråd, många frågor men förhoppningsvis tycker någon att det är roligt och har erfarenhet / lite koll, svar baserat på gissningar undanbedes.

Jag ska göra mitt bästa om någon har frågor på hur jag byggt och finns ett stort intresse kanske jag gör en tråd med hur jag gick till väga och mina planer för hela bygget.
Citera
2017-08-09, 04:48
  #2
Medlem
Jag svarar att "rostfritt" stål av alla kvalitéer är FEL material för pontoner.

Alla praktiskt användbara sammanfogningsmetoder skapar glipor, vinklar/hörn eller metallurgiska avvikelser som gör att det ändå kommer att bildas rost.

Sk. Djupdragning där man genom sträckning formar plåtar till matlagningskärl, hinkar, diskbänkar osv är bra pga att de blir "skarvfria". Men så stora delar som du behöver till pontoner lär du inte få tag i.
Och då kvarstår ändå problemet med lagningar som alltid kommer att behövas pga typ grundstötning, kollisioner eller landhantering.

Materialalternativ nr ett för pontoner är plast.
Det finns riktigt lämpliga plaster för detta, men förstahandsvalet bör bli polyeten. Då PE är precis lagom stark, mjuk/ickespröd, kemiskt stabil, lättbearbetad och inte minst billig.

Du lär dig snabbt att själv kunna forma, bygga laga PE med varmluftspistol och mattsvets.

Vill du bara hantera färdigbyggda moduler så ska du titta på alla varianter av flytbryggor i plast i form av "legobitar" i 250l-storlek.


Materialalternativ nr två för pontoner är betong. Det har främst prisfördelar men också många nackdelar.
Citera
2017-08-09, 04:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzor
Sitter dubbelmonterade motorer på 10HK på vardera sida och den svänger runt sin egen axel och är väldigt behaglig att manövrera.
Har du alltså fyra st tio-hästars aktersnurror??
Citera
2017-08-09, 18:37
  #4
Medlem
har bara erfarenhet av en närståendes ponton-husbåt. Den var byggd på flygplanspontoner. (fel form för husbåt) . Men vid ett tillfälle så började den ena pontonen läcka (grundstötning) - och det blev panik då massor av frigolitisolering fick tryckas ner i den läckande pontonen. detta hindrade att båten sjönk.
Så en sak som är att tänka på är att det ska finnas sektioner.

Själv hade jag lite funderingar om att göra någon sådan båt. Kom fram till att det nog skulle gå att använda blåa plasttunnor. Sådana som används i industrin. Min tanke var att ha dom i en rad och svepa in dom i en plastmatta för att få en slät yta utåt.

Obs detta är inget jag prövat, bara teorier.
Citera
2017-08-09, 22:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag svarar att "rostfritt" stål av alla kvalitéer är FEL material för pontoner.

Alla praktiskt användbara sammanfogningsmetoder skapar glipor, vinklar/hörn eller metallurgiska avvikelser som gör att det ändå kommer att bildas rost.

Materialalternativ nr ett för pontoner är plast.
Det finns riktigt lämpliga plaster för detta, men förstahandsvalet bör bli polyeten. Då PE är precis lagom stark, mjuk/ickespröd, kemiskt stabil, lättbearbetad och inte minst billig.

Du lär dig snabbt att själv kunna forma, bygga laga PE med varmluftspistol och mattsvets.

Okej, försökt kolla runt på hur man gjuter och priser på materialet. Hittar inget konkret, vet du var jag kan läsa mer om det? Plast har definitivt sina fördelar men att köpa färdiga pontoner är uteslutet pga kostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du alltså fyra st tio-hästars aktersnurror??
Nej det sitter två stycken med tre meters mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
har bara erfarenhet av en närståendes ponton-husbåt. Den var byggd på flygplanspontoner. (fel form för husbåt) . Men vid ett tillfälle så började den ena pontonen läcka (grundstötning) - och det blev panik då massor av frigolitisolering fick tryckas ner i den läckande pontonen. detta hindrade att båten sjönk.
Så en sak som är att tänka på är att det ska finnas sektioner.

Själv hade jag lite funderingar om att göra någon sådan båt. Kom fram till att det nog skulle gå att använda blåa plasttunnor. Sådana som används i industrin. Min tanke var att ha dom i en rad och svepa in dom i en plastmatta för att få en slät yta utåt.

Obs detta är inget jag prövat, bara teorier.

Ja det är sådana tunnor min är byggd på. funkar bra men jag vill kunna färdas snabbare än 5knop med min och då är tunnor ganska opassande + att jag tänkt bygga så mycket vikt att jag behöver mer flytkraft än vad de kan ge. tunnorna som tar mest tyngd får en oerhörd belastning i nuläget och lär inte hålla speciellt länge. Ska givetvis bygga pontonerna i sektioner så att den flyter även om det blir läckage.
Citera
2017-08-10, 23:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzor
Okej, försökt kolla runt på hur man gjuter och priser på materialet. Hittar inget konkret, vet du var jag kan läsa mer om det? Plast har definitivt sina fördelar men att köpa färdiga pontoner är uteslutet pga kostnad.

Nej det sitter två stycken med tre meters mellanrum.



Ja det är sådana tunnor min är byggd på. funkar bra men jag vill kunna färdas snabbare än 5knop med min och då är tunnor ganska opassande + att jag tänkt bygga så mycket vikt att jag behöver mer flytkraft än vad de kan ge. tunnorna som tar mest tyngd får en oerhörd belastning i nuläget och lär inte hålla speciellt länge. Ska givetvis bygga pontonerna i sektioner så att den flyter även om det blir läckage.

Ok kul att höra att dom tunnorna dög. Om dom är tätade ordentligt ser jag inget hinder att dom håller länge. Men du kanske inte uppfattade min idé att få strömlinjeformade pontoner av tunnorna. Tanken är att svepa dom med någon styv plast. Typ pvc-matta. Då blir ytan utåt mot vattnet mycket slätare. (skulle vara lättare att skissa än beskriva)
Citera
2017-08-11, 01:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ok kul att höra att dom tunnorna dög. Om dom är tätade ordentligt ser jag inget hinder att dom håller länge. Men du kanske inte uppfattade min idé att få strömlinjeformade pontoner av tunnorna. Tanken är att svepa dom med någon styv plast. Typ pvc-matta. Då blir ytan utåt mot vattnet mycket slätare. (skulle vara lättare att skissa än beskriva)

Jo jag förstod vad du menade men kan berätta att det inte behövs om du bygger som jag gjort. 3 knop på 25%gas med motorerna och 10 pers ombord. Det som stoppar mig från att kunna åka fortare är att min är baktung och när farten är över 3.5 knop börjar den aktra regeln ta i och blir en broms på 195X4000 cirkus vilket gör det meningslöst att ge mer gas då det bara tar stop. Provade med att ha en vattenskoter som tröck med 60% gas och kom bara upp i 5.8 knop. Förutom den aktra regeln så har jag ett fenomen med att den just nu är deplcerande och inte planande. I korta drag innebär det att jag inte får mer flytkraft uppåt när jag gasar vilket gör det helt omöjligt att ta mig över bogvågen och därför åker jag mer eller mindre i en stor uppförsbacke över 4.5knop där ökad motoreffekt inte ger något resultat på farten.

(Min flotte är byggd så att tunnan längst fram precis nuddar vattnet och därför blir det inget motstånd alls nästan om inte regeln tar i vattnet)

Långt svar och sent men ✌️
Citera
2017-08-11, 06:54
  #8
Medlem
Det bromsar mycket även om inte regeln tar i om tunnorna inte är strömlinjeformade akteröver om du inte har planer på att ha henne att plana.
Citera
2017-08-11, 08:48
  #9
Medlem
Hmm... Jag befarar att du hamnat i dessa frågeställningar pga en eller flera missuppfattningar.

Det korta svaret är att 3 - 5 knop är "precis lagom fart" för en 5x10 m flotte.

Alla saker som flyter kommer att uppföra sig med samma förutsättningar som båtar/fartyg - Oavsett hur de ser ut eller vad deras avsikt/ändamål är.

För att ta sig upp i planingsfart så kommer behovet av motorstyrka att öka med ungefär kvadraten på ekipagets totalvikt. Dvs konstruktionen/farkosten + medförd last + passagerarvikten.

Tjugo hästkrafter räcker till ungefär 300 kg totalvikt med rätt båt.

Du behöver typ två gånger 80 hk för att ens fundera på att plana med tio personer ombord.

Alla propellerbåtar gräver ned sig medan de accelererar till planingsfart. Dvs det som du kallar "baktung" (men att en tvärbalk då hamnar under vattnet är ju ytterligare ett problem).

Ett skrov som utformas för att plana MÅSTE även vara mycket styvt. Det får inte kunna "böja sig" en hel centimeter i farkostens längsled. Och INGEN kvadratdecimeter av de bärande undervattensytorna får kunna "flexa" en hel millimeter vid planingsfarter och typ fem knop därunder.
För att utnyttja motorstyrkan optimalt alltså.

Tipset du fick om flygplanspontoner är egentligen idealiskt om de även är tilltagna för den vikt du vill köra och anpassade till framdrivningskaraftens placering i höjdled i förhållande till vattenmotståndet (som i stort sett ligger vid vattenytan).

Vill du fortsätta experimentera dig fram inom området, så kommer du enklast och billigast undan om du ersätter pontontankarna med begagnade skrov till planande båtar.
Två stora, eller tre - fyra små. Som du givetvis kan kapa på höjden så att de passar din plattform.

Citat:
Ursprungligen postat av Cazzor
Jo jag förstod vad du menade men kan berätta att det inte behövs om du bygger som jag gjort. 3 knop på 25%gas med motorerna och 10 pers ombord. Det som stoppar mig från att kunna åka fortare är att min är baktung och när farten är över 3.5 knop börjar den aktra regeln ta i och blir en broms på 195X4000 cirkus vilket gör det meningslöst att ge mer gas då det bara tar stop. Provade med att ha en vattenskoter som tröck med 60% gas och kom bara upp i 5.8 knop. Förutom den aktra regeln så har jag ett fenomen med att den just nu är deplcerande och inte planande. I korta drag innebär det att jag inte får mer flytkraft uppåt när jag gasar vilket gör det helt omöjligt att ta mig över bogvågen och därför åker jag mer eller mindre i en stor uppförsbacke över 4.5knop där ökad motoreffekt inte ger något resultat på farten.

(Min flotte är byggd så att tunnan längst fram precis nuddar vattnet och därför blir det inget motstånd alls nästan om inte regeln tar i vattnet)

Långt svar och sent men ✌️
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-08-11 kl. 08:57. Anledning: Några stavfel
Citera
2017-08-11, 09:21
  #10
Medlem
Mitt eget förslag på en "partyflotte" i stil med TS projekt:

Två stycken begagnade vattenskotrar av inbördes snarlik modell som byggs om och monteras i plattformens bakre hörn.

Två stycken ca fyra meter begagnade skrov till planande roddbåt som byggs om och monteras i plattformens främre hörn.

Köllinjen på alla fyra skroven ska mätas in så att de är parallella så gott det går till både höjdvinkel och sidvinkel. Och ska sedan sitta styvt infästa i förhållande till varandra (mha plattformen).

Under plattformen mellan skroven på alla fyra sidor så monteras helt plana flyttankar/frigolitstycken så att de exakt vilar på vattenytan då plattformen är helt tom och ligger plant på en stilla vattenyta.

Ju starkare vattenskotrarna är, desto fler kan åka med i högre farter. Maxfarter på över 22 knop bör undvikas med hänsyn till risk för allvarligare personskador.

Om flotten ska ligga i vattnet året runt så bör ytterligare "parkeringsflottörer" användas så att skoterskroven inte ligger i vattnet vid frostrisk.
Citera
2017-08-12, 22:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzor
Jo jag förstod vad du menade men kan berätta att det inte behövs om du bygger som jag gjort. 3 knop på 25%gas med motorerna och 10 pers ombord. Det som stoppar mig från att kunna åka fortare är att min är baktung och när farten är över 3.5 knop börjar den aktra regeln ta i och blir en broms på 195X4000 cirkus vilket gör det meningslöst att ge mer gas då det bara tar stop. Provade med att ha en vattenskoter som tröck med 60% gas och kom bara upp i 5.8 knop. Förutom den aktra regeln så har jag ett fenomen med att den just nu är deplcerande och inte planande. I korta drag innebär det att jag inte får mer flytkraft uppåt när jag gasar vilket gör det helt omöjligt att ta mig över bogvågen och därför åker jag mer eller mindre i en stor uppförsbacke över 4.5knop där ökad motoreffekt inte ger något resultat på farten.

(Min flotte är byggd så att tunnan längst fram precis nuddar vattnet och därför blir det inget motstånd alls nästan om inte regeln tar i vattnet)

Långt svar och sent men ✌️
jo jag fattade att den var baktung och problemet med en tvärgående golvregel som släpar i vattnet och bromsar. Det är ju som du skriver resultatet av att den är baktung. Tio pers ombord väger ju också en del. Så det är förmodligen för litet deplacement i "pontonerna".
Således större tunnor. Men det tror jag inte finns större av den där praktiska blåa plasttunnan. Alternativt att konstruera om golvet i aktern, så ingen regel släpar i vattnet. Går det att förlänga pontonerna akterut. I så fall är det ett alternativ.
Men det var i alla fall kul att läsa om bygget. Och den där fina vändradien. Kommer den av att du har två utombordare och kan styra med gaspådragen?
(vill inte vara någon petimeter men när jag läser om att du har tio personer ombord, så vaknar min ansvarssida. Tio pers - då måste man tänka på säkerheten).
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2017-08-12 kl. 22:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback