Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 11:21
  #13
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag är mer eller mindre hungrig och använder mat för att överleva. Varför ska jag behöva betala moms?

Jag är vidare mer eller mindre frusen också, och använder kläder som skydd. Varför ska jag betala moms på dessa?

Så du rättfärdigar momsen? Snyggt...

Moms är som en kniv i ryggen på den svenska exporten. Om politikerna hade brytt sig om svensk ekonomi (istället för sina egna löner) så hade dom tagit bort den helt.
Citera
2017-08-10, 11:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Så du rättfärdigar momsen? Snyggt...

Moms är som en kniv i ryggen på den svenska exporten. Om politikerna hade brytt sig om svensk ekonomi (istället för sina egna löner) så hade dom tagit bort den helt.
Förklara! Hur är moms en kniv i ryggen på just exporten? Att en minskad moms skulle öka konsumtionen och minska statens skatteintäkter förstår jag, men inte att exporten skulle påverkas negativt.
Citera
2017-08-10, 12:01
  #15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Så du rättfärdigar momsen? Snyggt...

Moms är som en kniv i ryggen på den svenska exporten. Om politikerna hade brytt sig om svensk ekonomi (istället för sina egna löner) så hade dom tagit bort den helt.
Nej, liksom alla andra skatter tycker jag den ska vara så låg som möjligt, och för att göra minst skada, dvs inte påverka folks beteende, bör den vara enhetlig.
Vad den har att göra med export begriper jag inte, moms betalas av slutkunden, för exporterade varor är det konsumtionslandets moms dom gäller, exportören betalar ingen moms i Sverige för det som säljs utomlands.
Citera
2017-08-12, 10:27
  #16
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Förklara! Hur är moms en kniv i ryggen på just exporten? Att en minskad moms skulle öka konsumtionen och minska statens skatteintäkter förstår jag, men inte att exporten skulle påverkas negativt.

Du har rätt, jag var för snabb.

Det skulle ha stått att moms är en "kniv i ryggen på den svenska konsumenten."
Citera
2017-08-12, 11:55
  #17
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Sossarna införde momsen tillsammans med värnskatten som "tillfälliga" åtgärder mot 90-talets finanskris.

Sluta hitta på! Du måste vara ett barn så lite du vet. Jag har betalat moms i hela mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt
I Sverige infördes en omsättningsskatt för första gången från och med den 1 januari 1941. Skälet till skatten var att man behövde ökade inkomster till staten med anledning av andra världskriget, som skapade stora kostnader trots att Sverige stod utanför kriget. Denna omsättningsskatt avskaffades efter kriget, 1947. En ny omsättningsskatt, oms, infördes 1960[7] men ersattes 1969 av momsen. Oms togs endast ut av slutkonsumenten, medan momsen tas ut i samtliga produktionsled.[1]
Citera
2017-08-13, 10:05
  #18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Kanske fel tråd men en skaplig lista sen spelar det väl ingen roll om det heter skatt eller moms.

http://www.friatider.se/hela-listan-...-h-js-i-sommar
Citera
2017-08-13, 20:52
  #19
Medlem
Följande kan vara intressant vad gäller moms: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...oduktion/Moms/

Här kan man se hur skatten höjts ganska drastiskt. Och utgör nu ca 10% av BNP.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2017-08-13 kl. 20:57.
Citera
2017-08-13, 21:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Du har rätt, jag var för snabb.

Det skulle ha stått att moms är en "kniv i ryggen på den svenska konsumenten."
På något sätt skall överheten plundra sig till skatteintäkterna. Hur menar ni till vänster annars att det ska gå till?
Plundra produktiva och sparare hårdare?
Citera
2017-08-15, 18:15
  #21
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Sluta hitta på! Du måste vara ett barn så lite du vet. Jag har betalat moms i hela mitt liv.
Ta inte i så du spricker nu. Värnskatten infördes visst det '95 av sossarna, och har inte avskaffats, utan bara bytt namn.

Visst höjdes också momssatserna i samband med "århundradets skattereform"?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback