Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-02, 01:54
  #13
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag köpte en liten Metal svarv för mindre svarvningar... 5000 kr.

Efter jag stoppade in dubben i Dubb-dockan insåg jag att dubben Glappade!
Och det är inte konstigt för att att det finns ingen Kona i dubb-dockan, eller i den fasta dubben !!
Det är RAKT borrad Dubb docka..! och rakt svarvad dubb.

Är det bara jag som tycker att detta är totalt design-vansinne ?.... Glapp på en Metal-svarv !!
Detta betyder att dubben inte är centrerad. Och ingenting blir centrerat i dubb-dockan. !
Precision lika med SKIT så klart... Och vibrationer som fan.

Jag tänker skicka tillbaka den. Jag vill bara höra vad ni tycker om detta... Har jag Rätt, eller Fel.?

bump. hur har det gått med det här? har du kvar kinasvarven? jag har varit inne på en sån där 7x14 mini i stil med sieg:s lilla maskin.. får lite dubbla budskap från reviews
Citera
2019-10-10, 00:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har gått länge och funderat på att köpa en liten metallsvarv, länka gärna så man vet vad man inte ska köpa. Det blir ju stabilare med kona om dubben är löstagbar men du säger att det är fast dubb. Kan man inte ta bort dubben och sätta dit en borrchuck o dyl?

Mitt råd är att ligga med bevakning på auktionssajter, facebook Marketplace, Blocket etc efter en äldre ”skolsvarv” eller liknande. När du hittar rätt, hugg bums!
Tyvärr är de eftersökta, och kan ofta betinga priser därefter.

För ca 10-15 år sedan gav jag upp och köpte en bänksvarv på Jula. Tyvärr är kvaliten urusel.
Glappa reglage, urkassa laxspår, läckande växellåda, usla strömbrytare etc, etc... Typisk Kina deluxe..
Det värsta är att dubbspetsen inte linjerar med chuckens centrum!!!

Gjorde ett försök att justera pip-profilen på ett 22-kalibrigt gevär. Märkte bums att det skulle gå åt helvete, så jag avbröt och åkte till en kompis med bättre grejer. Räddade läget!!

Jag kan iaf ha den till att svarva smådetaljer som bussningar, passdelar etc i brons, mässing & olika plaster.
Härom dagen gjorde jag ”ben-extenders” till en diskmaskin genom att svarva till aluminiumrör & en gammal nylonskärbräda. Det är ungefär vad man kan ha den maskinen till
Citera
2019-10-10, 12:13
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
Mitt råd är att ligga med bevakning på auktionssajter, facebook Marketplace, Blocket etc efter en äldre ”skolsvarv” eller liknande. När du hittar rätt, hugg bums!
Tyvärr är de eftersökta, och kan ofta betinga priser därefter.

För ca 10-15 år sedan gav jag upp och köpte en bänksvarv på Jula. Tyvärr är kvaliten urusel.
Glappa reglage, urkassa laxspår, läckande växellåda, usla strömbrytare etc, etc... Typisk Kina deluxe..
Det värsta är att dubbspetsen inte linjerar med chuckens centrum!!!

Gjorde ett försök att justera pip-profilen på ett 22-kalibrigt gevär. Märkte bums att det skulle gå åt helvete, så jag avbröt och åkte till en kompis med bättre grejer. Räddade läget!!

Jag kan iaf ha den till att svarva smådetaljer som bussningar, passdelar etc i brons, mässing & olika plaster.
Härom dagen gjorde jag ”ben-extenders” till en diskmaskin genom att svarva till aluminiumrör & en gammal nylonskärbräda. Det är ungefär vad man kan ha den maskinen till
Av en slump blev det faktiskt att jag köpte en liten svarv i våras. Jag skulle egentligen köpa ett par tändkulemotorer (vilket jag också gjorde) och så fick jag syn på en dammig stackars svarv som stod där också så den fick jag för 3000 kr.

En svensktillverkad säkert närmare 100 år gammal men den känns gedigen med minimalt glapp. Tyvärr är motorfästet brustet så jag måste laga det innan jag kan köra med den, och snygga till diverse ytrost. Det återstår att se hur bra den är, kanske jag köper en lite större och modernare någon gång men definitivt hellre en gammal kvalitetsmaskin än en ny kinesdynga. Trots sin litenhet är den tung utav helvete så jag vet inte hur jag ska få ner en större pjäs i källaren, jag har tyvärr inget riktigt garage att ha den i. Men allt går ju med våld och vaselin...
Citera
2019-10-10, 14:10
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
Mitt råd är att ligga med bevakning på auktionssajter, facebook Marketplace, Blocket etc efter en äldre ”skolsvarv” eller liknande. När du hittar rätt, hugg bums!
Tyvärr är de eftersökta, och kan ofta betinga priser därefter.

För ca 10-15 år sedan gav jag upp och köpte en bänksvarv på Jula. Tyvärr är kvaliten urusel.
Glappa reglage, urkassa laxspår, läckande växellåda, usla strömbrytare etc, etc... Typisk Kina deluxe..
Det värsta är att dubbspetsen inte linjerar med chuckens centrum!!!

Gjorde ett försök att justera pip-profilen på ett 22-kalibrigt gevär. Märkte bums att det skulle gå åt helvete, så jag avbröt och åkte till en kompis med bättre grejer. Räddade läget!!

Jag kan iaf ha den till att svarva smådetaljer som bussningar, passdelar etc i brons, mässing & olika plaster.
Härom dagen gjorde jag ”ben-extenders” till en diskmaskin genom att svarva till aluminiumrör & en gammal nylonskärbräda. Det är ungefär vad man kan ha den maskinen till

Min mormorsfar byggde sig en egen liten svarv av diverse skrotdelar. Till saken hör att han faktiskt arbetade som svarvare och på den tiden tillverkade verkstäderna reservdelar själva så det var inga problem för honom att tillverka en svarv. Han använde en gammal dammsugarmotor som drivmotor och hela svarven var inte större än att den kunde stå på köksbordet.
Citera
2019-10-10, 23:09
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
och snygga till diverse ytrost.
borsta av det värsta med en stålborste och sen trasa med linolja, sett den metoden användas på gamla tändkulemotorer och det kan bli rätt snyggt lite gammalt stuk över det samtidigt som det inte är färg som kan repas.

Citat:
Trots sin litenhet är den tung utav helvete så jag vet inte hur jag ska få ner en större pjäs i källaren, jag har tyvärr inget riktigt garage att ha den i. Men allt går ju med våld och vaselin...
Låter som en maskin gjord av gjutjärn, med planering går det att lösa ex: några brädor över trappstegen så maskinen kan glida ned, hjul under etcetera.
Citera
2019-10-11, 13:52
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
borsta av det värsta med en stålborste och sen trasa med linolja, sett den metoden användas på gamla tändkulemotorer och det kan bli rätt snyggt lite gammalt stuk över det samtidigt som det inte är färg som kan repas.
Linolja oxideras ju med tiden och bildar en hård hinna som inte är bra på svarvens glidytor men på övriga nakna metallytor kan det kanske vara bra. Till glidytorna får det bli någon vanlig mineralolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter som en maskin gjord av gjutjärn, med planering går det att lösa ex: några brädor över trappstegen så maskinen kan glida ned, hjul under etcetera.
Den lilla men ack så tunga svarven jag köpte är det mycket gjutjärn på men den orkade jag med en medhjälpare i alla fall nätt och jämnt bära ner i källaren. Det är först om jag får tag på någon större pjäs som det kan bli mer bekymmersamt men visst ska det gå att lösa. Man kan ju ta isär den i viss mån också innan man flyttar den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback