Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-08, 17:03
  #1
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag köpte en liten Metal svarv för mindre svarvningar... 5000 kr.

Efter jag stoppade in dubben i Dubb-dockan insåg jag att dubben Glappade!
Och det är inte konstigt för att att det finns ingen Kona i dubb-dockan, eller i den fasta dubben !!
Det är RAKT borrad Dubb docka..! och rakt svarvad dubb.

Är det bara jag som tycker att detta är totalt design-vansinne ?.... Glapp på en Metal-svarv !!
Detta betyder att dubben inte är centrerad. Och ingenting blir centrerat i dubb-dockan. !
Precision lika med SKIT så klart... Och vibrationer som fan.

Jag tänker skicka tillbaka den. Jag vill bara höra vad ni tycker om detta... Har jag Rätt, eller Fel.?
Citera
2017-08-08, 18:27
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Antar du menar en sån här...ska verkligen inte glappa minsta glapp leder till sämre resultat, kan du fotografera hur det ser ut?
http://www.industributiken.se/media/...g_banner_1.jpg
Citera
2017-08-08, 19:25
  #3
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Antar du menar en sån här...ska verkligen inte glappa minsta glapp leder till sämre resultat, kan du fotografera hur det ser ut?
http://www.industributiken.se/media/...g_banner_1.jpg
Ja det är en sådan spets-dubb..Dock är detta en Fast Dubb..Men i princip samma sak.
Jag tror inte jag behöver fota Dubben...tänk er istället för en Spets-dubb-KONA som i normala fall, så är den helt Rak-svarvad. Ser ut som en vanlig dubb i spetsen där framme. Och Dubb-dockan är ett rakt hål....

Du tycker samma sak som jag..Great.. Känns skönt att veta att man inte är ensam..
Citera
2017-08-08, 19:29
  #4
Medlem
mainfurers avatar
Ja för det priset får man inte mycket mer. Skicka en referens till svarven
Du kan väl kona den själv annars, finns koniska brotch. Eller svetsa/skruva fast den i dockan och justera dockan till den är centrerad

Är väl lika bra att säga att TS menar Morsekonan
Citera
2017-08-08, 21:38
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har gått länge och funderat på att köpa en liten metallsvarv, länka gärna så man vet vad man inte ska köpa. Det blir ju stabilare med kona om dubben är löstagbar men du säger att det är fast dubb. Kan man inte ta bort dubben och sätta dit en borrchuck o dyl?
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-08 kl. 21:42.
Citera
2017-08-08, 22:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag köpte en liten Metal svarv för mindre svarvningar... 5000 kr.

Efter jag stoppade in dubben i Dubb-dockan insåg jag att dubben Glappade!
Och det är inte konstigt för att att det finns ingen Kona i dubb-dockan, eller i den fasta dubben !!
Det är RAKT borrad Dubb docka..! och rakt svarvad dubb.

Är det bara jag som tycker att detta är totalt design-vansinne ?.... Glapp på en Metal-svarv !!
Detta betyder att dubben inte är centrerad. Och ingenting blir centrerat i dubb-dockan. !
Precision lika med SKIT så klart... Och vibrationer som fan.

Jag tänker skicka tillbaka den. Jag vill bara höra vad ni tycker om detta... Har jag Rätt, eller Fel.?
Det är inte så att "dubbhållaren" bara är för lite utvevad? Man brukar ju veva in den för att lossa dubben. Ett långskott men det skulle ju vara kul om det var så enkelt.
Citera
2017-08-09, 18:17
  #7
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har gått länge och funderat på att köpa en liten metallsvarv, länka gärna så man vet vad man inte ska köpa. Det blir ju stabilare med kona om dubben är löstagbar men du säger att det är fast dubb. Kan man inte ta bort dubben och sätta dit en borrchuck o dyl?
https://www.globaltools.se/maskiner/...iABEgImjPD_BwE

Med fast-dubb menas en Dubb som inte roterar. Bäst är så klart Roterande-kullagrad-Dubb.... Den sitter alltså INTE fast i Dubb-dockan...... En borrchuck kan man köpa till. Den skruvas tydligen fast på en yttre Gänga. Jag är tveksam till detta också... Den som designade denna Svarven har ingen aning om vad han sysslar med.

Jag har stora problem att hitta andra mini-svarvar.... Finns en på conrad.se, men den är tydligen hälften aluminum!!! Strängsprutad Aluminium!

Berätta om du hittar någon annan till ett rimligt pris, tack...
Citera
2017-08-09, 18:21
  #8
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är inte så att "dubbhållaren" bara är för lite utvevad? Man brukar ju veva in den för att lossa dubben. Ett långskott men det skulle ju vara kul om det var så enkelt.
Nej. På denna så är både hålet på Dubb-dockan, och själva dubben RAK-SLIPADE.... Så dubben glider in hela vägen utan motstånd, och glappar naturligt vist.
Citera
2017-08-09, 18:27
  #9
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ja för det priset får man inte mycket mer. Skicka en referens till svarven
Du kan väl kona den själv annars, finns koniska brotch. Eller svetsa/skruva fast den i dockan och justera dockan till den är centrerad

Är väl lika bra att säga att TS menar Morsekonan
Du har ingen aning om vad du talar om..
Kona i Härdat material ?
Svetsa i dubb-dockan?

Ska man skratta eller gråta??

Förresten så är inte 5000 billigt för denna mini-svarv, utan några som helst tillbehör..
__________________
Senast redigerad av JEBUS-666 2017-08-09 kl. 18:29.
Citera
2017-08-10, 17:22
  #10
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Du har ingen aning om vad du talar om..
Kona i Härdat material ?
Svetsa i dubb-dockan?

Ska man skratta eller gråta??

Förresten så är inte 5000 billigt för denna mini-svarv, utan några som helst tillbehör..
Ingen sa att det var härdat, tveksamt på en sån Kinamaskin, isf kan man svarva upp en kona!

Japp, varför inte? Lasersvets om det är härdat, det svetsar vi med varje dag!

Vet vad jag pratar om, är svarvare sen mååånga år tillbaka

Vi pratar om en billig kinamaskin o de får man anpassa efter bästa förmåga o vi har ännu inte fått svar av TS på vilken maskin det är
Citera
2017-08-10, 18:07
  #11
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ingen sa att det var härdat, tveksamt på en sån Kinamaskin, isf kan man svarva upp en kona!

Japp, varför inte? Lasersvets om det är härdat, det svetsar vi med varje dag!

Vet vad jag pratar om, är svarvare sen mååånga år tillbaka

Vi pratar om en billig kinamaskin o de får man anpassa efter bästa förmåga o vi har ännu inte fått svar av TS på vilken maskin det är

Ja du är så smart...Du föreslår att jag ska Svetsa fast en Dubb i dockan, så att jag inte ens kan byta till en roterande Dubb, eller en Borrchuck med kona.... Och Justeringar av dockan på mini svarvar finns inte. Det har bara större svarvar. Har i alla fall aldrig sett det.

Låt mej köpa en special-Brotch för tusentals kronor. Och Brotcha up Materialet tunnare än det redan är...
Och skulle inte det funka, kan jag köpa en Laser Svets för 20 000+ Euros.

Eller jag kan kontakta NASA och betala dom 20 miljoner Dollar för en lösning på mitt problem..

Jag har svarvat i 30 år.
Jag länkade till maskinen i en tidigare post, förresten
Billigt är det inte för denna mikro-maskinen, utan några tillbehör alls
__________________
Senast redigerad av JEBUS-666 2017-08-10 kl. 18:12.
Citera
2017-08-10, 19:06
  #12
Medlem
hazzos avatar
Särskrivning i rubrik fixad så att sökbarheten ökar. / Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback