Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 17:41
  #1
Medlem
Hej!

Startade nyss min RPi3, använder den som mediaspelare, med Libreelec. Problemet är att den inte hittar mitt wifi. Den hittar massor av andra nätverk, men inte min router som står 2 m bort...
Har en Asus-router med både 2.4 och 5 GHz på. Det konstiga är att jag tidigare använt RPi3 till mitt nätverk, då funkade allt bra. Men jag vet att den har strulat när det gäller att hitta vissa nätverk hos kompisar nån gång tidigare.
Några tips?

Mvh,

grishals
Citera
2017-08-09, 09:03
  #2
Medlem
Provade att installera om LibreElec till senaste versionen, funkade inte ändå. Har provat att starta om massor av gånger, testat att starta om routern.
Jag kör även Pi:en med Raspbian, då hittar den och kan koppla upp på nätverket, så det verkar inte vara fel på hårdvaran.
Konstigt, den hittar ungefär 8 andra nätverk, men inte mitt...
Datorn har jag uppkopplad på 2.4 nätverket, funkar hur bra som helst.
Citera
2017-08-09, 12:08
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Provade att installera om LibreElec till senaste versionen, funkade inte ändå. Har provat att starta om massor av gånger, testat att starta om routern.
Jag kör även Pi:en med Raspbian, då hittar den och kan koppla upp på nätverket, så det verkar inte vara fel på hårdvaran.
Konstigt, den hittar ungefär 8 andra nätverk, men inte mitt...
Datorn har jag uppkopplad på 2.4 nätverket, funkar hur bra som helst.
Kolla så din router inte är inställd på en kanal över 11
Citera
2017-08-09, 13:52
  #4
Medlem
Ok, skall kolla upp!
Hittar en inställning på Wireless i routern, "Control channel" och "Extension channel". Båda dessa är ställda på auto.
Är det kanalerna du menar?

mvh,

grishals
Citera
2017-08-09, 19:42
  #5
Medlem
Ändrade till kanal 11, då funkade det direkt.
Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback