Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-09, 08:18
  #13
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Ja, fast till de allra billigaste satserna måste man tillsätta strösocker, så det blir ett par 20-lappar extra.

Fyll upp med 25-gradigt vatten, i t.ex. duschen, till 20 liters-strecket. Det ska vara kallare än handen men inte jättemycket. Fyll jäsröret till hälften med vatten. Räkna med snarare 10 dagar än en vecka för en 7 dagars-sats, för de underdriver alltid tiden på jäsprodukter. Vill du kunna mäta hur mycket vinet har jäst (hur mycket socker som finns kvar), köp en hygrometer. Mät vinet innan det har börjat jäsa, mät det senare och dela skillnaden i ca 7,5 för att få alkoholhalten. Stoppa vinet någonstans mellan 5 grader (sött vin) och -5 (torrt vin) genom att tillsätta påsen med jässtopp. Ta bort jäsröret, håll ett finger för hålet och skaka hinken. Släpp ut kolsyran periodvis med fingret så att inte locket spricker. Tillsätt klarningsmedel om du har bråttom, det innehåller bl.a. gelatin som tar med sig det mesta av jästen till botten på bara ett halvt dygn. Men vissa gillar inte smaken av klarningsmedel och somliga får t.o.m. ont i magen av det. Naturligt klarnar vinet på typ ett par veckor, men då är det ännu viktigare att du har lyckats skaka ur all kolsyran.
Tack, det var en komplett beskrivning - steg för steg. Kan man mäta alkoholhalten på nåt annat sätt?
Citera
2017-08-09, 16:34
  #14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur är absolut enklaste sättet att framställa alkohol? Föreställer mig att nån sorts vin borde vara mest simpelt. Kan man blanda jäst, frukt och vatten i en hink och låta det jäsa? Eller jäst, socker och vatten? Måste det vara en viss temperatur och tättslutande lock? Tips och råd, tack.
Enklaste måste vara nått halvfabrikat, frågan är bara vilken kvalité man vill ha på det.
bra vin kostar lite och har ren druvsaft, de sämre är har man tullat på allt.
Även kan det vara bra idé och köpa en namngiven jäst, då det ofta är rätt kassa jästsorter med.
De dyrare satserna kan ha bra jäst, men det bör man kolla upp innan man börjar jäsa.
Rödvin brukar bli bra på RC-212, men finns ett gäng till på rödvin.
Men kan vara bra och ta en som är typiskt för det vin man vill göra.

Här får du en produkt som smakar väldigt bra efter sin lagring, och säkert väldigt bra före också.
Citera
2017-08-09, 20:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Blir nästan samma sjop det dära som att göra de själv, det finner du ut tids nog. Köp 24 kg socker direkt så du har därhemma.

Varningens finger på Rulles gör-det-själv vin.

Edit : har svårt att se den 24 timmars varianten ger alkohol(säkert lite).
Sen f.ö så är en doppvärmare alltid bra att ha hemma, där kan du hålla jämn temperatur i bad. Jäger is teh shit.

Brukar bli ca 11%

Formeln = 1.6*11*17=ca300

1.6=vattenmängden
11 = förväntad styrka
17 = speciell konstant för formeln
300 = mängden socker i gram

Ett annat 24 timmars recept är detta men då måste man ha en plastbrännare.

1. 10l hink med lock
2. 7ll varmt vatten
3. 2kg socker
4 250g bakjäst
5 1 matsked hjorthornssalt
6. Blanda rubbet
7. Låt hinken stå i badkaret där du med jämna mellanrum fyller på med varmt vatten så att mäsken värms till ca 30-35 grader.
8 Efter sexton timmar ställer du ner hinken i plastbrännaren och kör på! Efter 8 timmar har du drygt 1liter 30-35 procentig sprit.

Allt detta om man har bråttom alltså och enkelt skulle det vara enligt TS
Citera
2017-08-10, 20:29
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Brukar bli ca 11%

Formeln = 1.6*11*17=ca300

1.6=vattenmängden
11 = förväntad styrka
17 = speciell konstant för formeln
300 = mängden socker i gram

Ett annat 24 timmars recept är detta men då måste man ha en plastbrännare.

1. 10l hink med lock
2. 7ll varmt vatten
3. 2kg socker
4 250g bakjäst
5 1 matsked hjorthornssalt
6. Blanda rubbet
7. Låt hinken stå i badkaret där du med jämna mellanrum fyller på med varmt vatten så att mäsken värms till ca 30-35 grader.
8 Efter sexton timmar ställer du ner hinken i plastbrännaren och kör på! Efter 8 timmar har du drygt 1liter 30-35 procentig sprit.

Allt detta om man har bråttom alltså och enkelt skulle det vara enligt TS
Plastbrännare?
Den vill ju ha så hög procent på mäsken som det går få, då bakjäst har ett tak som inte en 18-20% turbojäst har.
Citera
2017-08-10, 21:10
  #17
Medlem
Citat:
Plastbrännare?
Den vill ju ha så hög procent på mäsken som det går få, då bakjäst har ett tak som inte en 18-20% turbojäst har.
!

Om du skulle skita i dina teorier och testa verkligheten....
Citera
2017-08-11, 16:13
  #18
Medlem
Citat:
Ett annat 24 timmars recept är detta men då måste man ha en plastbrännare.

1. 10l hink med lock
2. 7ll varmt vatten
3. 1kg socker
4 250g bakjäst
5 1 matsked hjorthornssalt
6. Blanda rubbet
7. Låt hinken stå i badkaret där du med jämna mellanrum fyller på med varmt vatten så att mäsken värms till ca 30-35 grader.
8 Efter sexton timmar ställer du ner hinken i plastbrännaren och kör på! Efter 8 timmar har du drygt 1liter 30-35 procentig sprit.

Skrev lite fel. Ska bara vara ett kilo socker.

Du ska använda en riktig doppvärmare och inget akvarietrams. Med en riktig kan du få upp mäsken i plastbrännaren till 65-70 grader (dimmer kan användas). Ställ ner hela plastbrännaren i badkaret och fyll på med kallaste vattnet ca 2dm upp på p-brännaren. Om det är vinter och minusgrader är läget ännu bättre: ställ brännaren utomhus eller på balkongen...

Uppfattade att TS ville ha alkohol snabbt och enkelt på kortast möjliga tid.
Citera
2017-08-12, 10:08
  #19
Medlem
Enklaste sätt att "göra" alkohol är att ta cash med till Systembolaget...

Näst enklaste borde vara socker + vatten + jäst och vänta några veckor.

Enklaste sättet att dessutom få till något drickbart/gott själv är en vinsats. En jäshink med vattenlås tycker jag är minimiutrustning för att lyckas. Kostar ca 100 + 15 kr. Jag har bara misslyckats med jäsning när jag försökt jäsa i gammal pet-flaska med locket löst o.dyl. Det funkar men är inte alls tillförlitligt, det kan bli surt, äckligt, mm

Vill man dessutom vara lite hipp så kan man ge sig på öl, tycker jag, men det är knepigare.
Citera
2017-08-17, 04:09
  #20
Medlem
storpungens avatar
Jag har fått snurr på min jäsning i pettflaskor. Turbojäst, socker, renat vatten, ren petflaska. I med sockret och jästen, häll i vattnet. Skaka flaskan häftigt. Lossa korken. Låt stå i skafferiet i tre dagar. Jag har druckit en liter sedan 22 igår kväll och är fortfarande packad.
Citera
2017-08-19, 16:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jag har fått snurr på min jäsning i pettflaskor. Turbojäst, socker, renat vatten, ren petflaska. I med sockret och jästen, häll i vattnet. Skaka flaskan häftigt. Lossa korken. Låt stå i skafferiet i tre dagar. Jag har druckit en liter sedan 22 igår kväll och är fortfarande packad.

Härligt att höra! Tänkte en tid att det bara var folk med två tummar mitt i handen på denna sida....
Citera
2017-08-20, 18:28
  #22
Medlem
Jo Jävlar! Fyllde tre pet med socker jäst och hjorthornsalt igår vid femtontiden och ställde ner dem i diskonhon och fyllde på med varmvatten.

Herreguuud så packad jag är nu och alltet kostade bara ca 25 kronor...
Citera
2017-09-30, 15:50
  #23
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Köp norsk turbojäst, en 25litershink, 5 kilo socker och tillsätt 25 liter vatten. Använd hela jästpåsen. Sen efter 2-3 dygn så har du 25 liter mäsk på 13%. Det blir väldigt billigt med.
När mäsken slutar låta så är den klar.

Tillsätt frukt om du vill. Men jag tycker att mäsken blir god utan frukt ☺
Citera
2017-09-30, 15:51
  #24
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Juste. Vattnet ska vara mellan 20-25 grader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback