Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 17:32
  #1
Medlem
freecsss avatar
Kommer att befinna mig i Malaysiska Borneo i mitten av september med min flickvän. Vi är ute efter att ta de lugnt och inte stressa oss fram. Göra några utflykter till dom olika nationalparkerna för att göra vandringar och ser djurlivet, spana in vilda orangutanger, bestiga Mount Kinabalu och möjligvits en dag eller två på någon strand eller ö om det finns tid. Vi är inte kräsna när det gäller boende och våran budget är låg till medel. Går det att undvika dom största turisthorderna vore det ju trevligt.
Vilka ställen rekomenderas, hur lång tid är lagom att stanna på varje, bra transporterna osv? Alla tips är välkomna.
__________________
Senast redigerad av freecss 2017-08-08 kl. 18:26.
Citera
2017-08-08, 21:12
  #2
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freecss
Kommer att befinna mig i Malaysiska Borneo i mitten av september med min flickvän. Vi är ute efter att ta de lugnt och inte stressa oss fram. Göra några utflykter till dom olika nationalparkerna för att göra vandringar och ser djurlivet, spana in vilda orangutanger, bestiga Mount Kinabalu och möjligvits en dag eller två på någon strand eller ö om det finns tid. Vi är inte kräsna när det gäller boende och våran budget är låg till medel. Går det att undvika dom största turisthorderna vore det ju trevligt.
Vilka ställen rekomenderas, hur lång tid är lagom att stanna på varje, bra transporterna osv? Alla tips är välkomna.

I Kota kinabalu: http://www.trekkerslodge.com/

Sepilok http://www.borneo-online.com.my/sjungleresort/

Mabul/Sipadan http://www.scuba-junkie.com/accommodation/mbr/
Citera
2017-08-10, 08:14
  #3
Medlem
Ballzfritzls avatar
Kuching är en jävligt trevlig stad och Borneo Seahare Guesthouse är ett jävligt trevligt hostel. Personalen tog oss med på en tvådagarstripp till djungeln.

Kota Kinabalu var också en bra stad, inte alls lika trevlig som Kuching, dock. Men Mt. Kinabalu finns en bit utanför. Det finns mycket att se där, min polare åkte båt på en flod genom centrala Borneo och kollade på djur. Detta ångrar jag fortfarande att jag inte följde med på.

Det är nog flyg som gället mellan Kuching och Kota Kinabalu, Airasia är billiga.
Citera
2017-08-11, 10:40
  #4
Moderator
Elrosss avatar
Kinabatang floden har du i Borneo, det finns många olika företag där du kan sova en eller två nätter vid floden. Du går någon/några kortare djungeltrekks i skogen och sedan med båt längs floden. Har du tur kan du få se krokodiler och elefanter och vilda Orangutanger men fåglar och flera olika sorters apor bör du se i alla fall.

Sipadan i sig är ett tråkigt ställe enligt mig men vill ni bada så kan ni ta båt från hamnen ut till någon utav alla öar. Gillar ni att Dyka så har ni Sipadan som klassas som en av världens bästa dykställen.

Boenden bör inte vara några problem, det finns många hostels där priserna är från 60-120kr/natt. Antingen bokar ni sådant i förväg eller så kollar ni upp vilket område de flesta hostels ligger på och och går runt och kollar. Ska ni vara på mindre populära ställen kan det vara bra att boka boende.

Vill ni vara mer säker på att få se orangutanger har de ett reservat

http://www.borneoresor.se/mantang-or...-rehab-center/

Vill ni kolla upp lite mer vad som finns så sök på Borneo så kommer mycket upp.

http://www.borneoresor.se/

Finns bra många fler hemsidor med aktivitet och liknande, hittar ni någonting som intresserar er så tänk på att de finns flera olika företag oftast att välja mellan.

Visserligen kostar det endel och måste bokas i förväg men ni har Turtle Ilands, där de försöker rädda sköldpaddorna.

Om ni bara ska vara 2 veckor bör ni planera rutt lite för att minimera restid etc, Borneo är inte jättestort så går bra att ta sig, det går att flyga men buss går också bra. Det är bra standard på bussarna och kan beroende på sträcka vara väldigt fint att åka buss.
Citera
2017-08-16, 12:01
  #5
Medlem
Vilodags avatar
Bodde 2 nätter på Kinabatangan Nature Lodge, precis bredvid floden mitt ute i ingenstans. Verkligen häftig upplevelse. Båtutflykter, nattvandring i djungeln, kanotpaddling och mycket annat. De organiserade utflykterna är familjeanpassade men är man lite mer äventyrlig är man fri att gå ut i djungeln eller paddla kanot på floden på egen hand. KNL rekommenderas varmt. Superproffsiga guider, bra käk och en riktigt cool upplevelse.

Bokade via mail och blev upphämtad i Sandakan, som annars är en relativt trevlig småstad. Det är en bra stad att utgå ifrån, du har Kinabatangan-floden, Sepilok orangutangcenter och några öar med bra dykning inom 1-2h räckhåll.

Kota Kinabalu är en skitstad.
__________________
Senast redigerad av Vilodag 2017-08-16 kl. 12:08.
Citera
2017-09-28, 13:13
  #6
Medlem
freecsss avatar
Bättre sent svar än aldrig =) Tack för tipsen, vi befinner oss just nu i KK. Vi var i Kuching 1 vecka och bodde på Borneo Seahare Guesthouse som rekomenderades. Bra hostel med trevlig och hjälpsam personal. Ganska mysig stad men man gör den snabbt, vi besökte även Bako och Kubah parkerna, gjorde en kanotpaddling i Semadang floden och besökte Semenggoh.

Här i KK var väl planen att göra en avstickare till Crocker Range Park, Kinabatangan och Mount Kinabalu Park. Men vi hittade ett soft AirBnb boende utanför stan hemma hos 2 killar som har driver ett dykföretag, så vi vallde att satsa på det istället. Så vi har har mest hängt hemma här hos dom med övriga dykteamet och fixat dykcert. Själva staden är ju inget att hänga i granen direkt, bara vart inne och snurrat runt o kollat läget 1-2 dagar. Blir ett besök till Mount Kinabalu Park också som planerat.

Kommer med stor sannolikhet besöka Borneo igen, och då köra lite mer hardcore ute i djungel, Mulu Park, Batang Ai, Danum Valley osv. Den Indonesiska sidan har nog också mycket att bjuda på.
Citera
2017-09-29, 12:49
  #7
Moderator
Elrosss avatar
Ifall vädret inte är med en i KK har de en biograf som är rätt bra uppe i det stora shoppingcentrumet. Kostar ca 30-50kr, jag undrar hur de kan vara så billigt där jämfört med hemma där samma film kostar 100-140kr.

Var dök ni och hur var det? (där ni tog certifikaten). Var det någon utav de dykcenter som hade kontor i stan?
Citera
2017-10-02, 16:29
  #8
Medlem
freecsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ifall vädret inte är med en i KK har de en biograf som är rätt bra uppe i det stora shoppingcentrumet. Kostar ca 30-50kr, jag undrar hur de kan vara så billigt där jämfört med hemma där samma film kostar 100-140kr.

Var dök ni och hur var det? (där ni tog certifikaten). Var det någon utav de dykcenter som hade kontor i stan?

Vädret var bra hela veckan, några regnskurar här o där bara. Ja, det är bra mycket billigare, men det är väl i stort sett allt i Asien.

Vi dök i marinparken, Tunku Abdul Rahman National Park. Utbildningen var kanon, bra och kunniga lärare med en laidback och soft stil. Själva dykningen var väl bra den också, hårda koraller och en rätt bra blandning av fisk, men inget speciellt. Finns väl dock bättre platser att dyka på än där vi var, antar dom höll oss inom "träningsområdet".
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2862392

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback