Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 15:23
  #1
Medlem
Har funderingar kring att börja spara på fonder. Vet dock inte i denna djungeln av olika fonder jag ska välja bland som passar mig.

Kommer kunna lägga totalt 7000kr/mån på sparande. Jag funderar på cirka 4000-5000kr/mån på fonder och resterande på sparkonto bara för "akutlägen".

Tanken är ett långsiktigt fondsparande kanske 5-10 år. Vad kan jag titta på? Är kund hos HSB. Ska jag titta på deras? Finns det någon där som är bra?

Handelsbanken Hållbar Energi är dock klassad som hög risk, men verkar intressant.
__________________
Senast redigerad av cqo 2017-08-08 kl. 15:26.
Citera
2017-08-08, 15:39
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Öppna ett ISK.

60% Global indexfond
40% Sverige indexfond

Svårare än så behöver det inte vara.
Lycka till!
Citera
2017-08-08, 17:58
  #3
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Öppna ett ISK.

60% Global indexfond
40% Sverige indexfond

Svårare än så behöver det inte vara.
Lycka till!

Sveriges index korrelerar dock i hög grad med det globala indexet, så det vore nog ingen optimal idé.

70% globalfond, 30% tillväxtmarknadsfond känns som en sund uppdelning.

Länsförsäkringar globalindex 70%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad 30%

Sen om du vill ta högre risk samt tror på de asiatiska marknaderna så kan du vikta mycket mer i tillväxtfonden.
Citera
2017-08-08, 19:30
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Sveriges index korrelerar dock i hög grad med det globala indexet, så det vore nog ingen optimal idé.

70% globalfond, 30% tillväxtmarknadsfond känns som en sund uppdelning.

Länsförsäkringar globalindex 70%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad 30%

Sen om du vill ta högre risk samt tror på de asiatiska marknaderna så kan du vikta mycket mer i tillväxtfonden.

Tycker tillväxt inte hör hemma med en horisont på 5-10 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback