Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 19:15
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Kollade nyss på en YT video där han på ett roligt sätt demonstrerar mer eller mindre resistans i vatten...

I ett litet exempel tar han kallt vatten (ur kallvattens kran troligen) och varmt vatten (ur varmvattens kranen troligen)... och i kallt vatten så bryter inte säkringen... men i varma vattnet gjorde den det...

Om du värmer det kalla vattnet så borde det ändå vara samma resistans eller?

Kan det vara så att ur varmattens kranen så är mera metall föreningar som kommer som avlagringar som gör att resistansen ur varmvattens kranen faktiskt är lägre?

Eller har varmt vatten lägre resistans än kallt?
Citera
2017-08-08, 19:22
  #2
Medlem
davaidavais avatar
Kan du länka videon?
Citera
2017-08-08, 19:46
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Kan du länka videon?

Ah... sorry!

https://www.youtube.com/watch?v=GlM6...Kd51YbQf5dCs-6
Citera
2017-08-08, 20:38
  #4
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Resistiviteten (och därmed resistansen) hos rent vatten minskar med ökad temperatur:

https://hypertextbook.com/facts/2006...uashvili.shtml
(se tredje raden i tabellen)

Allt annat lika så borde alltså en viss mängd kranvatten leda ström bättre om man värmer upp det.


Hos det kranvatten som vi använder i vardagen så är innehållet av orenheter som salter etc. mycket betydelsefullt för ledningsförmågan, så frågan är om man får ett extra bidrag från sådant om man tappar varmvatten och om det i så fall är jämförbart med temperatureffekten.
__________________
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2017-08-08 kl. 20:47.
Citera
2017-08-08, 21:07
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Som han säger i videon, varmvattnet löser upp orenheter, så drick det inte!
Citera
2017-08-08, 21:07
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele



Citat:
Resistiviteten (och därmed resistansen) hos rent vatten minskar med ökad temperatur:

https://hypertextbook.com/facts/2006...uashvili.shtml
(se tredje raden i tabellen)

Allt annat lika så borde alltså en viss mängd kranvatten leda ström bättre om man värmer upp det.

Faktiskt rätt stor skillnad mellan 10c och 25c... rätt konstigt faktiskt. All min logik säger tvärtom...
Men men jag har aldrig mätt det själv...

Citat:
Hos det kranvatten som vi använder i vardagen så är innehållet av orenheter som salter etc. mycket betydelsefullt för ledningsförmågan, så frågan är om man får ett extra bidrag från sådant om man tappar varmvatten och om det i så fall är jämförbart med temperatureffekten.

Ja salter och metaller då kallvatten och varmvatten har olika ledningar så blir det lite olika i slutändan...

Men ändå som sagt (enligt din länk/forskare) så är det rätt stor skillnad... och jag vet inte vad kallvattnet ur min kran är men ligger väl på typ 19c? (har ingen aning) men varmvattnet har jag mätt och det är typ 58-60c... vilket borde göra en enorm skillnad...

Sedan i klippet så vet man ju inte hur varmt vatten han har eller hur kallt osv...
Citera
2017-08-09, 05:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Faktiskt rätt stor skillnad mellan 10c och 25c... rätt konstigt faktiskt. All min logik säger tvärtom...
Vilket å andra sidan är en typisk "egenskap" för H2O - Uppvisar mängder med märkliga, oväntade och fantastiska egenskaper! :-)
Citera
2017-08-09, 23:25
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Vilket å andra sidan är en typisk "egenskap" för H2O - Uppvisar mängder med märkliga, oväntade och fantastiska egenskaper! :-)

Ja så är det ju!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback