Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-08, 17:23
  #1
Medlem
theralenas avatar
Hej!
Vikt:117
Längd:190

Jag har deffat i 2 dagar nu, går jag ner på ett kaloriunderskott så börjar jag bli seg i huvudet på ett sätt som gör att jag inte fungerar på vardagen min ångest ökar också samt depression. Jag lider av Depression och ångest samt utmattningssyndrom men är på bättringsvägar när det gäller den biten.

Jag måste gå ner i vikt pga ryggskott, måste ner 17 kg har redan gått ner under 1 år 10 kg men gjorde typ inget för att gå ner, jag ersatte bara kalorihaltiga drycker med vatten och rörde lite mer på mig.

Jag äter väldigt nyttigt vilket känns som jag inte känner lika mycket hunger, jag väger inte maten men vet på ett ungefär hur mycket jag får i mig, samt nu känner jag ju så fort jag ligger på ett underskott blir ju helt borta i skallen. Målet är nog att försöka gå ner 200 gram i veckan under ett år typ. I vanliga fall äter jag 3000 kcal om dagen, tänkte ligga på 2800 kcal typ.

Frågan är hur jag ska göra för att slippa bli helt borta i huvudet, jag tror det här har att göra mycket med min psykiska ohälsa för den gör mig i vanliga fall ganska borta i skallen men när jag äter mindre så blir det extremt, inget jag klarar av.
Någon annan med samma erfarenhet?
Jätte tacksam för hjälp å svar å så, jag måste verkligen gå ner har försökt i många år men aldrig lyckats.
Så fort jag får i mig för lite socker har jag märkt att det blir så här, har provat lchf förr och det blev jag inte så här utav, men jag tålde inte allt fett, var tvungen att äta mycket fett för att inte bli borta i huvudet och det mådde jag illa av.
Citera
2017-08-08, 18:59
  #2
Medlem
Jag hade försökt att göra följande :
Äta 2-3 stora måltider, helre färre måltider så att du får bättre koll på kosten och gör det enklare för kroppen att vänja sig vid en rutin. Till en början iallafall.

Hade rekomenderat lchf faktiskt om du vill gå ner och inte behöva känna dig hungrig eller så.

Skälet till att du mår dåligt av allt fett kan bero på många faktorer, kanske är fel fetkälla du använt, vissa mår dåligt av mejeri källor, andra av animaliska fett källor (fet fisk osv) andra av vegetabiliska oljor, som jag exempelvis. Men ta reda på vilken du tål o kör på den bara. Gör viktnedgången mycket enklare och tar mindre tid.
Citera
2017-08-08, 19:05
  #3
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuariantus
Jag hade försökt att göra följande :
Äta 2-3 stora måltider, helre färre måltider så att du får bättre koll på kosten och gör det enklare för kroppen att vänja sig vid en rutin. Till en början iallafall.

Hade rekomenderat lchf faktiskt om du vill gå ner och inte behöva känna dig hungrig eller så.

Skälet till att du mår dåligt av allt fett kan bero på många faktorer, kanske är fel fetkälla du använt, vissa mår dåligt av mejeri källor, andra av animaliska fett källor (fet fisk osv) andra av vegetabiliska oljor, som jag exempelvis. Men ta reda på vilken du tål o kör på den bara. Gör viktnedgången mycket enklare och tar mindre tid.

Det kommer inte fungera med LCHF har provat det 4 ggr nu ger upp efter en vecka pga jag inte pallar maten samt jag tycker det är svårare att laga den maten. Jag vill bara kunna dra ner på kalorierna lite och gå ner sakta under ett års tid utan att bli helt kockt i huvudet, kan det vara så att jag bara känner så här i några veckor sen försvinner det? För mättnadskänsla känner jag, jag äter var 4:e timme
__________________
Senast redigerad av theralena 2017-08-08 kl. 19:35.
Citera
2017-08-08, 19:43
  #4
Medlem
Har du testat att äta ungefär samma mängd socker och ett intag på färre kalorier per dag?

LCHF är skräp. Man måste skräddarsy sin kost för att lyckas bäst.
Citera
2017-08-08, 20:41
  #5
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Har du testat att äta ungefär samma mängd socker och ett intag på färre kalorier per dag?

LCHF är skräp. Man måste skräddarsy sin kost för att lyckas bäst.
Förlåt vet inte riktigt om jag förstår din fråga, menar du att jag ska prova dra ner lite på fett och protein så jag slipper sänka kolhydraterna så mycket men ändå ligga på kaloriunderskott?
Citera
2017-08-08, 20:47
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Förlåt vet inte riktigt om jag förstår din fråga, menar du att jag ska prova dra ner lite på fett och protein så jag slipper sänka kolhydraterna så mycket men ändå ligga på kaloriunderskott?

Han menar nog bokstavligen det han skrev, att ett kostupplägg är högst individuellt, och man får hitta det som passar en själv i vardagen. LCHF är inte magisk, funkar utmärkt att gå ned i vikt även med en kost som innehåller kolhydrater.
Citera
2017-08-08, 21:25
  #7
Medlem
MuscleSharks avatar
Lider man ut av utmattningssyndrom så måste man vara väldigt noga med kosten, och framförallt sömnen. Du borde ta hjälp av en dietist eller liknande som har rätt erfarenhet.
Risken är annars den att du förvärrar din nuvarande hälsa om du äter fel, och för lite.
Detsamma gäller träningen. Tränar du för hårt och för ofta så kan även det förvärra det hela.

Ta som sagt hjälp av ngn kunnig som kan vägleda dig.
Citera
2017-08-08, 21:28
  #8
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Han menar nog bokstavligen det han skrev, att ett kostupplägg är högst individuellt, och man får hitta det som passar en själv i vardagen. LCHF är inte magisk, funkar utmärkt att gå ned i vikt även med en kost som innehåller kolhydrater.
Ok men till mitt problem med deffen som gör att jag inte klarar att deffa, hur gör jag för att inte bli helt slut i huvudet av ökad ångest och depression vid kaloriunderskott?, när jag körde LCHF en veka och gick ner så fick jag inte det problemet,

Är det bara så nån vecka till kroppen vant sig eller är det så under hela dieten som jag ska köra ett år då ja ska ner 17 kg.
Citera
2017-08-08, 21:31
  #9
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lider man ut av utmattningssyndrom så måste man vara väldigt noga med kosten, och framförallt sömnen. Du borde ta hjälp av en dietist eller liknande som har rätt erfarenhet.
Risken är annars den att du förvärrar din nuvarande hälsa om du äter fel, och för lite.
Detsamma gäller träningen. Tränar du för hårt och för ofta så kan även det förvärra det hela.

Ta som sagt hjälp av ngn kunnig som kan vägleda dig.
Ok tack för tipset, vad gäller tärning s kör jag väldigt lugnt vet hur mycket jag får köra, vad gäller kost så går jag hos en dietist pga halsbränna samt att jag vill gå ner i vikt, men fick reda på att det är inte en dietist jag går hoss det är en undersköterska, sen ringer nån dietist mig ibland, vet inte om hon vet mitt problem, jävla rörigt med det där skitet, ska dit om nån veka i gen för att se om jag gått ner i vikt vilket jag inte har.
Citera
2017-08-08, 21:38
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Ok men till mitt problem med deffen som gör att jag inte klarar att deffa, hur gör jag för att inte bli helt slut i huvudet av ökad ångest och depression vid kaloriunderskott?, när jag körde LCHF en veka och gick ner så fick jag inte det problemet,

Är det bara så nån vecka till kroppen vant sig eller är det så under hela dieten som jag ska köra ett år då ja ska ner 17 kg.

Svårt att veta vad din ångest eller depression beror på, men får du inte problemet när du äter en LCHF-baserad kost så varför inte fortsätta? Ät inte såpass mycket att du blir illamående. En viktnedgång på 17 kg bör inte ta så lång tid som ett år, speciellt inte om man är överviktig från start. Ta hjälp av någon professionell inom området om du lider av psykisk ohälsa.
Citera
2017-08-08, 21:44
  #11
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Ok tack för tipset, vad gäller tärning s kör jag väldigt lugnt vet hur mycket jag får köra, vad gäller kost så går jag hos en dietist pga halsbränna samt att jag vill gå ner i vikt, men fick reda på att det är inte en dietist jag går hoss det är en undersköterska, sen ringer nån dietist mig ibland, vet inte om hon vet mitt problem, jävla rörigt med det där skitet, ska dit om nån veka i gen för att se om jag gått ner i vikt vilket jag inte har.

Tråkigt att höra, men det är lite så det är idag inom hälsovården.
Gäller att man hittar rätt person med rätt kompetens, vilket inte alltid händer tyvärr.
I ditt läge är det extra knepigt också då du lider av utmattning. För att må bra och gå ned i vikt på optimalaste sätt så måste hormonnivåerna ligga rätt så att säga. Det är säkert där ditt problem ligger, att hormonerna är i obalans. Jag "tror" att det är så iaf. Det är vanligt att en utbränd person ofta har svajiga nivåer av tsh, kortisol, hgh, testosteron, dhea osv.
Därför gäller det att man får rätt hjälp.

Vet inte riktigt vilka råd jag kan ge dig, mer än att du ska försöka lyssna på din kropp så mycket som möjligt.
Ät sånt som du mår bra av. Svält dig inte. Träna lugnt och försök sov så bra du kan.
Om möjligt så försök även att inte stressa upp dig i onödan. Stress är en stor bov som många gånger är den utlösande faktorn.
Önskar dig lycka till nu, och hoppas du får rätsida på skiten.
Citera
2017-08-08, 21:58
  #12
Medlem
Tripportreats avatar
Prova att lägga till mineral- och kosttillskott, magnesium, nån multivitamin och 5-htp är tre tips.

Magnesium hjälper för kroppens nervsignaler och 5-htp hjälper kroppen att tillverka signalsubstansen serotonin som ofta är en brist hos personer med depression.

//tripportreat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback